Fremveksten av «kvinnelig kapital»
Kronikk

Fremveksten av «kvinnelig kapital»

Globalt får kvinnelige gründere mellom to til ti prosent av tilgjengelig investeringskapital. Sagt på en annen måte, menn mottar inntil 98 prosent av risikokapitalen i mange land. Dette er en situasjon mange jobber for å utbedre, nå gjennom fremveksten av kvinnelig kapital.
12.august 2021 Av Christian Rangen, investor, serie-gründer, rådgiver

De siste årene har det blitt en økende oppmerksomhet på statistikken rundt mannlige og kvinnelige gründere. Fra Silicon Valley til Singapore, fra India til Sør-Afrika har stadig flere blitt oppmerksomme på den ekstreme ubalansen mellom kvinnelige og mannlige gründere, og hvilke tilganger de har på kapital.

Dette har utviklet seg til en kjent, global utfordring og en systemisk skjevhet hvor kvinnelige gründere bare har en brøkdel av de mulighetene menn har. Dette til tross for at studie etter studie viser de økonomiske og samfunnsmessige godene av flere kvinnelige gründere og kvinneledede bedrifter.

Et nytt bidrag

Nyere forskning på området viser at mye av problemet sitter i ‘kapitalverdikjeden’. Kort sagt, det er ikke mangel på kvinnelige gründere, men det er en betraktelig mangel på kvinnelige investorer. En rekke anerkjente forskningsartikler viser at ‘vi investerer i de som er like oss’, noe som medfører at hvite menn fortsetter å investere i selskap startet av andre hvite menn. Nyere data viser at nærmere 98 prosent av verdens private investeringskapital er styrt av menn, noe som skaper en ekstrem ubalanse for kvinnelige gründere på kapitaljakt.

Over de siste ti månedene har under- tegnede fått anledning til å arbeide på flere internasjonale prosjekter på dette området. I samarbeid med kunder som MIT, Verdensbanken, internasjonale utviklingsorganisasjoner som CDC, DEG, FinDev Canada og FMO har vi samlet et globalt nettverk av eksperter og over 30 internasjonale partnerorganisasjoner for å utvikle nye løsninger til problemet.

100 kvinnelige venture fond

Første del av løsningen er å utvikle en global plattform for å løfte frem 100 kvinnelig eide venture fond. Gjennom våren og sommeren har det internasjonale prosjektteamet gjennomført en serie ‘design sprints’ (utviklingsmetode), kartlagt behov i Asia, Afrika og Latin-Amerika og skissert en rekke ulike tiltak som skal inngå i en løsning over de neste fem til ti årene.

Sentralt i denne løsningen står nå utviklingen og ‘akselerasjonen’ av 100 venture fond, eid og ledet av kvinnelige team med flertall av kvinner som partnere og sentrale ledere i fondet. Fordelt på fem regioner globalt, hvor Latin-Amerika og Afrika sør for Sahara er de første, skal 100 fond, med tre til fem partnere per fond gjennom et tre pluss tre års akselerert utviklingsløp. Dette akseleratorløpet vil bistå fondene med strategi, struktur, nettverk, coaching, investor readiness og ikke minst hente kapital fra store, globale kapitalaktører.

Oss bekjent, er dette det første globale tilbudet for å utvikle en generasjon av kvinnelige investorer, gjennom en felles global satsning. Prosjektet skjer nå i tett samarbeid med lokale venture kapitale foreninger i Latin- Amerika, India og Sør-Afrika.

En akselerator over tre pluss tre år

I Norge er vi etter hvert blitt godt kjent med akseleratorprogram for oppstartsbedrifter. Over de siste fem årene har jeg jobbet med over 300 selskap fra 30 ulike land i ulike akseleratorprogram. Disse programmene følger ofte en alminnelig arbeidsform hvor man jobber tett gjennom tre måneder.

I arbeidet med 100 kvinnelige venture fond innså vi at det var behov for å tenke nytt. Størrelsen på utfordringene, behovene for utvikling, kapitalinnhentingen gav oss grunnlag til å tegne opp et treårs utviklingsprogram, ikke et tremåneders program.

Første kull starter høsten 2021 og vil strekke seg over tre år, med ytterligere tre år for nettverk, coaching og co-investeringer. Dette vil, oss bekjent, trolig bli verdens lengste akseleratorprogram.

2X, Verdensbanken, britisk UD i tet

Satsningen er forankret i det globale prosjektet 2X Challenge. 2X Challenge ble lansert av G7-landenes utviklingsøkonomiorganisasjoner i 2018 med formål om å investere 25 milliarder i kvinneligeide bedrifter. Nå løftes blikket frem mot 2022 og et nytt mål om å investere 130 milliarder. Et globalt team, anført av Verdensbanken, tyske, britiske og nederlandske utviklingsorganisasjoner står nå i spissen for en satsing som best kan beskrives som ambisiøs.

Norge, som allerede har blant verdens sterkeste statistikk på likestilling mellom kjønnene, har også hatt utfordringer rundt tilgang på kapital for kvinnelige gründere. DNB har tidligere oppgitt at 95 prosent av alle investorene i Norge er menn. Dette har gitt grobunn til initiativ som She Invests, startet av Heidi Aven, DNBs kampanje #Huninvesterer, Kvinnelig Kapital, et nytt nettverksinitiativ for kvinnelige tidlig-fase investorer og en rekke kvinnelige engel- investorer. Hvem vet, kanskje tiden er inne for å tegne opp veikartet mot 100 kvinnelige venture fond, også i Norge?

SOMMERPRATEN: Sissel Knutsen Hegdal

Stavanger-ordfører Sissel Knutsen Hegdal (H) tilbereder gjerne en god fiskerett når hun skal imponere, men egentlig foretrekker hun det enkle.

Samler seg på Jæren: – Mer enn bare traktor og «sorpa»

Teknologibedriftene på Jæren samler seg for å markedsføre fagmiljøet, skape identitet, arbeidsplasser og tiltrekke seg ny arbeidskraft.

Reiseliv: 7 av 10 tror på like bra eller bedre sommer

Reiselivsbransjen er positiv før sommeren, men det er ikke alle steder vi får ut potensialet. – Trist at regionen ikke klarer å utnytte potensiale det…