Hva skal til for å oppnå nye muligheter?
I vår har Hanne Hernes gjort videre undersøkelser basert på resultatene fra Nye muligheter-kartleggingen fra høsten 2020. Utgangspunktet har vært hvordan regionens virksomheter satser på nye markeder. Foto: Lars Idar Waage

Hva skal til for å oppnå nye muligheter?

I vår har Hanne Hernes jobbet videre med undersøkelsen «Nye Muligheter». 11 virksomheter som har satset nytt, har gitt henne tydelige svar på hvilke faktorer som skal til for å lykkes med en nysatsning.
18.august 2021 Av Lars Idar Waage

Mange faktorer har vært viktige for at virksomhetene i undersøkelsen har klart å lykkes med sin nysatsing. Det er likevel fire tydelige faktorer som peker seg ut:

  • Viktigheten av nye og gode samarbeid.
  • Vikrsomhetene har vært strategisk klar for omstilling.
  • Pilotkunde(r) minsker risikoen.
  • Satset på riktig tidspunkt og er tidsaktuelle.

– Mest essensielt er nok det å være tidsaktuell, altså at man treffer markedet på det rette tidspunktet, forklarer Hanne Hernes som til vanlig studerer statsvitenskap på UiS.

 

Klare for omstilling

Imidlertid er det punktet som omhandler pilotkunder som kanskje var det mest overraskende for henne da hun intervjuet de 11 virksomhetene.
– Kanskje betyr det at bedriftene satset litt mer i blinde før, men at de nå er mye mer målrettet og jobber for å ha en bedre oversikt over det nye markedet før de går inn i det, bemerker hun.

Akkurat her kommer et annet viktig punkt inn; samarbeid. Gjennom gode samarbeid med parter som allerede er i disse markedene, kan nye virksomheter lettere få tilgang. I dag bruker mange bedrifter mye ressurser på å kartlegge markedene og finne nye kunder. Kriser fører ofte til omstilling, det har også denne undersøkelsen bevist. Nesten alle informantene kan datere sin nysatsing fra enten oljekrisen, klimakrisen eller pandemien.

– For virksomhetene er klare for omstilling, både strategisk, men også ved videreutvikling av sine ansatte, forklarer Hernes.

 

Grønn virksomhet?

Et viktig spørsmål som dukket opp i undersøkelsen er hva som egentlig definerer en grønn virksomhet. Flere av bedriftene
i Stavanger-regionen jobber i dag innen energi og samarbeider med selskaper som tradisjonelt tilhører olje- og gassbransjen. Når disse nå går over til å jobbe mer mot fornybar energi, hva skjer da?

– Akkurat dette tok en av bedriftene opp. Betyr det at de kun er en grønn virksomhet når de utfører vedlikehold for fornybarbransjen, og ikke ellers? Eller er de en grønn virksomhet fordi de satser på fornybart også? Gode spørsmål som både bedriftene og Næringsforeningen bør finne gode svar på i fremtiden, mener hun.

 

IT-hub

I mange år har samarbeid og klynger vært en viktig faktor for utviklingen av regionens næringsliv. I mange bransjer har det kommet gode og aktive klynger, men for noen mangler det fortsatt et fellesskap, som også kan være fysisk som en slags hub.

– Spesielt gjelder dette IT og teknologi. Her nevner flere at det er behov for å skape en større base i regionen. Nå skal det bygges ut på Kalberg, kanskje det er en mulighet for et bredere samarbeid og mindre konkurranse som vi bør gripe? Klarer vi det vil det kunne bli et konkurransefortrinn kontra andre regioner, sier Hernes.

Koronapandemien har skapt noen utfordringer for gjennomføringen av undersøkelsen, og Hernes ønsket ikke å ha for mye fokus på pandemien i arbeidet som stort sett ble gjennomført via intervjuer på Teams.

– Hele prosessen har vært en god utfordring med kun ett fysisk møte. Men det har vært lærerikt. Jeg skulle ønske litt flere satset i et nytt marked, avslutter Hernes.

Andre liknende nyheter

SOMMERPRATEN: Kristin Fejerskov Kragseth

Nesten 300 milliarder kroner dro Petoro inn til det den norske stat. Sjefen sjøl, Kristin F. Kragseth, røper også at hun gjerne vil bli sjef for et ny…

SOMMERPRATEN: Sissel Knutsen Hegdal

Stavanger-ordfører Sissel Knutsen Hegdal (H) tilbereder gjerne en god fiskerett når hun skal imponere, men egentlig foretrekker hun det enkle.

Samler seg på Jæren: – Mer enn bare traktor og «sorpa»

Teknologibedriftene på Jæren samler seg for å markedsføre fagmiljøet, skape identitet, arbeidsplasser og tiltrekke seg ny arbeidskraft.

© Næringsforeningen 2019-2024 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner