Bærekraftsbedriften:
– Kommer til å bli et stort behov for rådgivning
Advokatfirmaet Thommessen er opptatt av at de ansatte skal tenke bærekraft i alt de gjør, men den største forskjellen de gjør for kloden er tjenestene
de gjør for klientene.
– Det begynte med at vi har et ekte samfunnsengasjement i Thommessen. Vår generasjon skal overlevere en verden til neste generasjon. Alle har et ansvar. Bærekraft er noe alle virksomheter må ta innover seg. Dette gjelder både oss og klientene våre som ellers vil miste konkurransefortrinn, sier Thomas Abrahamsen, partner ved Stavanger-kontoret til Advokatfirmaet Thommessen.
I 2020 åpnet det tradisjonsrike advokatfirmaet kontor i Stavanger. I dag har kontoret 19 advokater etter sterk vekst. Tidligere i år flyttet Thommessen inn i byens høyeste bygning, K8, som holder den høyeste miljøstandarden som nybygg kan få.
Fakta: Advokatfirmaet Thommessen
- Antall ansatte: 411 (299 advokater innenfor 32 faggrupper, 19 advokater i Stavanger)
- Hovedkontor: Oslo, i tillegg til avdelinger i Stavanger, Bergen og London. I Stavanger har de kontor i K8.
- Omsetning: 1,5 milliarder kroner (2023), hvorav cirka 83,5 millioner var omsetning i Stavanger.
Thommessen har lenge vært opptatt av klima, miljø og bærekraft. Thommessen ble klimanøytrale for sin virksomhet allerede i 2020. Kanskje ikke så uvanlig for en kontorbedrift. Alle Thommessen-kontorene i landet er Miljøfyrtårn-sertifisert. I tillegg til de klassiske tiltakene som reduksjon av matsvinn, retningslinjer for reising med fly og tilrettelegging for sykling til jobb, arrangerer Thommessen også klesbyttekveld.
– Vi har integrert bærekraft i alle våre 32 faggrupper. Alle advokater må kunne bærekraft. Enten de jobber med finansiering, transaksjoner, fast eiendom, fornybar energi eller noe annet. Bærekraft er ikke et spesialområde. Nøkkelen for å få resultater for bærekraftsarbeidet over tid er at alle ansatte har dette i bakhodet når de går på jobb hver dag, sier Abrahamsen.
EU produserer veldig mange nye regler som automatisk blir innført i Norge. Vi hjelper næringslivet med å tilpasse seg. Slik vi ser det kommer det til å bli et stort behov for rådgivning framover.»
Valgte ut fire områder
FN har 17 bærekraftsmål. Målene er en felles global arbeidsplan for å stoppe klimaendringene og utrydde fattigdom innen 2030. Thommessen har valgt ut fire satsingsområder. Nummer 5: Likestilling mellom kjønnene. Nummer 8: Anstendig arbeid og økonomisk vekst. Nummer 13: Stoppe klimaendringene. Nummer 17: Samarbeid for å nå målene.
– Det viktigste vi gjør i vårt bærekraftsarbeid er hvordan vi hjelper store virksomheter til å oppfylle bærekraftsreglene. Vi tilbyr blant annet tjenester innenfor disse fire områdene: 1. Bærekraftsvurderinger, hvordan ligger bedriften an, oppfyller de kravene? Hva kan gjøres bedre? 2. Rapportering og miljøregnskap. 3. Due diligence – når en kjøper eller investor vil finne ut hvor bærekraftig en annen virksomhet er, som de muligens skal kjøpe eller investere i. 4. Strategiarbeid for ledergrupper og styrer som trenger noen å sparre med for å utvikle sin egen bærekraftsstrategi, forteller Abrahamsen.
Mange av bærekraftskravene som næringslivet må forholde seg til er det som kommer fra EU. For bedrifter i Norge og Rogaland kan det være vanskelig å holde oversikt over nye krav og hvordan disse skal implementeres i virksomheten.
– Når det kommer nye bærekraftskrav må vi jobbe som en skatteadvokat når det kommer nye skatteregler. Vi vet at EU er en motor som produserer veldig mange nye regler som automatisk blir innført i Norge under EØS-avtalen. Vi hjelper næringslivet med å tilpasse seg. Jeg tror det er utfordrende for norske bedrifter å følge med på alt som skjer i Brussel. Vi er derfor nødt til å ligge i forkant, vi følger godt med og holder oss oppdaterte. Slik vi ser det kommer det til å bli et stort behov for rådgivning framover, sier Abrahamsen.
Større omstillingsvillige
Advokat og partner Ole Christoffer Ellingsen ser også et større samfunnsengasjement i næringslivet nå enn tidligere. Han sier bedrifter ønsker å ta bærekraft på alvor. Noe de også er nødt til.
– Vi har gått fra en situasjon hvor bedrifter i utgangspunktet kanskje var litt nølende til hva bærekraft og omstilling skulle innebære. Det kunne være en ekstrakostnad og noen man måtte gjøre, uten av det var business i det. Nå er mentaliteten i stedet at «ja, det er krav, men det er også oppsider». Bedriftene ser et potensiale i bærekraft. At det også kan skape verdier og konkurransefortrinn, sier Ellingsen.
Abrahamsen supplerer:
– Akkurat dette er interessant å se i Rogaland, som har mange industribedrifter. De er godt i gang med omstillingen. Fornybarandelen øker. Man tenker det er godt å ha flere ben å stå på. Det reises også mye kapital i Rogaland til bærekraftsbedrifter – selskaper som har praktiske løsninger på utfordringer med bærekraft.
Både Abrahamsen og Ellingsen mener bedrifter må tilpasse seg nye krav og en ny hverdag. Tar man ikke bærekraft på alvor, blir man utkonkurrert.