AquaNext: – Skal bli havbrukets ONS
Det var yrende liv på den første dagen til AquaNext. Stavanger Forum fylles med 100 utstillere og konferanser og seminarer gjennom tre dager.

AquaNext: – Skal bli havbrukets ONS

Tre dager med konferanser, fagseminarer, debatter, 100 utstillere og flere tusen besøkende. AquaNext er den nye møteplassen for havbruksnæringen.

– Vi strekker oss etter å være havbrukets ONS. Vi har en stor utstilling og kjører fagkonferanser over tre dager. I tillegg skjer det mange tilleggsarrangementer. For eksempel har vi 30-40 ordførere fra diverse kystkommuner, daglig leder for AquaNext.

– Når det handler om laks, så er det her at den store industrien er. Etter kommunesammenslåingen er faktisk Stavanger Norges fjerde største havbrukskommune, sier Sigurd Vik.

Første gang

Selv om det er førte gang AquaNext arrangeres, vil konferanse- og utstillingsarena bli en sentral møteplass for norsk og internasjonal akvakultur.

Noe Vik vil trekke fram er hvor lett det er for alle å få tilgang til de mange seminarer.

– Vi har to konferansescener inne i utstillingen. Vi har DNB Globen. Der er det miniseminarer hver dag. Med en besøksbillett kan man få tilgang. Det gratis og åpent for alle, sier Vik.

I utstillingshallen får man treffe ulike selskaper og leverandører som presenterer det nyeste innen teknologi, løsninger og prosesser. I konferansesalene diskuteres de store spørsmålene og hvordan man skal komme fram til gode løsninger.

Møt den nye Easee-toppsjefen

Powerpoint-kongens tre beste tips

Konferansene under AquaNext blir en unik møteplass der oppdrettere, leverandører, politikere og forvaltning samles for å sette agendaen for en bærekraftig utvikling innen akvakultur.

Et høydepunkt i konferansesalen blir innlegget til Gunhild Stordalen, grunnlegger og styreleder i EAT. Hun skal snakke om havbrukets rolle i et bærekraftig globalt maktsystem, og ikke minst Norges forutsetninger for å ta en ledende rolle.

– Hele verdikjeden finnes i vår region

Tormod Andreassen, næringspolitisk leder i Næringsforeningen i Stavanger-regionen, sitter i styret til AquaNext.

– Vi har fått til et flott format med både konferanser og utstillinger. Det er første gang vi gjør dette. Fortsettelsen blir spennende. Hele verdikjeden innen havbruk finnes i regionen vår. Nettopp det er viktig å vise fram. AquaNext blir en sentral møteplass for norsk og internasjonal akvakultur, sier Andreassen.

Stiftere og eiere av AquaNext AS er Blue Planet, Offshore Northern Seas (ONS), Næringsforeningen i Stavanger-regionen, Validé og Stavanger Forum. Selskapet er basert på non-profit.

SOMMERPRATEN: Sissel Knutsen Hegdal

Stavanger-ordfører Sissel Knutsen Hegdal (H) tilbereder gjerne en god fiskerett når hun skal imponere, men egentlig foretrekker hun det enkle.

Samler seg på Jæren: – Mer enn bare traktor og «sorpa»

Teknologibedriftene på Jæren samler seg for å markedsføre fagmiljøet, skape identitet, arbeidsplasser og tiltrekke seg ny arbeidskraft.

Reiseliv: 7 av 10 tror på like bra eller bedre sommer

Reiselivsbransjen er positiv før sommeren, men det er ikke alle steder vi får ut potensialet. – Trist at regionen ikke klarer å utnytte potensiale det…