
– Motiveres av omdømme og krav
BILDER FRA PIONÈR 2022 FINNER DU HER!
Løypemeldingen 2022 Rogaland gjennomføres i år for første gang i Stavanger-regionen. 129 av medlemsbedriftene i Næringsforeningen i Stavanger-regionen har svart på Løypemeldingen. Formålet med undersøkelsen er å kartlegge status på bærekraftsarbeidet i næringslivet, og mulighetene og utfordringene som følger.
– Konklusjonen er at bærekraftsarbeidet motiveres av omdømme og krav. Ikke så mye av de økonomiske mulighetene, forklarer Gimre.
Per Arvid Gimre fra PwC Rogaland under Pionér 2022.
Det finnes lyspunkter i rapporten, men få av bedriftene har oversikt over sitt klimaavtrykk og veldig få har gjennomført en klimarisikoanalyse.
– Det er positivt at 7 av 10 sier at de jobber strukturert med bærekraft. Men få selskap tar ansvar for egne klimagassutslipp. Bare 15 prosent forteller at de kompenserer for egne utslipp gjennom kjøp av frivillige klimakvoter. Så lite som 4 prosent av de som ikke kjøper klimakvoter i dag, planlegger å gjøre dette i fremtiden, påpeker Gimre.
Konsekvensene av EU-taksonomien er også i liten grad vurdert og analysert, i tillegg til at få årsverk er dedikert til bærekraftsarbeidet.
– Manglende ressurser er den største utfordringen med bærekraftsarbeidet, det henger sammen med at over halvparten som har svart, sier at de har mindre enn ett årsverk på bærekraftsarbeid. Flere trekker frem at bærekraftige løsninger ikke er økonomisk lønnsomme, samt at det er vanskelig å påvirke andre i verdikjeden til å gjøre endringer. For eksempel leverandører, konkluderer Gimre.
Hele Løypemeldingen for Rogaland 2022 er tilgjengelig her: https://www.pwc.no/no/publikasjoner/loypemeldingen-stavanger-regionen-2022.pdf
Andre liknende nyheter
Næringsforeningene i Norge: – Vi er klare til valgkampen
– Næringsforeningene i Norge er klare til å sette næringspolitikk på agendaen foran stortingsvalget til høsten. Med 109 medlemsorganisasjoner som repr…
Equinor gir ingeniørene mandat til å være «utro»
Det må jobbes smartere, mer effektivt og billigere på norsk sokkel for å hindre et bratt produksjonsfall i årene som kommer. Hvordan skal man klare de…
Løsning på vei: – Stopper for de merkeligste ting
I 2024 stanset et kjøretøy i Byfjordtunnelen hele 52 ganger. Nesten en dobling fra året før. Bilister som stopper for å hente noe i bagasjerommet er e…