Bærekraftsbedriften:

– Klart Stangeland
skal være ledende

Stangeland Maskin kutter diesel, investerer i elektriske maskiner og vil gjenbruke mer masse – om de får lov. Bærekraft er framtiden, men det må være matnyttig, sier markedssjef Fredrik Omdal, som også kommer med en oppfordring til politikerne.

Nærmere 300 store maskiner. Over 10 millioner liter diesel i året. Stangeland fant ut tidlig at redusert dieselbruk hadde store fordeler, både for bedriftens egen lommebok og ikke minst for miljøet. 

Stangeland har investert i fire elektriske lastebiler og en elektrisk gravemaskin. Ny ladestasjon med hurtiglading er bygget på hovedbasen på Soma. 

Men de største mulighetene innen bærekraft ligger i gjenbruk av masse, mener markedssjef i Stangeland, Fredrik Omdal. 

Er bærekraft noe som er bærekraftig for en stor entreprenørbedrift? 

– La det være helt klart. Vi er veldig for det grønne skiftet. Vi ønsker en grønn omstilling og utslippsfrie kjøretøy. Som en stor aktør er det klart vi føler på samfunnsansvaret. Stangelands visjon er å være ledende, også på bærekraft. Vi skal være en av de aktørene som leder vei og sørger for at bransjen går i riktig retning, sier Omdal. 

Men det må selvsagt være matnyttig. 

700 personer har Stangeland Maskin som sin arbeidsplass. De skal ha en trygg og sikker jobb i morgen, og neste år. Stangeland føler ansvaret for at deres ansatte skal ha en god arbeidsplass. Og bærekraft handler også om mer enn bare miljø, påpeker Omdal. 

Bærekraft handler om å være ryddig, ordentlig, forberedt, effektiv og skape arbeidsglede og sørge for at ansatte trives og har det bra på jobb. 

– Vi er jo kjent for vår kultur. «TS-kulturen» er et utbredt uttrykk som mange kjenner til. At vi skal være forberedte, ryddige og effektive. Begynner vi på jobb klokken 07.00, så starter vi arbeidet da. Møter du opp klokken 07, er du egentlig for sein, sier Omdal. 

På kontoret hans henger en innrammet plakat. «Strategi 2022–2024», står det øverst. 

– Bærekraft omfatter mye, enten det er sosialt på jobben, hvordan vi opptrer i møte med dem vi graver for, og ikke minst miljøet. Samtidig er vi helt nødt til å ha kostnader i bakhodet. Men, bærekraft er også lønnsomt, poengterer markedssjefen. 

FAKTA: Stangeland Maskin

Omsetning: 2,1 milliarder i 2023

Sysselsetter: 675 ansatte

Familiebedrift siden 1959

Har rundt 300 store maskiner, deriblant 158 gravemaskiner og 80 lastebiler

Drivstoff-kutt og el-maskiner 

Som nevnt har Stangeland nesten 300 store maskiner, deriblant 158 gravemaskiner og 80 lastebiler. På det store området til hovedkontoret, har Stangeland også Rogalands største bensinstasjon. 

– Å ha kontroll på drivstofforbruket kan høres «litt lite ut», men når man bruker over 10 millioner liter i året, og klarer å redusere tomgangskjøring med noen prosent – eller du klarer å kjøre tre kilometer mindre på en tur – så betyr det veldig mye. Summen av de små grepene blir veldig stor, forteller Omdal. 

Mindre tomgangskjøring er ett grep for å bli mer bærekraftig. Det samme er elektriske lastebiler og gravemaskiner. Men det som gjør en enda større forskjell er gjenbruk av masse. Tenk deg hvor mange lastebillass som må fraktes fra et sted til et annet, og hvor mye utslipp man vil spare dersom man kunne slippe dette, forteller Omdal. 

De 80 lastebilene til Stangeland kjører mange, mange lass med masse hver eneste dag. 

– Det er mye utslipp å spare på gjenbruk av masse. Dersom man kan gjenbruke masse, og slippe å kjøre og flytte massen flere mil, så er det en massiv gevinst. Dessverre har kommuner og andre etater ulik praksis når det kommer til massegjenbruk. Noen godkjenner gjenbruk, andre ikke. Det meste kan jo på en eller annen form brukes igjen.

Oppfordring til politikerne 

Det stilles stadig strengere miljøkrav når det offentlige skal bygge. For eksempel har Stavanger kommune bestemt at kommunens byggeplasser og anleggsområder skal være utslippsfrie i løpet av 2025. Dette innebærer en stor omlegging i kommunens prosjekter. Fra 2024 vil utslipp i byggeplasser og anleggsområder være et viktig kriteria i alle kommunens prosjektutlysninger, skriver Stavanger kommune på sin nettside. 

Omdal og Stangeland synes det er flott at det stilles krav. Grønnere krav. Men han vil gjerne ha litt mer forutsigbarhet fra politikerne. 

– Vi har opplevd at en offentlig aktør krevde å ha andeler på el, for å så trekke seg fordi det ble for dyrt. Det er ikke særlig forutsigbart for oss. Skal vi kjøpe en ny elektrisk gravemaskin så koster den rundt fire-fem ganger mer enn en tradisjonell gravemaskin. En elektrisk lastebil koster tre ganger mer enn en fossildrevet lastebil. Vi snakker om store kostander, som er vanskelig å ta på egen kappe. Vi er avhengige av oppdrag som går fram i tid, sier Omdal. 

Han mener entreprenørene bør selv få velge hvordan de vil spare utslipp. 

– En elektrisk gravemaskin er kjempeflott, men forskjellen det betyr for miljøet er begrenset i forhold til hva gjenbruk av masse gjør. Når det offentlige kommer med bærekraftskrav, bør det være opp til entreprenørene hvordan dette løses. Hvor det kan spares. Enten det er med drivskoffkutt, elektriske maskiner, massegjenbruk eller andre tiltak. Man må ikke henge seg opp i det enkelte tiltak. Det er summen som betyr noe, og hvilke tiltak som er best for hvert prosjekt er det entreprenørene som vet best. En må la entreprenørene være nettopp dette, entreprenører, sier Omdal. 

Han synes også det offentlige må følge opp kravene de stiller til entreprenørene. 

– Mitt inntrykk er at kravene som stilles ikke blir sjekket ofte nok. Vi tar jo dette alvorlig, og gjør de investeringene som må til for å møte kravene. Da må vi vite at andre blir krevd det samme. Vi må ha lik konkurransesituasjon.