70-åring i kraftig vekst

Etter to svært gode kontrakter med nytt sykehusbygg på Ullandhaug og kjempestort administrasjonsbygg for Aker BP i Hinna Park, fikk Midbøe en omsetning i 2023 på over 200 millioner kroner. Det var opp 83 prosent fra året før og bidro til en bemanningsøkning fra 40 til 90 medarbeidere på tre år.

– Den fantastiske utviklingen har sin gode forklaring, men nå er det tid for å balansere drift og økonomi, sier Rolf Arne Lorentzen.

– Den fantastiske utviklingen har sin gode forklaring, men nå er det tid for å balansere drift og økonomi, sier Rolf Arne Lorentzen.

Fra dette nesten skyfrie utsiktspunktet, vil daglig leder Rolf Arne Lorentzen fortsette arbeidet med å videreføre og utvikle bedriften. Avslappende feriedager og med værguder som også har gitt hans Ryfylke godt krabbefiske og trivelige dager i selskap med familie og venner.

Med batteriene ladet, står han og den fine gjengen i Midbøe klare for de utfordringene som allerede er pekt ut.

– Prosjektene våre har bidratt til økt aktivitet over hele linjen. Vi har satset spesielt på servicemarkedet og har inngått flere langsiktige private og offentlige rammeavtaler. Hjemmemarkedet, rørleggertjenester hos folk flest, skal fortsatt være et tydelig satsingsområde. Det betyr i sum at serviceavdelingen vår, som ledes av Kjetil Fjeld, vil stå for halvparten av vår omsetning i 2024.

 – Denne fantastiske utviklingen har sin gode forklaring, men nå er det tid for å balansere drift og økonomi, sier Rolf Arne Lorentzen.

70-åringen Midbøe AS tar altså ikke av. Boblene i glasset har for lengst lagt seg. Feiringen har befestet bedriften som en god arbeidsplass. Ulike markeringer er rettet mot kundene og skal bidra til at servicesiden stadig vekk blir litt bedre – så å si dag for dag.

Fakta: Midbøe AS

  • Etablert: 1954
  • Hovedkontor: Stavanger
  • Antall ansatte: 90
  • Forretningsområde: Rørleggertjenester
  • Omsetning: 202 millioner kroner (2023)
  • Driftsresultat: 9,1 millioner kroner (2023)

Da kan et mål være å svare telefonen inne 30 sekunder. Gammeldags? Nei, det virker jo. Både fordi kundene får svar, men også fordi det har en oppdragende og god virkning internt. God stemning skapes av gode relasjoner. Langvarige kundeforhold er bevis nok på at dette området alltid må få stor oppmerksomhet i en servicebedrift.

Normal drift

For Rolf Arne Lorentzen er det viktig at tallene som viser den høye omsetningen i 2023 skal ned (!) med planlagt rundt 40 millioner kroner i inneværende år. I dette ligger svaret på det han ser på som realistisk drift med trygg og god balanse – å gå fra et desidert toppår og deretter finne seg til rette igjen i det som var normal drift tidligere.

Rolf Arne Lorentzen kom inn i Midbøe som toppsjef for 3,5 år siden.

– Jeg ble ansatt i en tid da det buttet litt imot, sier Lorentzen.

– Alt var egentlig på stell, flinke folk og nok å gjøre, men bedriften manglet det puffet som måtte til for å komme skikkelig på offensiven. Der kom jeg inn og traff vel egentlig godt med de omstillingene vi mente måtte til.

Han er fortsatt veldig tydelig på at det var ved denne bedriften han i sin tid gikk i lære. Han kan rørleggerfaget ut og inn, og er trygg på at faglig dyktige folk er et must. Likevel er Lorentzen nesten «sykelig» opptatt av at en sjef må kjenne sitt mannskap, vite om og få innsikt i utfordringer – noen ganger personlige ting hos en medarbeider – ting han kan ta tak i. Gode rutiner og tillit på tvers i bedriften bidrar til det han kaller «alle kjenner alle». Mange medarbeidere har jobbet her i 20 til 30 og opp til 40 år. De bidrar aktivt for å fremme et godt sosialt miljø.

Lokal satsing

– Bedriften skal fortsette utviklingen på nær sagt alle områder, understreker Lorentzen.

– Vi skal ta inn sju nye lærlinger og vi jobber bevisst og langsiktig med å rekruttere kvinner til yrket vårt. Samtidig er vi inne i en god steam for hele servicedelen vår der vi ser at målrettede tiltak gir fine resultater. Midbøe har i 70 år vist at en lokal satsing passer oss. Tilpasning til markedet, være kreative og fleksible i planlegging og gjennomføring av små og store oppgaver, er oppskriften som gir gode resultater. Da ser vi heller ingen grunn til å bevege oss utenfor vårt geografiske område.

Det var Finn Midbøe som i 1954 grunnla firmaet og etablerte seg på Lagårdsveien. I dag er det Svein Midbøe som ivaretar eierinteressene i familien. Svein Midbøe eier selv 39 prosent av aksjene som ellers er fordelt på tre administrative ledere som kom inn på eiersiden med til sammen 51 prosent. De resterende aksjene er solgt til andre medarbeidere.

Ved starten i 1954 hadde Finn Midbøe AS rørleggere, salg av rørdeler samt kjøkken- og badavdeling. Ti år senere flyttet bedriften til Lagårdsveien og ble fra 2000 en ren rørleggerbedrift. Kjøkken og bad ble i første omgang skilt ut, men senere solgt og etter hvert lagt ned.

Midbøe har i 70 år vist at en lokal satsing passer oss. Tilpasning til markedet, være kreative og fleksible i planlegging og gjennomføring av små og store oppgaver, er oppskriften som gir gode resultater
Rolf Arne Lorentzen, daglig leder

Kunstner Pia Myhrvold har bidratt til utforming av lokalene til Midbøe AS – og gitt dem noe helt spesielt og særpreget. Her er Olav Tholo (f.v.), Steffen Thornes, Kjetil Fjeld – sammen med daglig leder Rolf Arne Lorentzen.

Kunstner Pia Myhrvold har bidratt til utforming av lokalene til Midbøe AS – og gitt dem noe helt spesielt og særpreget. Her er Olav Tholo (f.v.), Steffen Thornes, Kjetil Fjeld – sammen med daglig leder Rolf Arne Lorentzen.

Bare VVS fra 2007

I 2007 ble det gamle Maskinhuset leid og satsingen på VVS med det nye navnet Midbøe AS ga gode og stabile resultater. Kreative medarbeidere slapp til med ideer for å utvikle bedriften og var også aktive i markedsføring og salg. At Midbøe kom helt til finalen og tok en 3. plass i TV2s Gullruten, var oppsiktsvekkende. De andre finalistene var nasjonalt store selskaper med egne kommunikasjonsfolk.

Internt ble bedriftens verdi og visjon formet med de enkle slagordene «Å være annerledes». Det var plass til de som ville gå utenom de opptrukne rammene, noe som ved ulike anledninger og i ulike sammenhenger har gitt positive utslag.

Etter finalen i Gullruten i 2007 møttes Svein Midbøe og Stavanger-kunstneren Pia Myhrvold tilfeldig i Oslo. Midbøe fortalte om prosjekter i bedriften, hva de gjorde og hva de planla, blant annet hvordan de skulle endre og innrede de innleide lokalene på Maskinhuset. Kort fortalt fikk Pia Myhrvold der og da hyret seg inn som en foreløpig konsulent for interiørløsningene på Maskinhuset. Disse ble langt på vei realisert og uten større omkostninger enn det som var lagt inn i budsjettene. 

Flytting til Auglendsmyrå

Mye av det som ble sagt, planlagt og gjennomført i det videre kreative samarbeidet, tok Pia Myhrvold med seg inn i Midbøe AS også senere. Ikke minst gjaldt det ved flyttingen til Smedvig-satsingen Site 4016 på Åsen og Auglendsmyrå i 2021 og 2022. De aller fleste som kommer uforvarende inn og opp i 2. etasje til kontorene, vil tror de har havnet feil og i stedet gått inn i en slags kunstutstilling. Innslag av bilder, metallgjenbruk, belegg på gulv, maling og farger er nær sagt over alt. Det er en fryd og det er totalt overraskende.

For Midbøe AS går veien videre i et miljø der kvalitet og kundeorientering vil bli fulgt opp og spisset. Som en følge av Smedvigs samling av håndverksbedrifter og andre som har nærhet til disse på Auglendsmyrå, har Rolf Arne Lorentzen og andre bedriftsledere i samme område kort vei til oppdateringer og erfaringsdeling – i alle fall om modellen lykkes. Midbøe har hatt og har fortsatt sterkt fokus på grønn utvikling og gjenbruk skapt med et engasjement over flere år. Miljøsertifiseringen i 2011 og seieren i konkurransen om å bli «Årets Miljøfyrtårn» i 2023, har utvilsomt også bidratt til engasjement og kommersiell suksess.