
Havbruk til havs krever en våken region
I rapporten fra DNV, som NFD hadde ute på høring, var det vurderinger av at Norskerenna Sør kunne være mindre egnet for havbruk til havs. Det viste seg at det var flere svakheter i grunnlaget for disse vurderingene.
Dette har blitt påpekt i høringssvar fra oss forskere på UiS og andre aktører. Vår vurdering er at DNV-rapporten ikke gir et kunnskapsgrunnlag for å utelukke Norskerenna Sør som HTH område.
Havforskningsinstituttet, Universitetet i Stavanger og BluePlanet har et felles forskningsprosjekt på Norskerenna Sør, finansiert av Ulla-Førre fondet og Fiskeridirektoratet.
Tre målebøyer har målt sjøtemperaturer, strøm og bølger over ett år. Data fra disse målebøyene ble først tatt opp nå i januar, og var derfor ikke en del av DNV-rapporten. Fremover vil det bli foretatt en grundigere analyse av dataene, men den første gjennomgangen av dataene har ikke avdekket noen alvorlige problemer med havmiljøet i området.
VIDEO: Nye E39 er Norges mest samfunnsnyttige veiprosjekt
100.000 tonn
Norskerenna Sør kan ha et potensiale til å bidra med en årlig lakseproduksjon i størrelsesorden 100.000 tonn, med en produksjonsverdi som kan tilsvare ti milliarder kroner. Dette HTH-området er i nærheten av eksisterende offshoreanlegg med beredskapskapasiteter.
Videre er det i regionen en globalt ledende offshore næringsklynge med verftsindustri, ledende kompetansemiljøer innen offshorekonstruksjoner og drift, ledende leverandører av havbruksteknologi og -tjenester, samt store postsmolt produksjonsanlegg på land som kan levere settefisk.
Norskerenna Sør kan være godt egnet for produksjon av laks. Men for å realisere et bærekraftig verdiskapingspotensial er det for Norskerenna Sør nødvendig med høyt kvalifiserte aktører som er pre-kvalifisert av myndighetene. Videre må det være en god plan for utbygging og drift (PUD) for hele området, som er kvalitetssikret og godkjent av myndighetene.
Det må foretas ytterligere undersøkelser av havmiljøet som en del av dette. Det er påkrevet med en høy grad av myndighetspålagt koordinering av utbygging og drift dersom det er flere aktører for å ivareta biosikkerhet, fiskevelferd, HMS og samfunnsøkonomiske hensyn. Det vil også kreves innovative teknologiske løsninger og driftsløsninger som gir et godt miljø for oppdrettslaksen og lave miljøavtrykk.
LES OGSÅ: Regjeringen på High Wind: – Neste år håper jeg Utsira Nord er tildelt
Vesensforskjellig
De offentlige rammebetingelsene for HTH må være vesensforskjellig fra dagens innaskjærs havbruk, drevet av følgende faktorer: (1) Flere nye risikoelementer som aktørene og samfunnet må lære mer om gjennom storskala drift, (2) svært høye investeringskostnader i anlegg og verdikjede i tidligfasen, blant annet fordi verdikjeden er i begynnelsen av læringskurven og verft ikke kan realisere stordriftsfordeler, og (3) lav kapasitetsutnyttelse tidlig for viktige investeringer i anlegg og fartøy, blant annet fordi hensyn til miljø, fiskevelferd og HMS krever høye standarder og høye kapasiteter i driften. Myndighetenes rammeverk må gi muligheter for å realisere skalaøkonomi og lønnsomhet både på lokalitets- og HTH-områdenivå.
LES OGSÅ: Vil gi flere samme mulighet som Tone
Framover kommer nye milepæler som vil bestemme hvilke områder som vil avgjøre hvilke HTH-områder som skal åpnes opp. For vår region kan det ha stor verdi å ha et HTH-område utenfor kysten som kan fungere som en arena for innovasjon og læring. Derfor er det viktig at regionens politikere, næringsliv og forskningsmiljøer er våkne, bidrar med høringsinnspill og kommuniserer med Nærings- og fiskeridepartementet og andre sentrale aktører.
Andre liknende nyheter
Eli fikk Kongens Fortjenestemedalje
– Uthavnen Sogndalstrand er igjen et sted der mennesker møtes, forteller hverandre historier og gir hverandre impulser, sa statsforvalteren som delte…
Video: Nye E39 er Norges mest samfunnsnyttige veiprosjekt
Millioner av sparte reisetimer for gods- og persontrafikk, økt verdiskaping mellom 7-9 milliarder kroner årlig når ferdig, samt 14 milliarder kroner i…
– Vi trenger mangfold, ikke mer maskulinitet
Makt og mot er maskuline egenskaper. Vi ser at det er ikke det verden trenger mer av nå! I dag er det kvinnedagen! Fremdeles er det de som spør om den…