Disse kan bli Årets bedrift

Torsdag 25. november blir det stilfull fest og feiring i Atlantic Hall. Da deles prisen for Årets bedrift ut for 35 gang, og til absolutt null forkleinelse for andre priser og utmerkelser som deles ut: Årets bedrift er sannsynligvis den aller gjeveste og mest prestisjetunge næringslivsprisen i regionen vår.

Kriteriene for å være kandidat til å motta prisen, er at bedriften har hovedaktiviteten sin i Stavanger-regionen, at bedriften har hatt stabil virksomhet i noen år, og at den har utmerket seg på ett eller flere områder det siste, eller de siste, par årene.

Vil du bli med på Årets Bedrift-arrangementet? Meld deg og bedriften på i dag! Det er også mulig å reservere hele bord for deg og din bedrift.

I denne artikkelen gir vi en nærmere presentasjon av årets fem finalister. Vi har bedt dem presentere seg selv med vekt på følgende:

• Historie og høydepunkter.
• Visjoner.
• Hvorfor tror dere at dere er nominert?
• Hva er det viktigste konkurransefortrinnet deres?
• Hvilke mål og ambisjoner har dere for årene framover?

Fra Kulturbyåret, via Shanghai, til Vindmøllebakken

Arkitektkontoret Helen&Hard har de siste 25 årene opparbeidet seg en status som et av landets mest respekterte og kreative arkitektkontor. Den sterke kompetansen på bærekraftig trearkitektur og boformer, gjør selskapet godt rustet for framtidige krav og forventninger fra verden rundt oss.

Grunnleggerne Siv Helene Stangeland og Reinhard Kropf synes det er inspirerende å, for første gang, være kvalifisert til finalen i Årets bedrift.

– Kan du fortelle litt om selskapets historie og høydepunkter?
– Helen&Hard ble etablert i Stavanger i 1996 av Siv Helene Stangeland og Reinhard Kropf. I 2011 åpnet kontoret avdeling i Oslo. Av viktige begivenheter og vendepunkt kan vi nevne kulturbyåret 2008 da både Prekestolen fjellstue og Geoparken stod ferdig. Prekestolen fjellstue var det første større trebygget vi designet som også fikk statens byggeskikkpris. Å designe den norske paviljongen i Expo 2010 i Shanghai var et eventyr og gav oss oppmerksomhet internasjonalt. Tett fulgt av Vennesla biblioteket som stod ferdig i 2011. Vi markerte oss nå tydelig som et kontor med satsing på organisk og bærekraftig trearkitektur. På denne tiden startet vi også samarbeidet med Creation Holz og Ing. Hermann Blumer fra Sveits som har vært et verdifullt og avgjørende nettverk i forhold til vår faglige utvikling og spesialisering innenfor trearkitektur.

Både bofellesskapet i Vindmøllebakken og SR-Banks hovedkvarter er høydepunkter i denne utviklingen. Vindmøllebakken og nå nylig vårt bidrag i Arkitekturbiennalen i Venezia representerer en annen satsing vi har fått enorm respons på – nemlig nye sosiale og bærekraftige boformer.

Vi har de siste tre årene også ferdigstilt store boligprosjekter i Wien og Salzburg som er vunnet gjennom internasjonale konkurranser.

– Hva kan du si om selskapets visjon?

– Vår visjon er å skape bærekraftig, unik og inspirert arkitektur. Vi er overbevist om at våre byggede omgivelser har potensiale til å bringe oss i dypere kontakt med oss selv, hverandre og gi en helhetlig større mening. Arkitekturen vi leverer skal derfor skape verdi for både kunde og samfunn i et langtidsperspektiv.

– Hvorfor tror dere at Helen&Hard har blitt nominert til Årets Bedrift 2021?

– Vi tror det skyldes at vi har levert og vært med å realisere arkitektur lokalt og internasjonalt som viser vei
mot en mer bærekraftig fremtid, og som viser arkitekturens potensiale i en grønn utvikling. Vår deltakelse som hovedutstiller og utstillingsarkitekt på biennalen, er et ferskt bevis på at vi leverer design og konsepter på internasjonalt nivå og som har relevans i forhold til de utfordringer våre samfunn står i. I tillegg feirer vi 25-årsjubileum i år og har gjennom alle disse årene hatt vårt hovedvirke og vært engasjert i byens utvikling gjennom mange viktige prosjekter siden vi startet.

– Hva regner dere for å være bedriftens fremste konkurransefortrinn?

– Vår evne til stadig nyskaping, pågangsmot og dedikasjon, spesialisering innenfor trebyggeri og en tydelig satsing på bære- kraftig arkitektur med unik design og opplevelseskvalitet. Vi er en mellomstor og fleksibel organisasjon med bred erfaring som arbeider tett på kunden og holder høy kvalitet og en rød tråd gjennom alle våre prosjekter. Og kanskje aller viktigst er vi et engasjert, kompetent og mangfoldig team som har gjennomført mange store og ulike prosjekter.

– Hvilke mål og ambisjoner har dere for årene fremover?
– Å være et av verdens mest innflytelsesrike arkitektkontor innen bærekraftig, unik trearkitektur og valget for kunder som ønsker å skape muligheter, mangfold og bevegelse mot en bedre fremtid.

HELEN&HARD
Årstall for etablering: 1996 (2011 i Oslo)
Lokalisering av hovedkontor: Stavanger
Forretningsområde: Arkitektur
Antall ansatte: 26
Omsetning (2020): 28.111.166 kr
Driftsresultat (2020): 1.858.777 kr

Tiåring i toppform

Navtor har i løpet av 2021 rukket å passere tiårmerket som selskap. Det har i sannhet vært litt av en reise for navigasjonsteknologiselskapet fra Egersund.

Jubilanten er i det vi må kunne karakterisere som knallform. Omsetningen og antall ansatte vokser, og tjenestene selskapet tilbyr kundene blir stadig bredere.

Administrerende direktør Tor A. Svanes er tydelig stolt over at selskapet nok en gang er blant finalistene i kåringen av Årets Bedrift.

– Dette er en viktig anerkjennelse av arbeidet Navtor gjør. Vi er i vekst, og vi er i omstilling. Omstillingen handler om at vi, i tillegg til å levere digitale navigasjonstjenester, hjelper kundene til å optimalisere selve driften av fartøyene. Dette blant annet for å redusere klimautslippene, forteller Svanes.

Han er også stolt av at bedriften har klart å fortsette veksten gjennom en krevende pandemiperiode.

– Kan du fortelle litt om selskapets historie og høydepunkter?

– Selskapet har i løpet av sin levetid blitt en verdensledende leverandør innen utvikling, teknologi og distribusjon av e-navigasjonsløsninger innen shipping. Selskapet har revolusjonert distribusjonen og oppdateringen av digitale kart, og annen digital informasjon som blir sendt ut til verdens handelsflåte. Navtor har også utviklet verdens første digitale kartbord, en software ombord, som samler all kritisk navigasjonsinformasjon på én plattform, og presenterer disse som lag av informasjon på toppen av et sjøkart (NavStation).

Ifølge Tor A. Svanes har det vært tett mellom høydepunktene de siste ti årene, men ett av dem var da selskapet i 2019 ble verdens største leverandør av digitale navigasjonstjenester.

– Hva kan du si om selskapets visjon?

– E-navigation and Performance Made Easy.

– Hvorfor tror dere at Navtor ble nominert?

– Vi har hatt jevn vekst over lang tid, er verdensledende på vårt område, og har fortsatt veksten gjennom pandemien.

– Hva er det viktigste konkurransefortrinnet deres?

– Høyt kvalifiserte og motiverte medarbeidere, i tillegg til at vi er i front i teknologiutviklingen.

– Hvilke mål og ambisjoner har dere for årene fremover?

– Vi vil fortsette den kraftige veksten i omsetningen og vurdere flere oppkjøp. Vi vil også fortsette å øke markedsandelen og tilby flere tjenester.

NAVTOR
Etablert: 2011
Hovedkontor: Egersund, har i 2021 åpnet kontorer i Danmark, Polen, USA og India
Forretningsområde: Navigasjonsteknologi og bærekraftig drift (flåteoptimalisering)
Antall ansatte: 119
Omsetning (2020): 370 mill. kr., vil passere 500 mill. kr. i 2021.
Driftsresultat (2020): 40,5 370 mill. kr.

Pizzasuksessen som smaker mer enn den koster

Alle pizzaelskere i byen, og dem er det mange av, har grunn til å være stolte. Stavanger er nemlig fødested for en av våre største pizzasuksesser de siste 30 årene.

Fra den spede starten på Hundvåg i 1992, har Pizzabakeren utviklet seg til å bli Norge og Nordens største take away-kjede innen pizza. De gode pizzaene til de fornuftige prisene, pakket i de karakteristiske gule eskene med det uformelle, humoristiske designet, har blitt et kjært innslag hundretusener av kjøkkenbord. Gründerne William Gulliksen og Jan Henrik Jelsa og har all grunn til å være stolte!

– Kan du fortelle litt om selskapets historie og høydepunkter?

– Vi ble etablert av William Gulliksen som Hundvågkrossen Pizza i 1992. Stiftet Pizzabakeren Invest i 2003, og etablerte samme år det første franchise-utsalget på Klepp. Vi gjennomførte en total rebranding i 2007, og fikk da den profilen vi kjenner i dag. Vi etablerer i 2013 vårt første internasjonale partnerskap i Sverige. Vi åpnet PB Orstad i 2014. Dette ble bakeri nummer 100 i Norge.

I 2017 passerte vi for første gang én milliard kroner i omsetning i Norge. I 2021 kjøpte gründerne William Gulliksen og Jan Henrik Jelsa ut de finansielle investorene. Vi sørget dermed for at Pizzabakeren forblir på lokale hender.

– Hva kan dere si om selskapets visjon?

– Vi skal bake oss inn i de tusen hjem. Visjonen er akkompagnert av slagordet: Smaker mer enn den koster!

– Hvorfor tror dere at dere er nominert?

– Det henger etter all sannsynlighet sammen med vår evne til å leve opp til PBs forretningsidé. Denne sier at vi skal gi folk en positiv opplevelse gjennom en smakfull pizza med nybakt bunn og ferske råvarer, gunstige priser og enkel tilgjengelighet gjennom take away-utsalg der folk bor.

– Hva er det viktigste konkurransefortrinnet til Pizzabakeren?

– Kjernen i verdiene våre er at vi skal være rett fram, det vil si lett tilgjengelige, kun take away, ukomplisert, flat organisasjon, kort vei til beslutninger og lov å mene noe. Vi har godt humør og god lagånd.

Dessuten serverer vi ekte vare, basert på ferske råvarer. Alt dette bidrar til å gjøre oss konkurransedyktige.

– Hvilke mål og ambisjoner har dere for årene fremover?

– Vi skal bli ledende på taka away-pizza i Norden!

PIZZABAKEREN AS
Årstall for etablering: 2003
Lokalisering av hovedkontor: Luramyrveien , Sandnes Forretningsområde: Take away-pizza
Antall ansatte: 10 stk i Pizzabakeren Invest AS og ca. 3.000 i PB-kjeden.
Omsetning (2020): 1.136,9 mill. kr. i PB-kjeden.
Driftsresultat (2020): 88 mill. kr. i Pizzabakeren Invest AS og kr 104,8 millioner samlet inkl. egen grossistvirksomhet.

Sterk lagånd gir vekst, omstilling og utvikling på Bryne

Aarbakke har utviklet seg til å bli en av de sterkeste industrielle merkevarene i Rogaland. Med sin karismatiske leder, sterke bedriftskultur og høye innovasjonsevne er det ingen bombe at maskineringsbedriften på Bryne også i år er med i finaleheatet for kåringen av Årets bedrift.

Administrerende direktør Inge Brigt Aarbakke har ingen problemer med å gjøre rede for kandidaturet.

– Kan du fortelle litt om Aarbakkes historie og høydepunkter?

– Aarbakke ble stiftet i 1918 med lokale kunder på Jæren. Har vokst og utviklet seg med lokalt eierskap og globale kunder frem til én milliard kroner i omsetning i 2020 med 300 ansatte og god lønnsomhet. For oss var det et stort høydepunkt å kjøpe tilbake eierandelen fra Weatherford i 2000, etter å ha vært under deres vinger siden tidlig på 90-tallet. Vi ga gass og åpnet landets mest moderne maskineringsfabrikk på Håland i 2003. I 2006 kom Hitec inn og bidrog til ytterligere vekst og utvikling. Vi har styrt skuta gjennom to finanskriser og har landet på begge beina. Westco kom inn som nye offensive eiere i 2020. Dette gjør at vi kan se frem mot nye høydepunkt i årene som kommer. Det som ligger nærmest, er utviklingen av vår nye teknologipark.

– Hva kan du si om selskapets visjon?

– Aarbakke skal bli verdens mest bærekraftige leverandør i vår bransje.

Vi skal rigge oss for fremtiden og være omstillingsdyktige, med de beste folkene. Aarbakke skal fortsette med å levere stolthet i hver eneste ting vi gjør, også i nye markeder. I den nye Teknologiparken skal all kunnskap og kompetanse samles, for å kunne gi våre kunder de beste produktene, med best kvalitet og service, fra start til slutt sammen med våre leverandører, de aller fleste lokale. Vi skal sammen gi verdiskapning til kundene våre, både økonomisk og miljømessig. Vi skal la de ansatte fortsette å sette preg på vårt arbeid, de er vår viktigste ressurs og det er de som finner de beste løsningene.

– Hvorfor tror dere at Aarbakke har blitt nominert til årets bedrift?

– Vi er framoverlente, fleksible og våger å tenke nytt. Det ligger i bedriftskulturen vår. I den kulturen ligger et intenst ønske om å utvikle seg og finne nye innovative løsninger, også utenfor vår egen kjernekompetanse. Vi ligger langt fremme innen smart factory-konseptet og har vist allerede nå, at det er penger å hente på bunnlinjen. Både for oss, men også for andre bedrifter. Ved hjelp av partnerskap med ledende aktører har Aarbakke posisjonert seg sterkt for en digital fremtid.

– Hva er det viktigste konkurransefortrinnet deres?

– Hos oss er de ansatte den viktigste ressurs. Deres bidrag har ført til høy kundetillit, hvor vi leverer rett kvalitet,
har bred kompetanse og er i stand til å effektivt fremstille dokumenterte produkter i henhold til de aller strengeste kundekravene innenfor bransjen. Med over 50 avanserte maskiner for sveising, fresing, dreiing og boring, samt et leverandørnettverk med høy spisset kompetanse, har Aarbakke vært en trygg partner for våre kunder gjennom mange tiår og gjennom svingninger i markedene. Aarbakke har gjennom sine datasystemer og produksjonsmetoder vært i stand til å alltid møte de aller strengeste kundekravene. Vi har evnen til å raskt omstille og tilpasse oss, når det har vært behov for det.

– Hvilke mål og ambisjoner har dere for årene fremover?

– Vårt overordnede hovedmål er at vi innen 2025 skal bli verdens mest bærekraftige leverandør i vår bransje. Det er et stort hårete mål, men med energien fra de ansatte, stødige eiere, framoverlente underleverandører og tydelige delmål
er vi sikre på at målet skal nås. Vi skal effektivisere, noe som medfører at vi innen 2024 skal automatisere 30 prosent av våre prosesser. Innen 2025 skal vi ha bygget et nytt forretningsområde, som skal gi oss minst 200 millioner i omsetning, utenfor olje og gass. Byggingen av Teknologiparken vil tydeliggjøre vårt DNA, og vi skal fortsette å bygge kultur og profil sammen med resten av bedriftene i Aarbakke- familien.

AARBAKKE AS
Etablert: 1918
Hovedkontor: Bryne
Forretningsområde: Mekanisk industri/maskinering
Antall ansatte: 300
Omsetning (2020): 1 mrd. kr.
Driftsresultat (2020): 161,5 mill. kr.

Easee gjør det grønne skiftet lettere

Stavanger-regionen er det nasjonale episenteret for å bygge ny, bærekraftig industri på skuldrene av olje- og gassnæringen. Teknologibrdriften Easee er en av de fremste eksponentene for et sterkt økende antall bedrifter som nå leder an i den bære- kraftige omstillingen. Easee vokser med rakettfart, og der er ingen stor bombe at «unggutten» har kvalifisert seg for finalen i Årets bedrift 2021.

Daglig leder Jonas Helmikstøl ser fram til kåringen 25. november i spenning.

– Kan du fortelle litt om selskapets historie og høydepunkter?

– Easee ble opprettet av tre gründere i januar 2018. Selskapet startet med en ide om å utvikle verdens smarteste elbillader, og fortsetter med å utvikle fremtidsrettede tjenester innenfor lade- og strømstyringsteknologi. På tre år har vi gått fra tre til over 200 ansatte, og har kontorer i UK, Nederland og Tyskland. Vi utvikler, designer og produserer våre produkter i Norge, og eksporterer per dags dato til 17 land.

– Hva kan du si om selskapets visjon?

– Forme fremtidens strømnett og fremtidens bedriftskultur. Vårt langsiktige mål er fem millioner installerte enheter innen 2025. Vi forventer å oppnå store markedsposisjoner i Europa og i resten av verden. I Easee skal vi være anerkjent som verdensledende innenfor lade- og strømstyringsteknologi.

– Hvorfor tror dere at Easee har blitt nominert?

– Det er selvsagt stas, og ikke minst en ære å bli nominert til årets bedrift 2021, spesielt med tanke på at vi er så ungt selskap. Vi velger å tro at det er en kombinasjon av et innovativt og smart produkt, og på grunn av kulturen og verdiene i selskapet. Vi setter de ansatte først, vi tør å være lekne, ha det gøy på jobb, og har en litt annerledes måte å kommunisere med kundene og partnerne våre på. Vi praktiserer våre verdier i arbeidshverdagen, og ut mot våre kunder, hvor ydmykhet, ærlighet og kjærlighet får plass. Vi har heller ingen skrupler med tanke på produktene vi har utviklet. En elbillader som er liten, smart og full av kraft.

– Hva regner dere for å være bedriftens fremste konkurransefortrinn?

– Det er menneskene i Easee som er vår største ressurs, samt en organisasjon som har kulturen og verdiene i høysete. Easee er en plass der folka blir satt først. Det er mange selskaper som sier dette, men ikke så mange som praktiserer det. Det er menneskene, de ansatte, samarbeidspartnere, som er gullet, og som har skapt den raske veksten og suksesshistorien. Med det menes at vi har fokus på å utvikle en fremtidsrettet og skalerbar teknologi, som er tuftet på det hårete målet om å endre verden, for å gi folk et bedre liv gjennom produktene våre. Ingenting leveres halvveis som kan gå på kompromiss med kundeopplevelse og kvalitet. I selskapet har vi en enkel, men utrolig viktig formel på suksess: Happy People > Happy products > Happy customers & planet

– Hvilke mål og ambisjoner har dere for årene fremover?

– Vi har satt oss ganske heftige ambisjoner om å bli et av de største selskapene på grønn teknologi i Europa i løpet av tre til fem år, og et av de største i verden innen sju til ti år. Lading til elbil og andre transportmidler vil være en del av dette, men også strømstyringsteknologi.

I fremtiden vil vi tilby mer enn kun ladeprodukter. Vi tenker også å komme inn i huset, og tilby tjenester som utnytter og optimaliserer strømmen vår bedre enn slik det gjøres i dag. Det er store ting på gang!

EASEE AS
Årstall for etablering: 2018
Lokalisering av hovedkontor: Forus, Sandnes
Forretningsområde: Elektronikk, Strømstyring
Antall ansatte: 200+
Omsetning (2020): 388 mill. kr.
Driftsresultat (2020): 90 mill. kr.