Vil sette en grønn standard i industrien

Selv om vi føler økte strømpriser på kroppen, er strømmen nesten fire ganger så dyr i Tyskland. Dette har ført til at gigantiske techselskaper ser til Norge for etablering av nye datasentre.

Green Mountain er et norsk selskap som bygger datasentre i Norge. De ble etablert på Rennesøy i 2009 og har 145 ansatte i Norge og 25 ansatte internasjonalt. For elleve måneder siden inntok Svein Atle Hagaseth sjefsstolen i selskapet.

– Det er et privilegium å kunne lede Green Mountain. Vi er et veldig verdibasert selskap. Jeg vet at alle sier det. Men Green Mountain er det første selskapet jeg har vært i hvor det virkelig er sant. Verdiene er ikke bare et dokument du putter i en skuff. Det er noe du jobber med hver dag, sier Svein Atle Hagaseth, daglig leder i Green Mountain. 

 Grønn standard
Datasenterbransjen forbruker i dag omtrent to prosent av all elektrisitet i verden.

– Mesteparten av datasentre i verden bruker ikkefornybar elektrisitet. I Norge bruker datasentrene strøm fra vannkraft. Det våte og kalde klimaet legger også et godt grunnlag for å kjøle datasentrene mer effektivt, sier Hagaseth.

Green Mountain bruker sjøvannet som strekker seg rundt driftsområdet til kjøling av datasenteret. Norske myndigheter er opptatt av at aktører bruker varmen fra datasentrene til noe positivt. Dette initiativet har Green Mountain brakt videre utenfor Norges landegrenser.

– Datasentrene våre produserer mye energi og varme, og dette kan vi gi tilbake, sier Hagaseth.

På Rennesøy gir Green Mountain tilbake energien til en landbasert hummerfarm som er under planlegging, og på Rjukan til verdens største ørretfarm som er under utvikling. På det nye datasenteret i Tyskland skal de også gi tilbake energien til en fjernvarmesentral som vil kunne gi oppvarming til 20.000 privatboliger, samt andre bygg som domkirken og stadion.

– Vi prøver å tenke sirkulært. Visjonen vår er å sette en grønn standard i industrien. Vi ønsker å ta med oss det som er gjort bra i Norge - ut til resten av verden, sier Hagaseth.

 Vil vokse
Green Mountain er en av de mest anerkjente aktørene i datasenterbransjen og har fått mange internasjonale utmerkelser for dette. De fleste av prisene er gitt grunnet bærekraft og kvalitet. Planen til Green Mountain er å bygge et omfattende paneuropeisk selskap. Hagaseth peker på at grunnprinsippet om kvalitet begrenser vekstmulighetene deres da de er selektive i prosjektene de gjør.

– Verdisettet til Green Mountain er å sette kunden i sentrum. Vi har en kundetilfredshet med en score på 5.7 av mulige 6. Jeg tror det skyldes at vi har levert på alle parameterne til kunden og aldri brutt en tjenestegaranti, sier Hagaseth.

Han legger til at ingen av deres datasentre har gått ned for telling noen gang, før han banker tre ganger i bordet og ler.

Kritikken hagler
Utbyggingen av det nye datasenteret på Kalberg har skapt store reaksjoner. Avisene har blitt krydret med kritiske leserinnlegg i hopetall.

– Jeg føler vi nesten har vært så mye i avisen at jeg snart er klar for en invitasjon til Skal vi danse, ler Svein Atle Hagaseth.

Hagaseth opplever at det er flere som støtter et nytt datasenter enn det media fremstiller det som. Ett av hovedargumentene mot et nytt datasenter på Kalberg, er at det kan føre til økte strømpriser i regionen.

– Jeg er ingen strømspesialist, men jeg har observert at de aller fleste ekspertene ikke kan si noe sikkert om hvordan dette vil påvirke strømprisen. Etter det jeg forstår har været en mye større innvirkning på strømprisen enn om vi bruker 250 mega watt eller ikke, sier Hagaseth.

 Flere arbeidsplasser
Svein Atle Hagaseth mener det er bedre å skape arbeidsplasser i Norge enn å eksportere råvaren ut av landet.

– Vi garanterer 500 nye arbeidsplasser på Kalberg, i tillegg til mange tusen årsverk under selve byggeperioden. Vi går jo høyt ut fordi vi er sikre på at vi evner å levere, slår han fast.

Green Mountain startet 2023 med 76 ansatte og har nå en arbeidsstokk på 145 mennesker i Norge. Året startet også med cirka 500 millioner kroner i omsetning, men til nå har de sikret seg 2 milliarder kroner i omsetning.  

– Grunnen til den eksplosive veksten er jo fordi vi bruker stadig mer data. Folk tar flere bilder med mobilen og bruker flere digitale tjenester. Disse dataene lagres og prosesseres da i et datasenter, sier Hagaseth.

Green Mountain har opplevd lite fysiske angrep på deres datasenter. Selve datarommet ligger 150 meter inni fjellet, så en skal jobbe litt for å bryte deg inn der. Datasenteret ligger i et tidligere mine- og torpedolagringssted for NATO.

Green Mountain har opplevd lite fysiske angrep på deres datasenter. Selve datarommet ligger 150 meter inni fjellet, så en skal jobbe litt for å bryte deg inn der. Datasenteret ligger i et tidligere mine- og torpedolagringssted for NATO.

Bra for miljøet
Flere lokale og nasjonale partitopper i spesielt Rødt og Miljøpartiet de Grønne har kritisert etableringen av nye datasentre i Norge. De påpeker at datasenterbransjen er en energitung bransje, og at det vil være en kortsiktig bruk av norske naturressurser.

– Hvis du tenker på bærekraft som et globalt problem da, bør man jo legge datasentre der de beste naturgitte forutsetningene ligger, sier Hagaseth.

Hagaseth understreker at motstridende meninger er sunt. Han legger ikke skjul på at datasentre bruker mye strøm og at en diskusjon rundt dette er velkommen.

– Norge er på verdenstoppen når det kommer til digitalisering og automatisering av samfunnet. Det krever økt bruk av datasentre. Dersom en er enige om at verden skal digitaliseres videre og at bærekraft er et globalt problem, så er svaret: Ja, da er det fornuftig å plassere datasentrene i Norge, sier Hagaseth.

 Hemmelige kunder
Green Mountain har kundelister som stort sett er unntatt offentlighet. Noe av kritikken i media rettet mot et nytt datasenter på Kalberg, skyldes at ingen vet hvem kunden er. Det eneste Green Mountain kan si er at kunden er ikke-asiatisk og blant topp tjue techselskaper i verden.

– For vår del skulle jeg gjerne fortalt om hvem alle kundene våre er. Det hadde gjort hverdagen min vesentlig lettere. Men en god del av våre kunder ønsker ikke å oppgi lokasjonen til datasenteret av sikkerhetsmessige årsaker. De er redd for å bli utsatt for dataangrep, sier Hagaseth.

Green Mountain fører en bestemt standard for hvilke kunder de samarbeider med og ikke. Pornografi, gambling og kryptoselskap samarbeider de aldri med. Kunder som bryter norsk lovverk, selv om det kanskje er lovlig i et annet land, er heller ikke velkomne hos Green Mountain.

 Israelske eiere
Green Mountain ble solgt fra Smedvig-selskapet til det israelske Azrieli Group for 7,6 milliarder kroner i 2021. Salget ble omtalt som den historisk største transaksjonen av datasenterselskap i Norge. I pressemeldingen som ble sendt ut gjorde Azrieli-gruppen det tydelig at kjøpet ikke er en ren finansiell investering for dem, men mer en strategisk. Kritikken om utenlandske eiere i Green Mountain har haglet i lys av den nye konflikten i Gaza og Israel.

– Vi får jo selvsagt spørsmål. Azrieli-gruppen er et eiendoms- og holdingsselskap som primært bygger eldreboliger, kontorer og kjøpesentre i Israel. Jeg vil si at Azrieli har vært en veldig god eier med sammenfallende selskapsverdier som oss. Etter oppkjøpet har de fortsatt å investere store beløp. Det er ikke akkurat en flom av cash ut til eierne våre, det er heller en flom av cash inn til bedriften, sier Hagaseth.

Hagaseth mener den største oppgaven fremover, blir å øke kunnskapen om datasentre i befolkningen.

– Noen sier vi ikke trenger datasentre fordi vi bare kan legge bildene oppe i skyen i stedet for. Da må jeg forklare dem at skyen faktisk ligger i et datasenter, sier han.

Kontroversen rundt Green Mountains utbygginger har så langt ikke satt en stopper for fremtidsplanene. Fremover har de planer om å fortsette sin internasjonale ekspansjon, samtidig som de planlegger for vekst i Norge.

Green Mountain
Stiftet: 2009
Hovedkontor: Rennesøy
Forretningsområde: Datasenter
Antall ansatte: 200
Omsetning 2022: 450 millioner kroner
Driftsresultat 2022: 150 millioner kroner

Daglig leder Svein Atle Hagaseth jobbet 10 år i Canada før han startet i Green Mountain.

Daglig leder Svein Atle Hagaseth jobbet 10 år i Canada før han startet i Green Mountain.