Gründer-bedrift med nytt bærekraft-verktøy
Kristin Hidle Vinje og Hanne Thorbjørnsen Dybdahl er duoen som startet Climate Advisor. En ny app skal gjøre bærekraft spennende og lukrativt for bedrifter. Foto: Arne Birkemo

Gründer-bedrift med nytt bærekraft-verktøy

Bærekraft-kravene kommer. – Man kan like greit omfavne endringene og identifisere de kommersielle mulighetene og styrke konkurransen.
07.mars 2024 Arne Birkemo

Det sier Kristin Hidle Vinje og Hanne Thorbjørnsen Dybdahl i relativt nystartede Climate Advisor, som er et selskap som hjelper bedrifter med skreddersydde løsninger for å implementere bærekraft fra strategi til handling.

Nylig gikk Climate Advisor sammen med FuelBox for å utvikle et produkt som skal hjelpe næringslivet å engasjere og involverte alle ansatte innenfor bærekraft.

Den nye appen lanseres denne uken.

– En utfordring mange selskaper møter er å ta bærekraft-strategien ut i handling og integrere den som en del av kulturen. Verktøyet kan vøre med å bidra til dette gjennom å stille spørsmål som skaper dialog og engasjement, samtidig som man bevisstgjør de ansatte, sier Hidle Vinje og fortsetter:

– Vi tror at dialog er nøkkelen til engasjement, samarbeid og suksess i enhver organisasjon. Det er også en essensiell driver for å identifisere mulighetsrom. Derfor har vi sammen med FuelBox skreddersydd spørsmål om bærekraftig forretningsutvikling som en integrert del av FuelBox-appen.

– Jeg har erfaring med FuelBox fra før. Det er et glimrende verktøy for å skape dialog som igjen fører til gode løsninger, legger hun til.

LES OGSÅ: – Er man mot mangfold, har man tapt

Stimulerer til diskusjon

18 tema, 180 spørsmål. Climate Advisor er innom hele spekteret innen bærekraft. Spørsmålene i appen skal stimulere de ansatte til å tenke og framdrive tiltak som kan gjøre bedriften og arbeidsplassen mer bærekraftig.

– Spørsmålene er innom hele spektret av bærekraft, alt fra innovasjon, team, ledelse, kultur og kommunikasjon til kunder og leverandører. Vi har en kommersiell inngang. Bærekraft er også konkurransekraft, sier Climate Advisor-duoen.

Hidle Vinje og Thorbjørnsen Dybdahl understreker at bærekraft er noe stadig flere bedrifter må forholde seg til. Kravene fra myndighetene blir strengere. Dette gjelder blant annet krav til rapportering om klimaavtrykk.

LES OGSÅ: Frances Jackson vil bytte ut London med Stavanger

Flere krav

– Børsnoterte bedrifter må starte opp med dette i 2024, for å være klare til 2025. Mellomstore bedrifter må begynne å rapportere i 2026. Denne rapporteringen vil forplante seg utover i verdikjeden til disse selskapene. Bærekraft dreiser seg også om kontinuerlig forbedring, konkrete handlinger over tid og resultatene av dette må også rapporteres på, forklarer Thorbjørnsen Dybdahl.

Det kommer nå flere krav som virksomhetene må forholde seg til. Det gir mulighetsrom til å omfavne bærekraft som et konkurransefortrinn og ny strategisk retning for fremtiden. Nye regulatoriske pålegg er ikke nødvendigvis en byrde og kostnad, men en mulighet til å sette seg i posisjon for langsiktig profitt for virksomhet, samfunn og miljø. Dette ønsker vi å hjelpe bedriftene med, sier Thorbjørnsen Dybdahl.

Andre liknende nyheter

SOMMERPRATEN: Sissel Knutsen Hegdal

Stavanger-ordfører Sissel Knutsen Hegdal (H) tilbereder gjerne en god fiskerett når hun skal imponere, men egentlig foretrekker hun det enkle.

Samler seg på Jæren: – Mer enn bare traktor og «sorpa»

Teknologibedriftene på Jæren samler seg for å markedsføre fagmiljøet, skape identitet, arbeidsplasser og tiltrekke seg ny arbeidskraft.

Reiseliv: 7 av 10 tror på like bra eller bedre sommer

Reiselivsbransjen er positiv før sommeren, men det er ikke alle steder vi får ut potensialet. – Trist at regionen ikke klarer å utnytte potensiale det…