Fra redningsbåt på norsk sokkel til forsvarskampen
i Ukraina
I flere år har båten vært stand by-redningsbåt på norsk sokkel. Nå er den på vei til krigen i Ukraina, men det må skje i hemmelighet. – Vi tar ingen sjanser. Det er seriøse krefter som vil stoppe oss.


Datoen er 8. mai. Dagen Norge og store deler av Europa markerer Frigjøringsdagen etter andre verdenskrig.
Norske flagg vaier i Stavanger sentrum. Solen skinner. Sjøen er rolig.
Klokken har passert 08.30. Plutselig kommer det en båt med ukrainsk flagg sigende inn i Vågen.

Flere forbipasserende kikker. Ikke så rart, fordi båten ser ut som en militærbåt. Og den har ukrainsk flagg.
Hva gjør den her? Akkurat denne dagen er det strengt hemmelig.
Færrest mulig må kjenne til hvor båten skal, samt når og hvordan den transporteres.
– 8. mai, ja. Det er jo en perfekt dag å gjøre dette på. Frigjøringsdagen. Forhåpentligvis kan denne båten bidra til å frigjøre Ukraina, sier John Olaf Næsheim.

Næsheim er en kjent næringslivstopp i regionen. Til vanlig er han forretningsutvikler i NorSea Group.
I tillegg er han svært engasjert i Slava Ukraini, en organisasjon som støtter Ukrainas forsvarskamp. Slava Ukraini samler inn penger og utstyr og sender det til Ukraina.
– Vi har kontakter i Ukraina. De har fortalt at de trenger båter. Da har jeg forsøkt å finne en båt, sier Næsheim.
Han har et stort nettverk i næringslivet. Etter mange telefoner og litt via, via, fikk han napp.
Var han interessert i en Norsafe Munin 1000? Altså en båt som til vanlig blir brukt som redningsbåt.
Selvsagt var han det.
I flere måneder har flere bedrifter jobbet på dugnad for å få båten klar til strid. Noen vil være anonyme, andre synes det er ok å bli nevnt. Oljeselskapet som donerer båten, ønsker å være anonyme.

I flere år har båten ligget i beredskap på et kjent oljefelt på norsk sokkel. En «search and rescue»-båt som ligger ved plattformen i tilfellet noen faller i sjøen.
Altså har den vært lite brukt. Lite action, kun den ukentlige testen at alt utstyr fungerer som de skal.
Nå skal båten i krigen. Den skal gis til det ukrainske forsvaret.
– Nøyaktig hva den skak brukes til, er opp til ukrainerne. Det er en god båt som kan brukes til flere ting, forteller Næsheim.

Mange bedrifter og mennesker har vært med på dugnaden for å klargjøre båten.
GMC har malt og gitt båten en overhaling. Vulken Maritim har bidratt med førstehjelpsutstyr. Logi Trans ordner transport, Swire Energy, Kyvik Industrivarehuset i Haugesund, NorSea, Hike kommunikasjon, Westport og private og givers har donert midler til transport fra Rogaland til Ukraina.
Thomas A. Vang, konsernsjef i GMC er med på båten. Han var ikke vanskelig å be da Næsheim tok kontakt og spurte om de kunne klargjøre båten.
– Det er gledelig å bidra til en så viktig sak. Alt arbeidet er gjort på dugnad. Ansatte har brukt egen tid på dette. Det var et unisont «ja» fra alle ansatte da vi spurte om vi skulle være med på dugnaden, sier Vang.

I dag er båten på vei fra Stavanger sentrum til Risavika og Westport.
Hos Westport skal båten ligge trygt til den skal fraktes med lasteskip til Ukraina. Ferden tar 3-4 uker.
Dagens kaptein er Egil Røgenes fra GMC. En meget erfaren sjømann.
– Båten er god å kjøre. Jeg håper den kommer godt til nytte i Ukraina. Vi har gått gjennom alt, og til og med oversatt ting til ukrainsk, forteller kapteinen.

Med på båten er også politiker Dag Mossige, gruppeleder for Arbeiderpartiet i Stavanger.
Mossige har lenge engasjert seg for Ukraina. Både i ord og handling. Han har også opplevd krigen på nært hold etter at han var i Kherson i april 2024, sammen med Aftenbladet, ordfører Tormod Wilson Losnedal og varaordfører Henrik Halleland.
– Det er flott at næringslivet går sammen og får dette til. Tenk at denne båten skal til Ukraina. Det trengs. Vi er nødt til å sende så mye vi kan. Næringslivet er i posisjon til å gi viktig utstyr. Det er så viktig å bidra, sier Mossige.
I desember 2022 gikk Stavanger kommune, Næringsforeningen og det lokale næringslivet sammen og samlet inn strømaggregat, kabler og annet utstyr som ble brukt på sykehus og annen kritisk infrastruktur. Giverviljen blant bedriftene i Stavanger-regionen var stor.
Den er fortsatt stor, forteller Næsheim.
– Det blir gitt en hel del utstyr og andre ting fra næringslivet. Det meste får man aldri høre om. Giverviljen har ikke avtatt. Det er også mange sivile som gir, sier han.
Mossige lyser opp når Næringsforeningen spør hvorfor det er så viktig å bidra.
– Faller Ukraina, så står andre land i fare også - inkludert Norge. Et av våre naboland har gått til angrep på et annet land. Det er kjempealvorlig, for hele Europa. Ved å hjelpe Ukraina, hjelper vi oss selv.

Mens det intervjues, diskuteres og fotograferes inne i båten, står Virginijus Vilkas fra GMC stille ute på dekk og følger med på omgivelsene.
Vilkas er fra Litauen, og understreker at det er viktig å støtte Ukraina.
Faktisk betyr etternavnet hans «ulv» på litauisk. Passende for en dag som dette. Ulven på dekk.

Akkurat nå er båten på vei til Risavika og Westport. Her skal siste justeringen på motoren gjøres.
Så skal båten «gjemmes» til den skal bli fraktet med båt til Ukraina.
Artikkelen må ikke publiseres før lastebåten har seilt fra Risavika.
– Det er ikke alle som vil oss vel. Det er folk som ikke liker at vi hjelper Ukraina. Det er seriøse krefter som vil stoppe oss. Vi ønsker ikke å bli et mål for sabotasje. Vi tar ingen sjanser, sier Næsheim.
Næsheim har fraktet bil og båt til Ukraina før, men da på landeveien. Denne båten er for bred til å transporters på veien.
Lastebåten er anonym. Som hvilken som helst annen lastebåt. Færrest mulig må vite at en redningsbåt omgjort til militærbåt er i lasten.
– Biler som har fraktet utstyr til Ukraina under krigen har opplevd sabotasje. Som for eksempel at noen tapper ut luften fra dekkene, forteller Næsheim.
– Russland er nok ikke et land jeg kan reise til. Jeg er ikke velkommen. Men det lever jeg godt med, sier Næsheim.
Dag Mossige nikker.
– Det gjelder nok meg også, sier politikeren.

Det er en flott tur til fra Stavanger sentrum til Risavika. Turen dokumenteres fra luften med dronen til Næsheim.
– Dersom noen spør, sier vi at vi bare er ute og tester båten, sier han lurt.

Det ukrainske flagget som vaier på toppen av båten gir gjenskinn i dronekontrollen til Næsheim.
– Oi, kult! Kanskje det er et tegn fra oven.

Fremme i Risavika og kaien til Westport. Kaptein Egil Rødenes har gjort sitt.
Nå håper han at båten kommer trygt fram til Ukraina og at den blir verdifull for det ukrainske forsvaret.

Like ved «danskebåt-kaien» legges det til kai.
Nå skal båten heises på land.

Leif Ognedal i Westport styrer kranføreren.

Kranføreren forter seg langsomt. Næsheim og gjengen vil ikke være synlig i kaiområdet for lenge.
Man vet aldri hvem som følger med.

En rask sjekk på skroget. Ting ser fint ut.

En siste innsats. Med en rutinert skulderdytt sørger kaptein Røgenes for at båten legges perfekt på land.

Nå skal båten gjemmes før lastebåten kommer. Det tar litt tid. Deretter starter den 3-4 uker lange turen til Ukraina.
– Jeg håper dette kan inspirere andre mennesker og bedrifter til å være med å gi av det de kan av utstyr og materiell til Ukraina, særlig biler med firehjulsdrift er etterspurt nå, avslutter Næsheim.