Nye E39: Norges mest samfunnsnyttige veiprosjekt

Halvert reisetid mellom Stavanger og Kristiansand. Tre millioner personbil-timer spart, samt 780.000 godstransporttimer spart per år. Potensielt en økt verdiskaping på 7-9 milliarder kroner årlig i Rogaland og Agder. Nå gjelder det å holde framdrift på nye E39.

Bit for bit bygges det firefelts vei fra Stavanger til Kristiansand. Her ser du oversikten over hvordan det skal skje og når de ulike strekningene kan stå ferdige.

Vasser i gode argumenter

Når ny firefelts motorvei mellom Stavanger og Kristiansand står klar, kan det øke verdiskapingen med 7-9 milliarder kroner årlig i regionene. Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen i Stavanger-regionen, tror det reelle tallet kan være enda høyere.

Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Fredag 7. mars, på E39-konferansen på Utsikten i Kvinesdal, ble det lagt fram en viktig rapport fra Menon Economics: «Gevinster av ny E39 i Rogaland og Agder». Den førtisiders lange rapporten er proppet med argumenter for å bygge nye firefelts motorvei mellom Stavanger og Kristiansand.

  • Nye E39 med fire felt er Norges desidert mest samfunnsøkonomiske veiprosjekt. Der det gjennomsnittlige samferdselsprosjektet i NTP (Nasjonal Transportplan) har en negativ økonomisk nytte på 78 øre per investerte kroner, har nye E39 Kristiansand-Stavanger en positiv nytte på 7 øre per investerte krone. Beregnet netto nytte utgjør om lag 2,5 milliarder kroner.
  • Reisetiden mellom Stavanger og Kristiansand vil halveres, fra tre timer og fem minutter til cirka én time og 40 minutter. Veien vil bli 37 kilometer kortere, fra 221 kilometer til 184 kilometer (Kristiansand-Hove). Veistandard: Fra 70-80 kilometer i timen med to felt til 110 kilometer i timen med fire felt, H3-standard.
  • Prisen å bygge ut hele strekningen er 66 milliarder i 2023-kroner, inkludert moms. Utbyggingen, som går over 15 år, vil skape 19.000 årsverk og 25 milliarder kroner i verdiskaping. Den største delen av de økonomiske effektene vil komme i Agder og Rogaland.
  • Personbiler sparer tre millioner reisetimer per år.
  • 210 færre drepte og hardt skadde i trafikken.
  • Næringslivet sparer 780.000 godstransporttimer per år, som betyr 44 milliarder spart over 75 år.
  • En bedre forbindelse mellom Rogaland og Agder kan også føre til en verdiskaping på sju til ni milliarder kroner – årlig, viser rapporten til Menon Economics.

Strekningen mellom Kristiansand og Mandal er ferdig. Om cirka 15 år er hele veien ferdigbygget til Stavanger. Foto: Nils Bernt Rinde/Nye Veier

Strekningen mellom Kristiansand og Mandal er ferdig. Om cirka 15 år er hele veien ferdigbygget til Stavanger. Foto: Nils Bernt Rinde/Nye Veier

E39 Bue Ålgård-krysset ved Skurve. Illustrasjon: Nye Veier

E39 Bue Ålgård-krysset ved Skurve. Illustrasjon: Nye Veier

Strekningen Lyngdal øst-Lyngdal vest bygges fra sør og vestover mot Stavanger. Foto: Nils Bernt Rinde/Nye Veier

Strekningen Lyngdal øst-Lyngdal vest bygges fra sør og vestover mot Stavanger. Foto: Nils Bernt Rinde/Nye Veier

Vi er heldigvis kommet der at det ikke er et spørsmål om vi skal bygge veien, men hvor fort den kommer.
Harald Minge

Bygger landsdeler sammen

E39 handler om å bygge landsdeler sammen. Det handler om framkommelighet, forutsigbarhet, trafikksikkerhet, miljø og konkurransekraft. Det sier Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

– Dette er et av få prosjekter i Norge som faktisk er samfunnsøkonomisk lønnsomt. Kristiansand-Stavanger er i en særstilling og topper listen med god margin. Det prosjektet som kommer nærmest i samfunnsnytte er Hordfast. Det unike med Kristiansand-Stavanger er at en ser på hele strekningen som helhet. At vi ikke tenker stykkevis, men helhetlig, sier Minge.

Det er flere argumenter i Menon-rapporten som er oppsiktsvekkende, mener Minge.

– 780.000 timer med lastebil spart hvert eneste år! Tre millioner timer med privatbil. Regner en det om til år, så blir det en årlig besparelse på nesten 350 år.

Trafikksikkerheten er også viktig.

– Med dagens vei er det fire drepte eller hardt skadde årlig. Med ny vei regner en med 210 sparte liv over veiens levetid, 75 år. 

Verdiskaping på over ni milliarder

I rapporten kommer det fram at verdiskapingen lan øke mellom sju og ni milliarder kroner årlig. Minge tror tallet kan bli enda høyere.

– Det rapporten har sett på er mulige klyngeeffekter. Der Agder og Rogaland både har komplementære næringer som kan tjene på enda tettere samarbeid, og ikke minst samarbeid som kan oppstå og hvor en har betydelig effekter å hente. Det reelle tallet kan være enda høyere om vi utnytter det potensialet. Rapporten har bare sett på noen bransjer. Det finnes sikkert ting vi ikke har tenkt på, sier Minge.

Rapporten løfter særlig fram leverandørindustrien, trelast og trevarer, jordbruksindustri, reiseliv, IKT og tekniske konsulenter fram som bransjer som vil få spesiell god nytte av nye E39. 

Godt samarbeid

Næringsforeningen i Stavanger-regionen har arbeidet med E39-prosjektet lenge.

– Det har stått høyt på agendaen i over 20 år, men de siste tre årene har vi jobbet svært tett med kommunene, politikerne, fylkene og våre kolleger i næringsforeningen i Kristiansand og Lister, forteller Minge.

Han trekker også fram det gode samarbeidet i E39-nettverket, som består av ordførere langs E39 mellom Kristiansand og Stavanger, fylkeskommunene samt Næringsforeningene i Stavangerregionen og Kristiansandsregionen samt Lister Næringsforening.

– Vi er heldigvis kommet der at det ikke er et spørsmål om vi skal bygge veien, men hvor fort den kommer. Strekningen er det i all hovedsak enighet om. Det som er av mulige hindre er løsbart, sier Minge.

Han sier det ikke ligger store hinder som kan bremse framdriften, men at en viktig faktor for å sikre framdrift på utbyggingen av de ulike veistrekningene er finansiering av Nye Veier.

– En viktig faktor er at rammene til Nye Veier, som skal bygge prosjektet, følger prisstigningen som har vært på veibygging og at de kompenseres for drift og vedlikeholdsutgiftene som øker med antallet kilometer ferdig bygget vei. Det er også viktig å holde trykket oppe på reguleringsprosesser, sier Minge. 

– Nå er det vår tur

I flere tiår har Norge bygget motorveier på Østlandet. Nå er det vår tur, understreker Minge. Og til kritikerne som mener veiprosjekter i denne størrelsen ikke bør bygges, sier Minge følgende:

– Skal vi lykkes med å ha et konkurransedyktig næringsliv og utvikle grønne verdikjeder er nye E39 en forutsetning. Skal vi lykkes med elektrifisering av transport, så betyr veistandard mye. En ny god og moderne motorvei vil minske energibehovet vesentlig.

Likevel er naturinngrep en konsekvens av å bygge veien. Da blir jobben å gjøre utbyggingen på en mest mulig skånsom måte.

Dette betyr firefelts E39 for kommunene

Hvordan påvirkes lokalt næringsliv? Hvilke bransjer vil nye godt av ny firefelts motorvei? Vil det endre bosettingsmønsteret i kommunene langs E39? Næringsforeningen har tatt en runde med ordførere i kommunene som E39 går igjennom for å høre hva den nye veien betyr for deres kommune.

I Egersund tror man det blir lettere å tiltrekke seg flere innbyggere og hente pendlere fra Stavanger og Kristiansand med ny E39 som gir kortere reisetid.

I Egersund tror man det blir lettere å tiltrekke seg flere innbyggere og hente pendlere fra Stavanger og Kristiansand med ny E39 som gir kortere reisetid.

Gjesdal: – Aldri sett lysere ut

– E39 er en enormt viktig sak for Gjesdal. Det aller viktigste for i Gjesdal er firefelts fra Sandnes til Ålgård. Men også sørover er viktig, spesielt for næringsområdet Skurve, sier Fjeldsbø.

Han mener det ser lysere ut for nye vei enn det har gjort noensinne.

– Før var dette et «svarteperspill». Regionale og statlige myndigheter skyldte på hverandre. Nå har statlige myndigheter og regionale myndigheter – gjennom fylket og Bypakken spilt hverandre gode. Det er bekreftet i NTP at Ålgård-Hove skal på plass. Nå er det siste hinderet å forlenge bompakken. Ingen liker det, men det er slik vi kan få bygget veien, sier Fjeldsbø.

Mens vi tidligere i Rogaland kranglet om hvor nye E39 skulle gå, er vi nå mer samlet.
Frode Fjeldsbø (Ap), ordfører i Gjesdal

Han gleder seg over en mer tverrpolitisk vilje til å spille hverandre gode.

– Mens vi tidligere i Rogaland kranglet om hvor nye E39 skulle gå, er vi nå mer samlet. Fra Randaberg i nord til Kristiansand i sør med både kommuner og fylkeskommuner. Vi jobber godt sammen. Politikerne spiller hverandre gode. Partiprestisje er lagt bort og vi finner løsninger på tvers av partiene på hvordan vi skal få framdrift. Samarbeidet mellom kommuner og politikere, samt næringsforeningene i Stavanger, Kristiansand og Lister har vært veldig bra, sier Fjeldsbø. 

Attraktivt på Skurve

Gjesdalbuen vil komme først og fremst komme seg raskere til Sandnes og Stavanger. Men fire felt sørover er også viktig for næringsområdet Skurve. Fjeldsbø sier Gjesdal har mange innbyggere som pendler ut fra kommunen. Med nye vei håper han på mer aktivitet på Skurve.

– Det vil gjøre Skurve enda mer attraktivt. Næringsområdet for en direkte påkjørsel til den nye motorveien. Dette kan føre til enda flere virksomheter. I dag har jeg inntrykk av at mange velger oss bort fordi de frykter køen fra Ålgård og innover. Med nye vei er det lettere for folk å pendle. 

Sentrumsutfordring

Ordføreren sier både innbyggere, politikere og næringslivet heier på E39. Men ny vei kan også by på en utfordring. Ålgård sentrum.

– Med nye vei vil det meste av gjennomfarten gå i tunnel forbi sentrum, ikke gjennom. Det er noe vi må forberede oss på. Det blir et felles prosjekt for hele Ålgård og Gjesdal. Vi mener det er gode grunner for å kjøre innom og handle i Ålgård sentrum, men vi kan ikke bare sitte og se på dette. Her må vi ha et bevisst forhold til det, slik at vi er best mulig forberedt. 

Hordfast: – Ny landsdel

Gjesdal-ordføreren mener ny firefelts motorvei mellom Stavanger og Kristiansand vil betyr enormt mye for begge byer, og alt imellom.

– For å bruke store ord: Det blir en ny landsdel. En nye felles region. Så tett på blir vi koblet.

Han vil også trekke fram E39 sin videre ferd nordover, mot Bergen.

– Det hadde vært strålende å få på plass Hordfast, selv om det har blitt dyrere og et viljen til å satse på prosjektet er litt frynsete i bergensområdet. De langsiktige konsekvensene og mulighetene ser vi ikke helt nå, fordi det er så langt fram i tid, men her ligger det enorme muligheter, avslutter Fjeldsbø. 

Frode Fjeldsbø (Ap), ordfører i Gjesdal.

Frode Fjeldsbø (Ap), ordfører i Gjesdal.

Vi må sørge for at Nye veier får de midlene de trenger for å holde gang på prosjektene.
Ole Ueland (H), fylkesordfører i Rogaland

Fylket: – Må sikre finansiering til Nye Veier

– Nye E39 er det mest lønnsomme vi kan gjøre. Det viser den nye rapporten til Menon Economics, men det har vi også visst tidligere. Veien er viktig for næringslivet og private som skal reise. Vi er opptatt av å få en mer trafikksikker vei for de som ferdes på veien, enten de skal på tur eller de som har jobben sin på veiene. I tillegg binder nye E39 sammen to viktige byer i en landsdel som står for veldig mye verdiskaping, sier fylkesordfører Ole Ueland (H).

Han sier det er stor enighet om å tråkke gassen i bunn – og holde foten på gassen.

– Fylket og kommunene langs hele stekningen jobber godt sammen. Nå er det stor enighet om prosjektet, sier han.

Den største utfordringen Ueland ser på horisonten er økonomi og finansiering til prosjektene i Nye Veier.

– Vi må sørge for at Nye Veier får de midlene de trenger for å holde gang på prosjektene og de ulike delstrekningene. Vi i Høyre var bekymret for Nye Veier da det ble regjeringsskifte. Men det virker som venstresiden har endret syn på Nye Veier etter at de kom inn i regjering. De ser at Nye Veier bygger raskere og mer sammenhengende. Nå håper at det er stor tverrpolitisk enighet om Nye Veier, sier fylkesordføreren.

På Høyres landsmøte fikk Rogaland Høyre inn en formulering i partiprogrammet som skal sikre at Nye Veier får forutsigbare rammevilkår med tilstrekkelig finansiering.

 

Fylkesordfører i Rogaland, Ole Ueland (H)

Fylkesordfører i Rogaland, Ole Ueland (H)

Kenny Rettore (H), ordfører i Sandnes

Kenny Rettore (H), ordfører i Sandnes

Det er hovedpulsåren vår, viktig for både næringstransport, pendling og hverdagsreiser.
Kenny Rettore (H), ordfører i Sandnes

Sandnes: – Står samlet om hovedpulsåren

Kenny Rettore (H), ordfører i Sandnes, sier E39 er svært viktig for både Sandnes og hele regionen.

– Det er hovedpulsåren vår, viktig for både næringstransport, pendling og hverdagsreiser. En bedre vei gir tryggere og mer effektiv transport, sier han.

For en region med omfattende handel mot Europa, er det særlig viktig med god sørlig veiforbindelse for næringstransporten. Sammen med Jærbanen representerer E39 de viktigste samferdselsprosjektene i regionen, mener Rettore.

Nye E39 vil skape en mer attraktiv region å både bo og drive næring i.

– Det vil bli mer attraktivt å etablere nye næringer her og videreutvikle eksisterende næringer. Ny E39 styrker også godsterminalen på Ganddal. Her er det også svært viktig for regionen å få på plass tverrforbindelsen som kan forbedre forbindelsen mellom godsterminalen, E39 og Fv505, sier Sandnes-ordføreren.

– Bosettingsmønsteret styres av regionalstrategien og arealstrategien til Sandnes, hvor nye boliger skal etableres i nærheten av kollektivtilbudet i byutviklingsaksen og lokalsentrene.

Dette sikrer en bærekraftig og smart byutvikling. Den økte tilgjengeligheten som følger med ny E39 kan gjøre det enda mer attraktivt å bosette seg i regionen, og styrke boligetterspørselen, legger han til. 

– Alle må framsnakke

Også Rettore skryter av det politiske samarbeidet.

– Gjennom Bymiljøpakken står vi samlet om mål og prioriteringer. Vi skal fortsatt trekke i samme retning, skape forutsigbarhet, fremdrift og unngå unødvendige omkamper.

For å holde framdrift gjelder det å framsnakke E39 når muligheten byr seg, mener Rettore – og det gjør ordførerne i Bymiljøpakken hele tiden, forsikrer han.

– Regional enighet er avgjørende, og sammen med staten må vi sikre fullfinansiering. Gjennom Bymiljøpakken har kommunene på Nord-Jæren allerede gjort sine prioriteringer og tatt ansvar. Med forlengelse av pakken til 2038 ligger den lokale finansieringen av E39 fast. Nå forventer vi at staten - og Nye Veier - følger opp med tilsvarende tydelige prioriteringer E39 i Nasjonal transportplan og sin prosjektportefølje.

Han tenker følgende om de kritiske røstene som ikke vil bygge flere veier i denne størrelsen:

– Vi må absolutt tenke klima og bærekraft – men vi må også tenke helhetlig.

E39 er ikke et isolert veiprosjekt, men i sammen med jernbane og kollektiv, en del av en samlet transportløsning. Dette er avgjørende for en voksende region og et næringsliv som skal være konkurransedyktig også i fremtiden. 

Dette kan bidra til økt tilflytting. I tillegg vil det også gi lokalt næringsliv større mulighet til å hente arbeidskraft fra storbyregionene.
Anja Hovland (H), ordfører i Eigersund

Eigersund: – Styrker attraktiviteten

Nye E39 er svært viktig for Eigersund kommune. Den representerer en etterlengtet forbedring av infrastrukturen, og gir hele kommunen nye muligheter både for bosetting, næringsutvikling og regional tilknytning. Det mener ordfører Anja Hovland (H).

– Prosjektet er ikke bare et veiprosjekt – det er et samfunnsutviklingsprosjekt. Nye E39 er avgjørende for å knytte oss tettere til de større arbeidsmarkedene i regionen, samtidig som den vil gjøre oss mer tilgjengelig som bostedskommune. For Eigersund vil ny E39 bidra til både regional vekst og lokal utvikling, sier hun.

Eigersund-ordføreren tror ny vei vil være spesielt godt for bransjene sjømat, industri, logistikk og turisme. 

Flere folk og mer arbeidskraft

Hovland tror veien kommer til å endre bosettingsmønsteret i kommunen.

– Ja, det tror vi. Reisetiden til viktige knutepunkter som Stavanger og Kristiansand reduseres, og det gjør det mer attraktivt både å bosette seg og investere i kommunen vår. Når reisetiden til større arbeidsmarkeder reduseres, gjør det vår kommune mer attraktiv for folk å bosette seg i kommunen, folk som ønsker kombinasjonen av nærhet til naturen og til havet, men kort vei til bynære arbeidsplasser. Dette kan bidra til økt tilflytting og en mer balansert befolkningsutvikling i kommunen. I tillegg vil det også gi lokalt næringsliv større mulighet til å hente arbeidskraft fra storbyregionene fordi reisetiden går ned. Vi tror også at det vil gjøre det lettere for ungdom i Eigersund å ta utdanning eller jobb uten å måtte flytte ut av kommunen, forteller ordføreren. 

– Ikke glem trafikksikkerhet

Som med alle store veiprosjekter finnes det bekymringer. I Eigersund handler det om arealbruk, jordvern og hvordan man ivaretar lokalmiljøene i utbyggingsfasen.

– Det er viktig for oss å ha tett dialog med både utbygger og innbyggerne våre, slik at vi finner gode løsninger og reduserer negative konsekvenser. Det er også svært viktig at planprosesser går effektivt og med forutsigbarhet slik at prosjektet ikke forsinkes unødig.

Når det kommer til inngrep i naturen, synes Hovland det er viktig med en god debatt.

– Men vi mener at ny E39 er helt nødvendig for å sikre framtidig verdiskaping og bosetting i hele regionen. Og vi tenker at det er mulig å kombinere bedre transportløsninger med klimaambisjoner. Det handler om å bygge en vei for framtida – på en mest mulig bærekraftig måte. Og så må vi heller ikke glemme trafikksikkerhetsaspektet. Færre drepte og hardt skadde i trafikken er et viktig mål og da må vi ha gode og trygge veier, avslutter Eigersund-ordføreren.

Anja Hovland (H), ordfører i Eigersund.

Anja Hovland (H), ordfører i Eigersund.

For oss som er en distriktskommune vil nærhet til regionsentrene bety å være eller ikke være.
Tone Vaule (Ap), ordfører i Bjerkreim

Bjerkreim: Livets rett har kommet fra E39

– Bjerkreim har siden 1950-tallet hatt hovedveien mellom Sør-Vestlandet og det sørlige Norge, gjennom store deler av kommunen. Veien ble da oppgradert til det som da var del av E18, og Fv44 langs jærkysten var da ikke lenger viktigste bilvei i distriktet. Veksten i vår kommune, spesielt rundt kommunesentrene, har kommet som et resultat av E39. Vi har derfor forventninger om at nye E39 vil bidra til ytterligere utvikling.

Det sier ordfører i Bjerkreim, Tone Vaule (Ap).

Hun remser opp konkrete fordeler med nye vei, samt nye muligheter for lokalt næringsliv og kommunens innbyggere.

– Nye E39 vil fjerne vinterutfordringene vi i dag har i Vikesåbakkene og over Runaskaret. I tillegg så har vi gjennom årene hatt mange dødsulykker og alvorlige ulykker på veien. Fire felts vei med midtskille blir svært mye tryggere for alle, poengterer Vaule. 

Kommer ikke av seg selv

Når det gjelder nye muligheter for næringslivet, så kommer ikke det av seg selv, understreker ordføreren.

– Mye ligger til rette for nye muligheter, men det vil ikke komme av seg selv. Nå må næringslivsaktører komme med innspill slik at vi kan få til en god dialog med kommunen som tilrettelegger og planlegger.

– Vi vil få to viktige kryss i vår kommune, der både trafikken til og fra Egersund skal koble seg på, det samme gjelder fra og til Jæren i det allerede planlagte krysset på Bue.

Bjerkreim kommune skal om kort tid utarbeide ny arealdel av kommuneplanen og da blir det særdeles viktig å tenke sammenheng med nye E39 og kryss allerede nå. Nye Veier sitt prosjekt er begrenset til selve krysset og noen få funksjoner i tillegg. Det er kommunene som må tenke langsiktig og helhetlig i områdene utenfor Nye Veier sin reguleringsplan, legger Vaule til.

– Dalaneordførerne har tatt initiativ til at man bør se våre kryss i sammenheng, da også med krysset som ligger på grensen mellom Eigersund og Lund. Her gjelder det å legge til rette for de rett type virksomhet, service og funksjoner ved rett krysset, sier ordføreren. 

– Store endringer på bosetting

Når det kommer til bosetting, tror Bjerkreim-ordføreren ny vei vil føre til store endringer.

– I dag bruker vi over 2,5 time til Kristiansand og 50 minutter til Stavanger. Når veien er fullt utbygd, og en også er ferdig med Ålgård-Bogafjell, så vil tilsvarende reisetid       være redusert til litt over en time til Kristiansand og en halvtime til Stavanger. Bjerkreim blir knyttet til disse to viktige regionene på en helt annen måte, sier ordføreren. 

– Å være eller ikke være

Når det kommer til utfordringer med ny vei, nevner Vaule landskapet. Det er store produktive landbruksområder, vernet vassdrag, mye fjell og daler i Bjerkreim.

– Det er som å bygge vei i en eggekartong. Det vil bety konflikter flere steder. Samtidig har politikerne i Bjerkreim ønsket nye kryss velkommen, nettopp fordi en ser større fordeler med disse enn ulemper. Ja, de tar mye plass, men å ha knutepunkter har alltid vært viktig. Utviklingen kommer alltid rundt disse, enten det er snakk om en flyplass, togstasjon eller kryss på en motorvei. For oss, som en distriktskommune vil nærhet til regionsentrene bety å være eller ikke være, poengterer ordføreren.

– Vi må balansere god framdrift med gode lokale prosesser. Veien bygges ikke for Bjerkreim, men så lenge vi avgir så mye areal for fellesskapet, må vi og kunne optimalisere løsningen for oss som skal bo og drive næring her. Ikke minst for de gårdsbrukene som ligger tett på. Flere får delt eiendommene sine og da må driftsløsningene ved ny E39 være hensiktsmessige, legger Vaule til.

Til dem som er kritiske sier Bjerkreim-ordføreren følgende:

– Jeg har respekt for ulike politiske syn, det er lov å være både positiv og negativ til prosjektet. Dette er en hovedvei som ikke bare går til Kristiansand, men også videre til Oslo. Det er dermed riktig at veien bygges med planlagt standard, avslutter Vaule.

Tone Vaule (Ap), ordfører i Bjerkreim

Tone Vaule (Ap), ordfører i Bjerkreim

Folk har innsett at skal man få ing gjort, så må man stå sammen - og legge bort politiske uenigheter.
Tom Kalsås (Ap), statssekretær

Statssekretæren: – Står samlet

Statssekretær Tom Kalsås (Ap) forteller at han har jobbet lenge med nye E39, både lokalt og nasjonalt.

– Det aller viktigste nå er å fortsette det gode sporet man er i nå. At man politisk står sammen, på tvers av kommunene. At man er opptatt av framdrift, ikke politiske uenigheter.

Kalsås er glad det har blitt mer samarbeid og mindre krangling.

– Folk har innsett at skal man få ting gjort, så må man stå sammen - og ikke krangle internt. En ser at næringslivet og næringsforeningene har engasjert seg enda tydeligere. Det er et viktig bidrag som gjør at man står samlet.

Før nåværende stortingsperiode sa Arbeiderpartiet at de ville evaluere Nye Veier. Vil Ap at Nye Veier skal bestå?

– Ap har sagt tydelig i NTP at Nye Veier skal fortsette. De skal bygge de strekningene som ligger hos dem. Vi hadde en liten opprydning. Noen enkeltprosjekter i Nord-Norge ble tatt ut. De sammenhengende strekningene, E39, skal fortsatt ligge, sier Kalsås.

Han bekymrer seg noe for at Nye Veier skal få flere prosjekter i porteføljen sin.

– Skjer det, så kjemper de andre prosjektene om de samme pengene. Nye Veier vil ha forutsigbarhet. Da kan vi ikke tilføre flere prosjekter. Det viktigste nå er å realisere prosjektene som ligger inne.

Statssekretær Tom Kalsås (Ap). Foto: Peter Mydske/Stortinget

Statssekretær Tom Kalsås (Ap). Foto: Peter Mydske/Stortinget

Bergen + Stavanger + Kristiansand = «Game changer»

Å knytte sammen de store byene på Sør og Vestlandet kan skape en ny superregion.

Brua over Bjørnafjorden blir om lag 5,5 kilometer lang. Illustrasjon: Statens Vegvesen

Brua over Bjørnafjorden blir om lag 5,5 kilometer lang. Illustrasjon: Statens Vegvesen

Firefelts motorvei mellom Stavanger og Kristiansand kommer. Enigheten er bred. Prosjektene, delstrekningene, står klare til å bli utbygget. Hva om man ser nordover, mot Haugalandet og Bergen. Hva vil det bety for denne delen av landet dersom man kan kjøre Bergen, Stavanger, Kristiansand på fire timer i stedet for åtte?

– Rogfast er planlagt ferdig i 2033. Da vil de 26,6 kilometer lange og 392 meter dype tunnelen under Boknafjorden åpne og en ny virkelighet åpenbarer seg for fylket. Det vil ta 40 minutter å kjøre Haraldsgata i Haugesund til torget i Stavanger, sier Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Til høsten kommer forslaget fra Statens vegvesen om hvor veien bør gå til kommunedelplan. Da starter arbeidet med å sikre finansiering og prioritering av prosjektet. Det som da gjenstår er mellom Stavanger og Bergen, er Hordfast. Dette prosjektet foreslo flere av de borgerlige partiene å ta inn i NTP. Næringsforeningen kjenner til at det også er krefter i Arbeiderpartiet som ønsker prosjektet.

– Prosjektet er mer eller mindre gryteklart og kan startes opp om ikke lenge. Når strekningen Bergen-Stavanger er utbygget, vil reisetiden mellom to av Norges mest folkerike regioner være mer enn halvert. Fra fire timer og 40 minutter til to timer. Da snakker vi om en «game changer». Å reise fra Kristiansand til Bergen tar i dag åtte timer. Med Hordfast reduseres reisetiden til fire timer, sier Minge og fortsetter:

– Strekningen Bergen-Stavanger knytter én million mennesker sammen. Tar vi med Agder snakker vi om nærmere 1,3 millioner mennesker. Det gir regionen tyngde på den nasjonale «kjøttvekta». Det gir oss felles tyngde når vi sammen skal stå opp for Sør- og Vestlandet, avslutter Minge.

Like før påske sendte Statens vegvesen inn forslag til reguleringsplan til Samferdselsdepartementet. Hordfast vil koste 53,7 milliarder kroner å realisere. Reguleringsforslaget er trolig Statens vegvesen sin mest omfattende reguleringsplan noen gang, med over 7000 sider, meldte Vegvesenet i en pressemelding.

– Ny vei vil være et viktig bidrag for å binde regionen Stavanger-Bergen tettere sammen til én bo- og arbeidsregion. Reguleringsplanen bygger på kommunedelplan som var vedtatt i 2019, der korridor for ny E39 vart avklart, forklarer Kjartan Hove, prosjektdirektør i Statens vegvesen i pressemeldingen.