10.nov

Bygg- og anleggsskolen: Et blikk inn i framtiden

Hvordan vil stadig større krav til bærekraft påvirke oss og muligheten framover? Professor Harald N. Røstvik gir oss et blikk inn i framtidens byggebransje. Vi får også en presentasjon og omvisning i rebuild-prosjektet «Innoasis» – der et gammelt betongbygg forvandles til en fleksibel, miljøvennlig og funksjonell arbeidsplass.

Hvilke krav og muligheter finnes og hvordan vil klimautfordringene påvirke byggeriet og byene? UiS-professor Harald N. Røstvik er en av våre aller fremste eksperter på bærekraft generelt, og i bygg- og anleggsbransjen spesielt. Han vil altså gi oss et skikkelig innblikk i framtidens byggebransje. Han vil ta for seg passiv-, null-, plussenergibygninger, og stiller spørsmålet; hva blir det neste? Vi kan garantere et engasjerende og lærerikt foredrag.

I del to av bygg- og anleggsskolen denne gang får vi en presentasjon og en omvisning av rebuild-prosjektet Innoasis av Rune Augenstein og Smedvig. Gjenbruk av betongkonstruksjoner og bygningsstrukturer kan bli et viktig bidrag for å få ned utslippene i en bransje som står for nesten 40 prosent av verdens totale CO2-utslipp. Det er Helen & Hard som har vært arkitekter for bygget, som vil bære preg av trekonstruksjoner, grønne tak og vegger, samt solceller som produserer strøm lokalt.

Bygg- og anleggsskolen
Bygg- og anleggsskolen er Næringsforeningens faglige møteplass for bygg- og anleggsbransjen i Stavanger-regionen. Vi følger opp arbeidet til det offentlige initiativet Bygg21, som nå er avsluttet. Vi vil fortsette å bidra til at næringen realiserer sitt potensial ved å motivere, utfordre, samordne og stimulere næringen til å bli mer kunnskapsbasert og effektiv – og kontinuerlig sette aktuelle temaer på dagsorden.

Høstens samlinger i bygg- og anleggsskolen:

23.09 BIM, VR og AR.

10.11 Bærekraft i bygg- og anleggsbransjen.

08.12 Samarbeid og samhandling i team.

Bygg- og anleggsskolen presenteres i samarbeid med Site 4016 og Smedvig:

For mer informasjon, vennligst kontakt Tone Haddeland i Næringsforeningen.

>> No shows vil bli fakturert dersom avbestilling ikke er gjort innen 48 timer før arrangementets start.

COVID-19

>> Det skal være trygt å besøke oss! Næringsforeningen følger alle smittevernråd fra Folkehelseinstituttet og myndighetene.

08.00 Registrering og frokost.

08.30 Velkommen, ved Frode Berge, Næringsforeningen.

08.35 Presentasjon av Innoasis, ved Rune Augenstein.

09.00 Passiv-, Null-, Plussenergi bygninger – hva blir det neste? ved Harald N. Røstvk.

09.45 PAUSE

10.00 10.00 Omvisning på Innoasis.

10.30 SLUTT

Foredragsholdere