FOLK i Sandnes Kulturhus
Dr. Nashater Deu Solheim delte "The Leadership PIN code" med publikum.

FOLK i Sandnes Kulturhus

Rundt 400 deltakere samlet seg i Sandnes Kulturhus når Den Gule Banken, Sandnes Sparebank og Næringsforeningen arrangerte lederkonferansen FOLK 2022 fredag 4. november. Årets tema var verdiskaping og ledelse. Lokale, nasjonale og internasjonale foredragsholdere rettet blikket mot faget som er i konstant bevegelse; ledelse.

SE FLERE BILDER FRA FOLK 2022 HER

«How to not be a jerk at work» var foredragstittelen til Dr. Nashater Deu Solheim som har en bakgrunn i klinisk psykologi, men som også leder en stor organisasjon. Solheim har utviklet et ABC-rammeverk som er inndelt i tre deler. Nummer tre er det magiske tallet, og det er langt fra tilfeldig.

– Etter denne flotte konferansedagen, så er det trist å si at kun etter noen få uker så husker du nok bare rundt tre ting. Det er slik hukommelsen er, med mindre vi aktivt trener den opp til å huske bedre.

Forberedelse, oppførsel og samtale
Hva er de tre viktigste tingene å huske på når du bygger relasjoner med folk som er ulik deg selv og som man ber om å foreta endringer i jobbsammenheng? Det handler om å være godt forberedt i forhold til personen man møter, være bevisst på sitt kroppsspråk og settingen man har rigget til, og ikke minst legge til rette for gode samtaler hvor dialogen åpnes og ikke lukkes.

– Ofte handler ledelse om å ikke snakke i det hele tatt, eller komme opp med smarte spørsmål. Ledelse handler veldig ofte om å få andre til å åpne seg.

– Jeg måtte sette sammen en metode som er lett å huske. For jeg vet at jeg som leder umulig kan huske «de seks faktorene for innflytelse», eller de «ni elementene for god forhandling» i et fem minutter kjapt møte mandagsmorgen på jobb, forklarte Solheim.

Finn mening i livets ubalanse
Professor i filosofi, Morten Albæk, har forsket og funnet ut at i organisasjoner hvor de ansatte opplever en høy grad av mening, så er det 19 prosent mer innovasjon, 12 prosent høyere produktivitet og 24 prosent mindre stress. I tillegg blir de ansatte lengre i slike organisasjoner. Albæk påpekte at livet er i konstant ubalanse, men å finne meningen med disse øyeblikkene er verdifullt.

– Mennesker som kjenner seg selv, som vet hvem de er, hvem de aldri ønsker å bli og ikke er i stand til å bli, er i mye bedre stand til å mestre livets tilfeldigheter, poengterte Albæk.

Vi må tørre å snakke om å feile
Professor og leder ved Handelshøgskolen UiS, Marte Cecilie Wilhelmsen Solheim forsker blant annet på mangfold og innovasjon og hvordan dette påvirker verdiskaping. Wilhelmsen holdt innlegg om inkluderende kultur som en driver for verdiskaping og trakk frem Q-Meierienes innovasjonsmuseum som eksempel, som også inneholder produktene som feilet. Det handler om inkludering, om å utfordre etablerte praksiser og å skape psykologisk trygghet til at man kan være seg selv uten å måtte gjemme seg.

– Kanskje kan den personen som alltid er stille i møter lede møtet en gang? Min pappa er et godt eksempel på dette. Han laget til slik at alle vi i familien fikk tre minutter til å si hvordan dagen vår hadde vært da vi var små. På denne måten lærte vi oss å lytte til andre, men også dele, sa Wilhelmsen.

Etter en innholdsrik konferansedag, så ble dagen avsluttet med en sosial after work på KinoKino sammen med Sandnes Kommune, for de som hadde lyst og anledning.

Andre liknende nyheter

SOMMERPRATEN: Sissel Knutsen Hegdal

Stavanger-ordfører Sissel Knutsen Hegdal (H) tilbereder gjerne en god fiskerett når hun skal imponere, men egentlig foretrekker hun det enkle.

Samler seg på Jæren: – Mer enn bare traktor og «sorpa»

Teknologibedriftene på Jæren samler seg for å markedsføre fagmiljøet, skape identitet, arbeidsplasser og tiltrekke seg ny arbeidskraft.

Reiseliv: 7 av 10 tror på like bra eller bedre sommer

Reiselivsbransjen er positiv før sommeren, men det er ikke alle steder vi får ut potensialet. – Trist at regionen ikke klarer å utnytte potensiale det…

© Næringsforeningen 2019-2024 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner