Finalist I: Moderne 128-åring bikket milliarden
De siste fem årene har omsetningen til Jæder økt med hele 71 prosent, 427 millioner kroner. – Årsaken er de gode folkene våre, sier Guro Espeland,
daglig leder.
I fjor var det Pizzabakeren Invest som vant. Hvem blir Årets bedrift 2024? Fem solide bedrifter er nominert. Torsdag 14. november, i Atlantic Hall på Radisson, er det på med finstasen. Da skal finalistene – og ikke minst vinneren – hylles foran en fullsatt sal. Årets bedrift er en prisutdeling som Næringsforeningen i Stavanger-regionen og Handelsbanken står bak.
– Vi har vært nominert til andre bransjepriser, men Årets bedrift er ekstremt kult. Tenk, det er så mange flotte bedrifter i Rogaland, og så er vi en av finalistene. Å bli nominert føles som å vinne i seg selv, sier Espeland.
Jæder er den eldste bedriften som er nominert. For 128 år siden startet Gabriel Espeland et slakteri i Slakthusbakken på Ålgård. I 1972 flyttet bedriften til Jædergården like ved E39 på Ålgård. I 2014 flyttet Jæder til Skurve, hvor de fortsatt er i dag. Bedriften er fortsatt eid av familiene etter grunnleggeren, og i dag bidrar fjerdegenerasjonene Guro Espeland, Eimund Waldemar, og Tor Gabriel Espeland aktivt i driften.
Guro ble høsten 2018 leder av Jæder, som foredler kjøtt og plantebaserte produkter til profesjonelle kunder som restauranter og kantiner over hele landet.
Omsetningsrekord
De siste fem årene har bedriften økt omsetningen med hele 71 prosent (427 millioner kroner) fra 601.000 millioner til over milliarden i fjor.
– Hvordan?
– Det er de gode folkene som jobber her. Jæder-gjengen. De tar ansvar, utfordrer ledelsen og hverandre. Det hjelper selvsagt at vi har de beste produktene på markedet og fokuset er å levere det kunden har behov for. Vi har en flott arbeidskultur, forteller Espeland.
Å få tak i nok hoder og hender har ikke alltid vært lett. Selv om Rogaland produserer en fjerdedel av den norske maten, har det vært få som har søkt seg til bransjen. Espeland og Rakel Kyvik Wester, markeds- og bærekraftsjef tror mye handler om at bransjen har vært i skyggen av oljebransjen.
– Nå har folk fått øynene opp for mulighetene, jobbene og hvor viktig matbransjen er for landet, sier Wester.
– Vi har også tenkt hvordan vi kan tiltrekke oss arbeidskraft. For å oppnå dette, må vi skape en arbeidsplass som folk ønsker å være en del av. Å ha en tydelig profil på kvalitet og bærekraft bidrar positivt i denne retningen. I tillegg tilbyr vi muligheten til å ta fagbrev, og de siste to årene har 13 personer hos oss tatt dette.
Tenker langsiktig
Jæder er mest kjent for hamburgere, kyllingprodukter og kjøtt til pizza. Samtidig satser de på plantebaserte produkter, vegetarmat.
– Vi tør å satse. Vi tør å utfordre. Kjernevirksomheten vår er fortsatt den saftige burgeren og gode kjøttprodukter, men vi må tenke nytt. Folk kommer til å spise mindre kjøtt, og da må vi være klare, sier Espeland.
Per i dag koster vegetarmat mer enn de tjener på produktene, men Espeland sier det handler om å rigge seg for framtiden og ha kompetansen på plass.
Bærekraft er viktig for Jæder-gjengen. De kan slå i bordet med 1 prosent matsvinn, 4260 kvadratmeter solcellepanel på taket – samt egen vindmølle. I juli produserte de 16 prosent av strømforbruket selv.
Jæder Ådne Espeland AS
- Etablert: 1896
- Hovedkontor: Ålgård
- Forretningsområde: Foredling av kjøttvarer og plantebaserte produkter til restaurantmarkedet i hele landet
- Antall ansatte: 128
- Omsetning 2023: 1.027.764.000
- Driftsresultat 2023: 66.306.000