High Wind: Vorspielet før den første havvind-auksjonen
Stavanger-ordfører Sissel Knutsen Hegdal vil at Stavanger skal være et tyngepunkt på havvind. Alle foto: Arne Birkemo

High Wind: Vorspielet før den første havvind-auksjonen

Klokkeklar Stavanger-ordfører på High Wind: – Havvind-arbeidsplassene skal til Stavanger.
12.mars 2024 Arne Birkemo

Mandag 18. mars klokken 09.00 er det tid for den aller første havvind-auksjonen på norsk sokkel, Sørlige Nordsjø II - lokalisert ved grensen til Danmark. Hvor mange aktører vil legge inn bud for å få bygge vindparken? Hvem vinner? Fem aktører er kvalifisert til å delta i auksjonen:

• Aker Offshore Wind, BP og Statkraft
  • Equinor og RWE
  • Norseman Wind (Energie Baden-Württemberg AG)
  • Shell, Lyse og Eviny
  • Ventyr (Parkwind og Ingka)

Nærmere 300 deltakere deltok på High Wind 2024

Under en uke før auksjonen, var havvindmiljøet samlet på konferansen High Wind i storsalen på Clarion Hotel Energy i Stavanger.  Over 370 deltakere, rundt 30 foredragsholdere fra inn- og utland, nøkkelaktører i havvindmiljøet, beslutningstakere og politikere.  Årets konferanse var på mange måter vorspielet til den auksjonen 18. mars.

Selv om det tar tid å få den nye industrien på beina, så kommer den, var tonen på High Wind. Og vindmøller i Nordsjøen vil bli en viktig industri i Norge - bygget på beina til den eksiterende olje- og gassbransjen.

Ordføreren vil ha tyngdepunkt i Stavanger

Stavanger-ordfører Sissel Knutsen Hegdal (H) sier havvindindustrien er kjempeviktig for Stavanger-regionen.

– Det er helt avgjørende for Stavanger at man nå går i gang og bygger ut. Stavanger er kapable til å gjøre dette skiftet, fra å ikke bare være oljehovedstaden men også bli fornybarhovedstaden - energihovedstaden, sier Knutsen Hegdal til Næringsforeningen.

Som ordfører i Stavanger handler det også om å sikre nye arbeidsplasser til energihovedstaden. At Stavanger-regionen blir et tyngdepunkt innen havvind.

– Jeg som ordfører skal jo sørge for at arbeidsplassene kommer hit, til vår region. Og at de ikke kommer til Nord-Norge, Østlandet, Skottland eller Danmark. For Stavanger, kommunene rundt og regionen er det helt kritisk at vi klarer å opprettholde Stavanger-regionen som den regionen i Norge som har høyest verdiskaping, sier Knutsen Hegdal.

Equinor: – Må være lønnsomt

Det er på tide å gå i gang med havvind i Norge, var det flere som tok orde for under konferansen. En av dem var Øistein Johannessen, industrikoordinator for havvind i Equinor, poengterte flere ganger hvor viktig det er at prosjektene er lønnsomme fra starten av.

Moderator Gine Wang-Reese (DNB), Øistein Johannessen (Equinor), Richard den Hollander (Seaway7) og Stewart McMahon (Corio Generation).

Johannessen sa også at det er viktig at havvind-epoken kan starte nå.

– Vi har snakket om det lenge. Selv har jeg jobbet med havvind siden 2007. Det har vært en lang vei. Det er viktig å begynne nå. Vi har alle muligheter, men det må være lønnsomt. Vi må utvikle en leverandørindustri, som det også må være lønnsomt for. I tillegg må offentligheten ønske prosjektene velkommen. Det er nøkkelen til suksess, sa Johannessen fra podiet.

Og på spørsmål fra moderator om hva som er konsekvensen dersom det ikke blir noen bud under auksjonen 18. mars, svarte Johannessen:

– Det er ikke bra om det ikke blir bud.

Wind Europe: – Har alle forutsetninger

I Europa er det Nederland, Storbritannia, Frankrike og Danmark som har kommet langt på havvind det siste året. Storbritannia er det største markedet med 15 gigawatt totlalkapasitet. EU har totalt 19 gigawatt.

Elena Beianu, seniorrådgiver i WindEurope, sier til Næringsforeningen at hun håper Norge får fortgang på havvindutbyggingen.

– Norge har verdifull offshore-kompetanse fra olje- og gassbransjen. Dere har ekspertisen. Norge har store naturressurser. Nederland har en liten kystlinje, men satser stort på havvind. Norge har en mye større kyst. Hvorfor ikke utnytte dette?

– Mitt inntrykk er at Norge og Europa deler mange av de samme ambisjonene når det gjelder havvind. Jeg ser fram til auksjonen 18. mars, legger Beianu til.

Under foredraget sitt fortalte Beianu at EU har behov for å bygge ut 425 gigawatt vindenergi - både på land og i havet - innen 2030. 100 gigawatt av dette tallet er havvind.

– Klokka tikker. Havvind kan virkelig bidra til å nå energimålene, sa Beianu fra podiet.

High Wind arrangeres av Stavanger kommune, ONS, Næringsforeningen i Stavanger-regionen og Norwegian Offshore Wind.

Elena Beianu i WindEurope mener Norge har alle forutsetninger for å lykkes med havvind.

SOMMERPRATEN: Sissel Knutsen Hegdal

Stavanger-ordfører Sissel Knutsen Hegdal (H) tilbereder gjerne en god fiskerett når hun skal imponere, men egentlig foretrekker hun det enkle.

Samler seg på Jæren: – Mer enn bare traktor og «sorpa»

Teknologibedriftene på Jæren samler seg for å markedsføre fagmiljøet, skape identitet, arbeidsplasser og tiltrekke seg ny arbeidskraft.

Reiseliv: 7 av 10 tror på like bra eller bedre sommer

Reiselivsbransjen er positiv før sommeren, men det er ikke alle steder vi får ut potensialet. – Trist at regionen ikke klarer å utnytte potensiale det…