Økonomisk rapport: Liten nedgang i et utfordrende marked for varehandelen

Omsetningen viser en svak nedgang, og marginene ble utfordret innen varehandelen i 2023. Inflasjon og høye renter har økt bevisstheten hos kundene.

Den økonomiske usikkerheten har gjort forbrukerne mer prisbevisste, med større fokus på nødvendighetsvarer framfor luksusprodukter.
Anette Øfsti Worum, senterleder Amfi Madla

Men til tross for et utfordrende marked preget av svekket kjøpekraft hos kundene, leverte Amfi Madla sterke resultater i 2023.

– Omsetningen økte med 5,8  prosent, mens besøkstallene steg med 3,6 prosent. Den økte prisbevisstheten blant kundene gjorde kampanjer og tilbud enda mer avgjørende, samtidig som lokale aktiviteter, som Madlatoget og arrangementer i butikkene, bidro til økt trafikk. Konkurransen fra netthandel og andre kjøpesentre krevde og vil fortsette å kreve innovative løsninger og opplevelser for å tiltrekke seg kunder, sier senterleder ved Amfi Madla, Anette Øfsti Worum.

Kjøpesenterbransjen og varehandelen står fortsatt overfor betydelig økonomisk usikkerhet. Høy inflasjon, økte renter og svak kronekurs svekker kundenes kjøpekraft og presser butikkenes marginer.

Tallene fra Økonomisk Rapport viser en liten nedgang – inflasjonen medregnet – men først og fremst en flat utvikling for varehandelen i Stavanger-regionen i 2023, etter noen svært gode koronaår i 2020 og 2021.

I 2022 utgjorde omsetningen i varehandelen i regionen om lag 27,9 milliarder kroner. I fjor var den på nær 27,2 milliarder, justert for inflasjon. Driftsresultatet gikk ned, fra 459 til 415 millioner kroner. 

Forventninger
– Mange kunder prioriterer nå rimeligere varer og rabatterte produkter, noe som ytterligere utfordrer inntjeningen for både butikker og sentre. Samtidig ser vi en økende forventning fra kundene om mer enn bare handel – opplevelser, servering og bærekraft spiller en stadig viktigere rolle. Konkurransen fra netthandel fortsetter å vokse, særlig innen kategorier som klær og sko. Likevel har fysiske butikker og kjøpesentre en klar fordel: muligheten til å levere varer umiddelbart, gi kundene mulighet til å prøve produktene, og tilby en sosial møteplass med familievennlige aktiviteter.

Tilpasningsevne og kreativitet vil bli stadig viktigere for å sikre både relevans og lønnsomhet i tiden fremover. Kjøpesenterbransjen har det siste året hatt økt fokus på å utvide servicetilbudet til kundene, med tjenester som bibliotek, lege, tannlege og andre helsetilbud, i tillegg til opplevelser og aktiviteter som trekker flere besøkende.


Mer prisbevisst
– Den økonomiske usikkerheten har gjort forbrukerne mer prisbevisste, med større fokus på nødvendighetsvarer fremfor luksusprodukter. I tillegg til at bærekraft er blitt en stadig viktigere faktor, både som en forventning fra kundene og som et konkurransefortrinn for sentrene, vokser hybride løsninger som kombinerer fysisk handel med nettbaserte tilbud.
– Hvordan ser dere på tiden fremover for bransjen? 

– Fremtiden for Amfi Madla ser lys ut, med en bydel i rask utvikling og økende potensial. Likevel kreves det kontinuerlig tilpasning til de stadig skiftende behovene hos kundene og i markedet. 

Nye mål

Amfi Madla har lenge vært en solid handels- og møteplass i lokalsamfunnet, og er fast bestemt på å beholde denne posisjonen. Med mål om å nå to milliarder kroner i omsetning i 2024, jobber senteret aktivt for å videreutvikle både tilbud og opplevelser.

– Vi fokuserer på å skape en attraktiv butikkmiks med flere spennende serveringskonsepter som Digg Pizza og Joe & The Juice, styrke merkevaren Madlalove, tilby barnevennlige aktiviteter som Madlatoget og gjennomføre sesongbaserte tiltak – alt med mål om å forbedre kundeopplevelsen. I tillegg ser vi integrasjonen av netthandel med fysisk handel som en nøkkelfaktor for fremtidig vekst, og vi er klare for å ta utfordringen med engasjement og optimisme, sier Anette Øfsti Worum.

Les mer om Økonomisk Rapport:

Hele Økonomisk Rapport

Sammendrag: 41 prosent av overskuddet til næringslivet i Norge kommer fra Stavanger-regionen

Energi: Ned fra i fjor - men nest beste «ever»

Industri: Ny omsetningsrekord i industrien

Bygg og anlegg: Pilene peker opp, men fortsatt utfordrende

Hotell og reiseliv: Aktivitetsnivået på vei opp

Bank og finans: Kraftig vekst og nye fusjoner

Minge: Europas sikerhetsnett

Kommentar: Kunnskapsbasert omstilling