Klar for å hente pax-hyllene på Forus med sykkel?
Kronikk

Klar for å hente pax-hyllene på Forus med sykkel?

Hvis du har brukket foten eller skal kjøpe IKEA-sofa kan det være greit med bil!
25.april 2025 Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen i Stavanger-regionen

For et drøyt år siden ble det furore da Statsforvalteren i Rogaland fremmet innsigelse mot detaljregulering for ny legevakt i Stavanger. Årsak: Parkeringsdekningen som var nødvendig for at folk med brukne bein og armer skulle slippe å ta buss eller bysykkel til legevakten var «i strid med føringene i områdeplanen og i konflikt med nullvekstmålet». Etter en liten periode med ville tilstander i kommentarfeltene og politikere i harnisk, gjorde Statsforvalteren retrett og parkeringsplassene kom på plass. 

 

Beskjedne P-krav

Bare avbrutt av å si nei til all leting etter olje og gass på sokkelen i sin høringsuttalelse til regjeringen, og dermed legge seg på linjen til Rødt og SV, har Statsforvalteren i Rogaland kastet seg over en annen yndet parkeringssak med liv og lyst: IKEA! Varehuset ønsker å bygge nytt på Forus og har bedt om beskjedne 590 parkeringsplasser. Til opplysning: IKEA Bergen har cirka 900 plasser, Trondheim omtrent det samme, mens i Kristiansand disponerer varehuset 1540 plasser. De gjeldende parkeringsbestemmelsene på Forus tilsier imidlertid kun 183-plasser, hvilket gjelder alle typer bygg. IKEA, som selger møbler, bokhyller og kjøkken mente at det kanskje kunne være grunnlag for en ørliten dispensasjon. 

På denne tomten på Forus langs motorveien ønsker Ikea å bygge nytt. Foto: Ikea

Paragraf 0

Nybygget til IKEA havner som kjent på stavangersiden, og dermed tok Stavanger kommune en avsjekk til blant andre Statsforvalteren for å sondere parkeringsmulighetene. Ifølge gjeldende plan for Forus er normen 0,5 p-plasser per 100 kvadratmeter BRA for alle næringsbygg. I tilsvaret fra Statsforvalteren framgår følgende: «Området har god tilknytning til Bussveien og sykkelstamveien, og forholdene ligger derfor godt til rette for at transporten kan skje med kollektivtransport og sykkel. En dispensasjon i saken vil også kunne gi uheldige føringer for lignende saker på Forus». 

Det er omtrent her den berømte paragraf 0 bør tre inn: Det er nemlig lov å bruke sunn fornuft. 

Det er fristende å utfordre statsforvalter Bent Høie på hvordan i alle dager en småbarnsfamilie på Storhaug skal få stablet en pax-garderobe på bysykkelen og sette kursen hjemover blant fartsfantomene på den nye sykkelstamveien. Eller få hans forklaring på hvordan pensjonistekteparet fra Randaberg skal bære den nye sofaen ut til nærmeste bussholdeplass og buksere den inn på bussen hjemover, muligens med et busskifte i Stavanger sentrum. Verken for kundene eller IKEA er dette bærekraftig. Kundene vil i stedet foretrekke netthandel med klart negative utslippskonsekvenser og ikke minst tap av lokale arbeidsplasser. Og det er omtrent her paragraf 0 bør tre inn. Det er lov å bruke sunn fornuft.

 

Advarsler

Forusplanen, eller den såkalte IKDP Forus, har som kjent vært en oppvisning i dårlig planarbeid. Til slutt ble den landet etter store protester fra næringslivet, heldigvis med bedre resultat enn det som var utgangspunktet. De parkeringsnormene som ble vedtatt til slutt har vi imidlertid advart mot lenge. Skal man handle møbler, interiør og annet så er bilen transportmåten. Skal vi ha denne type handel på Forus så kreves det parkering. Og er det noen som trenger unntak fra parkeringsnormene, så er det selvsagt IKEA. 

Øvrige konsekvenser av de nye parkeringsbestemmelsene for bedriftene på Forus er at flere kan la være å etablere seg, eller at bedrifter utsetter oppgraderinger og ombygginger fordi det går hardt ut over parkeringsdekningen. Lav parkeringsdekning for kontorer langs bussveiaksen kan forstås, men problemet er at man later som om det er bussvei over alt. Hvis for eksempel Equinor, som er i ferd med å bestemme hvor hovedkontoret skal ligge i regionen, ønsker å bygge nytt eller rehabilitere, vil et moderne areal- og energieffektivt bygg utløse så få parkeringsplasser at det knapt vil være tilgjengelige plasser – etter at gjesteparkering er trukket fra. 

 

Aksjonistisk

Tilbake til IKEA-saken! Når Statsforvalteren og andre offentlige myndigheter legger opp til en politikk som oppleves som aksjonistisk og fremmer en alternativ virkelighet som ikke kan fungere i den virkelige verden, er veien kort til manglende respekt for Statsforvalterens faglige integritet. I ytterste konsekvens kan det bidra til myndighetsforakt og i neste omgang gjøre at velbegrunnede og viktige innsigelser blir idiotforklart og motarbeidet. Vi trenger Statsforvalteren med sin regionale tilstedeværelse og forståelse – nettopp for å kunne tillate at våre demokratisk valgte lokalpolitikere får anledning til å bruke sunn fornuft uten en statlig og stivbeint innblanding. Men stadig oftere oppleves ikke Statsforvalteren i Rogaland som en konstruktiv og tilstedeværende myndighet. Lokalpolitikerne nektes i første omgang å vedta bestemmelser med nødvendig fleksibilitet – og blir i neste omgang slått i hodet med de samme rigide vedtektene i møtet med virkeligheten.

Alle forstår at det ikke er realistisk å bygge et IKEA-varehus med under 25 prosent av den parkeringsdekningen de har i andre norske byer. Ville noen hos Statsforvalteren satset sparepengene sine på et slikt prosjekt, eller vil de helst at IKEA ikke får mulighet til å utvikle seg på samme måte i vår storby som andre steder? Er fysisk varehandel uønsket?

Fra IKEA er budskapet enkelt: «Føringene for parkering i IKDP-Forus er ikke forenlige med behovene til en større handelsaktør som IKEA som også skal dekke et regionalt og landsdekkende behov». Punktum.

Andre liknende nyheter

Alt henger sammen med alt

Da var min tid over som styremedlem og styreleder i Næringsforeningen. Det har vært en berikelse i nye menneskemøter som har gitt meg ny visdom og for…

Ingeniørfagene: Kraftig UiS-økning etter suksesskampanje

Søkertallene til ingeniørfagene ved UiS økte enormt etter kampanje som traff bra. Bak kampanjen står Næringsforeningen, UiS, Stavanger Business Region…

Næringsforeningene i Norge: – Vi er klare til valgkampen

– Næringsforeningene i Norge er klare til å sette næringspolitikk på agendaen foran stortingsvalget til høsten. Med 109 medlemsorganisasjoner som repr…

© Næringsforeningen 2019-2025 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner