Gjenskaper norske designskatter

Eikund er en spennende nykommer i norsk møbelbransje. Med base i Dalane driver de skattejakt på norske designperler fra 1950 og 60- tallet. Skattene er mange, og kvaliteten er undervurdert.

Eikunds Fluffy Chair, Lounge Chair og knitrende peis. En god kombinasjon!

Eikunds Fluffy Chair, Lounge Chair og knitrende peis. En god kombinasjon!

Eikunds Fluffy Chair, Lounge Chair og knitrende peis. En god kombinasjon!

Rogaland er kjent for sitt sterke og innovative næringsliv. Møbelbransjen kan imidlertid vanskelig sies å være veldig dominerende i den lokale bedriftsfloraen. Men nå skjer det spennende ting også på dette området, noe designmøbelprodusenten Eikund er et vitalt eksempel på.

 Fra Actionball til møbler
Jørgen Tengesdal er gründer, medeier og daglig leder i Eikund. Han har tidligere jobbet i bilbransjen, AV-bransjen og som grunder av Actionball på Forus, og har dermed tatt et stort steg rent bransjemessig. Mange fotballinteresserte husker ham nok som inventar på Vikings A-lag på 2000-tallet. De som befinner seg på fotballens mer nerdete nivå, husker ham i tillegg som matchvinneren i semifinalen som sendte Viking til cupfinale mot Bryne i 2001.
Nå er det imidlertid møbler det handler om. Norske designmøbler.

 Starten
Det hele startet i 2015, da Jørgen Tengesdal satt seg ned sammen med medgründer Morten Hippe og klekket ut ideen om å bringe frem kanskje den beste tiden i norsk møbeldesign historie.

– Dansk møbeldesign er anerkjent verden over, og vi undret oss over mangelen på oppmerksomhet og anerkjennelse av norsk design. Vi satte sammen en prosjektgruppe som konkluderte med at det ligger mange norske møbeldesignskatter begravd fra 1950 og 60-tallet. Her ligger mange muligheter som vi ønsket å utnytte.

Gullalder
Denne perioden, som på godt norsk ofte omtales som «mid-century», regnes altså som en gullalder for norsk møbeldesign. Og der det har vært gullalder, finnes det ofte skatter.

– Denne gullalderen er oversett og undervurdert her hjemme. Den fortjener å bli løftet fram og formidlet, noe vi bestemte oss for å gjøre, forteller Tengesdal.
Dermed startet en omfattende skattejakt.

– For å starte ny produksjon av disse møblene måtte vi sikre oss rettighetene til designet. Dermed startet en Asbjørnsen og Moe-inspirert skattejakt til etterkommere og slektninger av dyktige designere som var aktive i denne perioden. Dette har vært, og er, en stor jobb, men responsen har vært veldig god. De vi har kontaktet har vært imøtekommende. Flere har nok også vært litt smigret.

 Høy kvalitet
I dag produserer Eikund 11 unike designmøbler. Fra kaffebord og barstoler, til Fluffy lounge chair og den karakteristiske isbjørnen designet av Arne Tjomsland.
Produksjonsprosessene er krevende, med høye krav til kvalitet.

Norsk kvalitetsdesign fra 50 og 60-tallet, plassert i et miljø fra 2022.

– Samtidig er dette et svært inspirerende arbeid. Norsk og nordisk design har høy status internasjonalt, noe vi har oppdaget når vi har børstet støv av våre egne designskatter. Eikund produserer både for private husholdninger, og for proff-markedet (som hoteller, restauranter, cafeer, og offentlige bygg). SpareBank 1 SR-Bank sitt kritikerroste, Finansparken, er blant byggene som har stått på Eikund sin kundeliste.  

– Norge er fortsatt det største markedet vårt, men potensialet internasjonalt er stort. Målet er å gradvis øke eksportandelen, slik at denne blir den dominerende delen av omsetningen vår.

Danmark
De første årene foregikk en stor del av produksjonen på Hellvik. Nå er denne flyttet til Danmark. I tillegg har bedriften deler av produksjonen i Sykkylven, og andre deler i Latvia.

– Vi skulle gjerne hatt mer av produksjonen her lokalt. Dette er imidlertid svært komplekse produksjonsprosesser som krever mye logistikk og spesialisert kompetanse. Vi har et tett partnerskap med den danske produsenten Kvist, som utfører det meste av produksjonen vår. Men Eikund har forretningsadresse i Eigersund, og styres her fra Rogaland, forteller Tengesdal.

Eikund gjør altså bruk av det som er tegnet og skapt av noen av de beste hodene i norsk møbelhistorie. Dette gir i seg selv et konkurransefortrinn.

Jørgen Tengesdal er daglig leder og medgründer av designmøbelprodusenten Eikund.

Jørgen Tengesdal er daglig leder og medgründer av designmøbelprodusenten Eikund.

Jørgen Tengesdal er daglig leder og medgründer av designmøbelprodusenten Eikund.

Bærekraft
Aktiv bruk av møbeldesign skapt for 60-70 år innebærer produkter som er solide, slitesterke og bestandige. Dermed oppstår et annet konkurransefortrinn: Bærekraft.

– Jeg synes ordtaket «Buying cheap is buying twice” er ganske talende. Møblene våre koster mer i innkjøp, men er solide, tidløse og langt mer bærekraftige.

Tengesdal understreker at hensynet til bærekraft gjennomsyrer hele virksomheten. Bærekraftfokuset er sentrert om fem områder:

·      Skape produkter som varer lenge.
·      Sikre høye bærekraftstandarder hos leverandørene.
·      Redusere CO2-utslipp.
·      Redusere bruken av giftige kjemikalier.
·      Ta sosialt ansvar i hele produksjons- og leverandørkjeden.

– For oss er altså bærekraft helt fundamentalt. Altfor ofte blir bærekraft redusert til kun å snakke om klima. Men de hensyn vi må ta som bedrift, favner mye bredere. Dette handler om sosiale forhold, arbeidsmiljø, helse og rasjonell ressursbruk, sier Eikunda-sjefen.

Pandemi og krig
I likhet med de fleste andre bedrifter, har to år med global pandemi satt sitt preg på Eikund. Produsenten fikk en flying start med leveranser til blant andre Petter Stordalens nye, storslåtte Choice-hotell i Stockholm. Så kom altså covid-19.

– Totalt sett hadde vi vekst i omsetningen i fjor, men lavere enn budsjettert. Salget til proffmarkedet gikk ned, mens privatmarkedet gikk opp.

Nå er pandemien på retur for alvor, men negative etterdønninger gjør seg fortsatt gjeldene. Samtidig har vi fått krig midt i Europa. For eksportrettede produksjonsbedrifter som Eikund utgjør kombinasjonen av pandemi og krig en bortimot perfekt storm.

Ambisjoner
– Akkurat nå er situasjonen krevende for mange. Krigen i Ukraina bidrar til en kraftig kostnadsvekst i hele kjeden, og for alle innsatsfaktorer. I tillegg øker usikkerheten og leveringstidene. Dette tærer på likvideten og egenkapitalen, sier Tengesdal.

Det er sikkert en mager trøst, men utfordringene Tengesdal og gründerkollegene hans opplever nå, er de ikke alene om. Noe hinder for framtidstro og ambisiøse mål, er de definitivt ikke.

– Målet vårt er å bli den beste leverandøren av norske designklassikere, og gradvis øke omsetningen til 50 millioner innen fem år, avslutter Eikund-sjef Jørgen Tengesdal.

Navn: Eikund AS
Forretningsadresse:   Langholmveien 6, 4373 EgersundBransje: Produksjon av designmøbler.
Antall ansatte: 4
Omsetning i 2021: 13 MNOK

Her ser vi en illustrasjon på hvorfor Eikunds møbler er populære både i private hjem og i hotellobbyer.