Pionerer innen merch

De har ikke ansatt noen selgere, men likevel har de landets største artister og influensere på kundelista. D2 Merch er GOTS sertifisert og den eneste offisielle Stanley/Stella forhandleren i Norge. Kort fortalt betyr dette at det stilles svært strenge krav til hele verdikjeden når klær og annen «merch» produseres. Nå er gutta bak D2 Merch klar for bærekraftskonferansen Pionér 2022.

Fra venstre: David Møller-Nessa og Daniel Engen i D2 Merch sitt showroom

Fra venstre: David Møller-Nessa og Daniel Engen i D2 Merch sitt showroom

Fra venstre: David Møller-Nessa og Daniel Engen i D2 Merch sitt showroom

David Møller-Nessa og Daniel Engen driver selskapet sammen. Før de ble forretningspartnere så drev de hvert sitt, på hver sin kant. En felles visjon om miljø og bærekraft, anstendige arbeidsforhold og sikkerheten til arbeiderne som produserer tekstiler og artikler for dem, førte dem sammen i selskapet D2 Merch.

–GOTS er den sterkeste sertifiseringen innenfor tekstilverden, som dekker alt fra det første bomullsfrøet til et ferdig produkt. Det er en ganske stor prosess å gå gjennom en slik sertifisering. At ikke så mange gjør dette, forstår vi godt. Det har kostet ressurser, men vi har ikke angret et sekund. Det går på hvem vi er, vår visjon og hvor vi skal. Vi må sertifisere oss skikkelig, forklarer Daniel.

Slavedrift
Når Daniel og David dykket ned i tekstilverdenen og så hvor skitten og fæl den egentlig var, så måtte de vurdere om de i det hele tatt ønsket å røre bransjen. Etter en kjapp tenkepause kom de frem til at de burde være en del av endringen.

Norsk kvalitetsdesign fra 50 og 60-tallet, plassert i et miljø fra 2022.

Det er klart at ikke mange vet hva som ligger bak og hvor skitten bransjen er. I enkelte land er det fremdeles slaveplukking av bomull. Når vi har opplyst om hvordan det faktisk er, hva vi gjør og hva GOTS sertifiseringer gir trygghet på og hvordan ting fungerer, så får folk bakoversveis. De setter pris på at de får den informasjonen, poengterer David.

Bærekraftig design
En ting er opplæring, en annen ting er å sørge for at plaggene og artiklene som produseres blir et foretrukket valg og at produktene brukes opp.

– Vi ønsker ikke å produsere nok en skjorte hvor logoen bare er klakket på, også har du enda en t-skjorte å male huset i. Plagget skal ligge øverst i bunka, for denne genseren føler jeg meg vel i. Den skal passe så bra, at denne kan jeg gå på kafe med. Først da har man laget et bærekraftig design som gjør at plagget blir brukt opp, sier Daniel.

I showroomet til D2 Merch finner du flere artikler. Foto: Elianne Strøm Topstad

I showroomet til D2 Merch finner du flere artikler. Foto: Elianne Strøm Topstad

I showroomet til D2 Merch finner du flere artikler. Foto: Elianne Strøm Topstad

Foto: Elianne Strøm Topstad

Foto: Elianne Strøm Topstad

Foto: Elianne Strøm Topstad

Ingen selgere
D2 Merch har ingen selgere. De driver ikke med oppsøkende salg, men liker å fortelle hvordan de jobber. Word of mouth, altså at folk anbefaler dem videre, har gitt dem mer og mer kunder og markedsandeler i hele Norge. De to pionerene trekker frem god kvalitet, lidenskap og omsorg for det man gjør som en viktig faktor.

 –Litt av årsaken til at vi ikke har selgere, er at vi har et veldig bra produkt som folk snakker varmt om, heldigvis. Når man er en selger, så er det vanskelig å selge inn kvalitet med mindre noen andre har snakket varmt om det. Folk forventer kanskje at man skal være billigst eller tilby en form for økonomisk vinning. Det har ikke vi å tilby, smiler David.

 – Jeg opplever ikke at det er noen i Norge som gjør det vi gjør. Vi har inhouse-produksjon og kan styre helt ned til hvilken type tråd vi bruker i brodering. Slik er du sikker på at vi bare bruker det beste – miljømessig, konkluderer Daniel Engen.

D2 Merch møter du på Bærekraftskonferansen Pioner 2022 som går av stabelen 6. oktober. TRYKK HER for påmelding og program!