Green Mountain vil bygge datasenter i Sandnes
Green Mountain planlegger å bygge datasenter på den såkalte Coop-tomten i Vagle Næringspark. Illustrasjon: Green Mountain

Green Mountain vil bygge datasenter i Sandnes

Green Mountain planlegger å bygge datasenter på den såkalte Coop-tomten i Vagle Næringspark i Sandnes. – En betydelig investering som vil sysselsette et stort antall mennesker i både anleggs- og driftsfasen, og gi store og positive ringvirkninger for underleverandører i hele regionen, sier Harald Minge, adm. direktør i Næringsforeningen.
20.september 2024 Arne Birkemo

Vagle-tomten er et ferdigregulert industriområde hvor Green Mountain ønsker å bygge fire datasenterbygg. Investeringsbeslutning avventes i påvente av behandling av søknad om planendring. Fullt utbygd på Vagle, vil en etablering skape over 200 faste heltidsstillinger direkte knyttet til datasenteret.

–Vi har et godt samarbeid med Vagle Næringspark og Sandnes kommune og er nå i en prosess med planendring for å tilpasse tomten til våre datasenterplaner, sier Svein Atle Hagaseth, adm. direktør i Green Mountain.

Ved en eventuell realisering av prosjektet vil det være behov for et bredt spekter av tjenester og produkter, både i bygge- og driftsfasen. Green Mountain vil, så langt det er mulig, prioritere lokale og regionale leverandører.

–Vi er veldig fornøyde med å ha funnet det vi mener er en god tomt i Sandnes, sier han.

LES OGSÅ: Green Mountain vil sette en grønn standard i industrien

Satser fortsatt på Kalberg

Som kjent, har Green Mountain i lengre tid jobbet med datasenter-etablering på Kalberg på Bryne. Tidligere ble det klart at en internasjonal aktør ønsker å investere 50 milliarder kroner der, og nå arbeides det for fullt med en områdeplan.

– Vi vil understreke at Kalberg fortsatt er en meget attraktiv lokasjon for oss, sier Hagaseth.

Harald Minge, adm. direktør i Næringsforeningen, er glad for planene på Vagle.

Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen i Stavanger-regionen mener lokasjonen er perfekt for Green Mountain. Foto: Lars Idar Waage

– Dette synes å være en perfekt lokasjon for Green Mountain. Anlegget vil skape permanente og langsiktige arbeidsplasser, og får store positive ringvirkninger for underleverandører i hele regionen. Samtidig vet vi at én industriarbeidsplass skaper opptil tre andre arbeidsplasser. Det sier seg derfor selv at dette vil være betydelig. Vi kan vanskelig se for oss en industri som passer bedre inn i et slikt område, sier Minge, som er glad for at det virkelig er bevegelse innen kraftkrevende industri.

– Green Mountain er en solid aktør, etablert og med hovedkontor i Stavanger – og som leverer kritisk digital infrastruktur til det norske samfunnet og selskaper i inn og utland. Etablering av datasentre og kraftkrevende industri er dessuten en del av norske myndigheters strategi og satsing på nye grønne næringer, og det er smart av oss å videreforedle norsk vannkraft og ikke bare sende den ut av landet. Vi har særlig gode forutsetninger for dette, ikke minst på grunn av vår geografiske beliggenhet og kjølige klima, sier Minge.

Kjernekraft: – Trenger bare noen fotballstadioner

Man trenger ikke «et hav med vindmøller» i hele landet. Det holder med noen få «fotballstadioner» med kjernekraft. Det mener Susanne Møgster Sperrevik…

Reiseliv: Nå skal bransjen analyseres

Målet er å skape en destinasjon som er i harmoni med lokalsamfunnet. Gjøre Stavanger-regionen til en helårsreisemål og sørge for at turister og lokalb…

E39: – Vi ser en stor forbedring

Målet er tydelig: Raskest mulig en god, fire felts vei mellom Kristiansand og Stavanger.