– Zaptec skal bli ledende i Europa

Fersk permanent Zaptec-toppsjef, Kurt Østrem, er ferdig med å tenke midlertidig. Elbil-bølgen kommer til Europa. Og når tyskere og franskmenn skal lade bilen, skal det være Zaptec-lader.

Etter å ha vært midlertidig administrerende direktør i Zaptec siden oktober i fjor, ble Kurt Østrem ny toppsjef i selskapet han har vært i snart et tiår.

Etter å ha vært midlertidig administrerende direktør i Zaptec siden oktober i fjor, ble Kurt Østrem ny toppsjef i selskapet han har vært i snart et tiår.

Kurt Østrem smiler, håndhilser, byr på kaffe og Zaptec-muffins i loungen i de nye lokalene på Forus. Næringsforeningen takker ja til kaffe. Østrem kikker fornøyd rundt seg. Zaptec trives i Tralfa Gården i Vassbotnen 1. De flyttet inn rundt nyttår. Lokalene på Ullandhaug i Ipark ble for små for ladeselskapets hovedkontor, som består av 100 ansatte fra 20 forskjellige land.

Engelsk i gangene. Internasjonalt arbeidsmiljø. En stor fordel når man rigger seg til å erobre verden. Det er spennende ting på gang, forteller Østrem.

Nylig ble fjorårets tall lagt fram. Omsetningen ble nærmest doblet. Zaptec solgte elbilladere for 1,4 milliarder kroner i 2023, opp 94 prosent fra året før.

 Når Næringsforeningen er på besøk, er det kun et fåtalls dager siden Østrem gikk fra å være midlertidig toppsjef (siden 2. oktober) til permanent toppsjef. Etter nesten et tiår i selskapet er finansdirektøren nå blitt administrerende direktør. 

– Det var ingen automatikk i at jeg skulle overta uansett. Jeg måtte gjennom en fullverdig ansettelsesprosess. Jeg tror jeg måtte overbevise litt ekstra fordi jeg var intern, sier Østrem og ler.

 Nå som han er toppsjef, er Østrem ferdig med å tenke midlertidig. Nå tenker han langsiktig. Og planene er store.

 – Hvor Zaptec er om fem år? Vi skal være den lendende aktøren i Europa i vårt segment, som er hjemmelading, sier Østrem.

Joda, det er fortsatt markedsandeler i Norge, men Zaptec ser ut mot Europa. 2024 blir et mellomår. Det er i 2025 det skjer. 

– Prognosen viser at elbilsalget kommer til å ta av i Europa i 2025. I år er det ventet 20 prosent vekst av elbiler. Neste år, 2025, 45 prosent. Det er heftig. Og Zaptec er klar til å være med på den utrullingen. Når europeerne lader hjemme, så er målet vårt at det skjer med en Zaptec-lader, sier Østrem. 

Den nye toppsjefen forteller om nye produkter. Ladere som er tilpasset kravene i de ulike europeiske landene. Samtidig som eksisterende ladere videreutvikles. De som tror elbilbølgen ikke kommer til Europa tar feil, mener Østrem. 

– Vi konsentrerer oss fortsatt om Norge og Norden, men til sammen har vi 16 millioner innbyggere. Der Zaptec har datterselskaper: Nederland, Sveits, Tyskland og Frankrike er det 250 millioner mennesker. Så har vi Italia, Spania og Portugal som kommer med etter hvert med 120 millioner folk. Vi snakker om en god del biler her. 

– I Europa er det veldig opptatt av hurtiglading. Joda, du må ha hurtiglading, men 80-90 prosent av all lading skjer hjemme mens du sover eller når du er på jobb. Den tanken tror jeg europeerne er med på etter hvert. Europeerne har også rekkeviddeangst. De kjører lengre og fortere i Europa, men rekkevidden på bilene blir stadig bedre. Og skal du kjøre lengre enn 40 mil, så kan det sikkert være greit med en pause for å lade en halvtime. Da får man tid til et toalettbesøk og en kaffekopp, sier Østrem. 

Å utvikle ladere som til det europeiske markedet krever kapital. 

– Vi har fått kjørt oss. «Hvor blir pengene av, liksom». Men det er jo fordi vi utvikler og investerer for framtiden.  Et eksempel er Tyskland. Her er 60-70 prosent av nye biler som blir solgt firmabiler. Da må man ha en lader som kan skille jobb- og privatreiser for at du skal få refundert ladekostnader. Kanskje er det også to i husholdningen som har firmabil. Da blir det enda mer komplisert. Firmabilandelen i Europa er høy, forklarer Østrem.

Zaptec opplevde en voldsom oppgang i fjor.

– Det kom en veldig boost i fjor. Vi tok store markedsandeler i Sverige, men også mye i Norge. Boosten var så stor at vi ikke hadde kjangs til å levere antallet ladere som ble etterspurt. Derfor økte vi produksjonen kraftig. Så bråsnudde dette i høst. Plutselig var alle distributørene i Europa fulle av ladere. Høy rente gjorde at folk sluttet å kjøpe elbil. Kostnaden med å produsere kom i fjor, men disse laderne forsvinner jo ikke. De er klare til å bli solgt, sier Østrem. 

Det er flere ladeselskaper i Stavanger-regionen; Zaptec, Easee og Amina. Konkurransen har vært stor i Norge og Norden, men framover er det konkurranse fra utlandet som opptar Østrem. At Zaptec og Norge generelt har vært fort ute på banen med elbil og ladeinfrastruktur er en fordel, tror Østrem. 

– Zaptec har blitt en gigant i Norge. Husk at vi bare har drøyt 200 ansatte totalt, på hovedkontoret, avdelingen i Oslo og på de sju salgskontorene i Europa. Vi konkurrerer mot aktører som har 200 ansatte på laben, og som driver med innovasjon og utvikling. Konkurransen er tøff, men vi er også veldig flinke. Vi får til løsninger som kundene omfavner. Vi klarer å konkurrere på pris. Vi er et godt team, klare for framtiden. Akkurat nå er det mange aktører på banen internasjonalt. Jeg tror ikke alle vil bestå, men Zaptec kommer til å bestå sier Østrem.