Fra egosystem til økosystem: Norsk næringsliv må tenke nytt rundt bærekraft
Simen Knudsen kommer på Pionér 2023.

Fra egosystem til økosystem: Norsk næringsliv må tenke nytt rundt bærekraft

Simen Knudsen, partner i konsulentselskapet Æra, bistår næringslivet med utvikling av sirkulære forretningsmodeller. Han advarer mot fragmenterte sirkulære enkeltinitiativer og oppfordrer til en mer systemisk tilnærming for å nå bærekraftsmålene. Men hva er hovedbarrierene, og hvordan kan næringslivet overvinne dem?
05.september 2023 Tekst: Marius Johnsen

I lys av de økende globale bærekraftsutordringene ser Simen Knudsen behovet for en dypere endring i hvordan næringslivet nærmer seg problemene. Han trekker fram to klare utfordringer: Den isolerte tilnærmingen mange selskaper har til sirkulærøkonomi, og den begrensede tiden og kompetansen som dedikeres til bærekraftsinnovasjon innad i selskapene.

– Mange prøver å bli sirkulære alene. Vi ser ofte at mange gode sirkulære initiativ strever fordi resten av verdikjeden de er en del av fremdeles har lineære forretningsmodeller, sier Knudsen.

Han påpeker at reell forandring krever etablering av sirkulære økosystemer hvor hele verdikjeden er involvert. Knudsen gir også uttrykk for bekymring rundt næringslivets tilnærming til bærekraftsarbeid.

– Hadde det vært mer bærekraftsressurser inn i strategi og innovasjonsarbeidet kunne man innovert seg ut av de dårlige resultatene, forteller han.

Dette samsvarer med Æras tilnærming når de samarbeider med selskaper. Metoden de bruker innebærer strategisk innovasjon gjennom designmetodikk, hvor målet er å skape mer lønnsomhet ved å bli mer bærekraftig.

Med Pionér-konferansen rett rundt hjørnet vil Knudsen dykke dypere inn i temaet, og presentere verktøy for å håndtere de systemiske utfordringene.

Trykk HER for mer informasjon om programmet til bærekraftskonferansen Pionér 2023.

Andre liknende nyheter

SOMMERPRATEN: Sissel Knutsen Hegdal

Stavanger-ordfører Sissel Knutsen Hegdal (H) tilbereder gjerne en god fiskerett når hun skal imponere, men egentlig foretrekker hun det enkle.

Samler seg på Jæren: – Mer enn bare traktor og «sorpa»

Teknologibedriftene på Jæren samler seg for å markedsføre fagmiljøet, skape identitet, arbeidsplasser og tiltrekke seg ny arbeidskraft.

Reiseliv: 7 av 10 tror på like bra eller bedre sommer

Reiselivsbransjen er positiv før sommeren, men det er ikke alle steder vi får ut potensialet. – Trist at regionen ikke klarer å utnytte potensiale det…

© Næringsforeningen 2019-2024 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner