Kommunenes gryteklare tiltak
Totalt har KS Rogaland listet opp prosjekter for 4,5 milliarder kroner som kan settes i gang i løpet av 2020 eller 2021. Foto: Lars Idar Waage

Kommunenes gryteklare tiltak

Kommunene og fylkeskommunen i Rogaland kan iverksette motkonjunkturtiltak som bidrar til å holde hjulene i gang i en svært krevende tid for lokalt næringsliv og arbeidsplasser. Prosjekter for over 4,5 milliarder er gryteklare, ifølge en kartlegging KS Rogaland har gjort.
24.april 2020 Av Lars Idar Waage

I en pressemelding fra KS Rogaland listes det opp prosjekter for 4,5 millarder kroner. Dette er arbeider kommunene og fylkeskommunen kan sette i gang nærmest umiddelbart innen vedlikehold av bygninger, veier og vann/avløp. I tillegg kommer investeringer som allerde ligger inne i budsjett og planer for 2020.

– Kommunene i Rogaland er klare til å sette i gang prosjektene hvis Stortinget nå vedtar en tiltakspakke, sier Odd Stangeland, styreleder i KS Rogaland.

Neste steg i dugnaden

De fleste prosjektene kan settes i gang i løpet av 2020 og 2021. Alle tiltakene har stor samfunnsnytte, og mange har vært planlagt eller ønsket gjennomført men på lengre sikt. Næringsforeningen er glad for at det ligger så mange prosjekter klare.

– Næringsforeningens medlemsundersøkelse viser med all tydelighet den krisen som nå rammer næringslivet med koronaepidemi og oljeprisfallet. Det er nå viktig med gode og målrettede motkonjunkturtiltak, sier Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Han mener at når tiltakene i forbindelse med koronakrisen lettes på, og etterhvert opphører, må den neste fasen av den regionale og nasjonale dugnaden, settes i gang.

– Den går på å få gang på næringslivet igjen, trygge arbeidsplasser og skape aktivitet. All tidligere erfaring fra oljekrisen, finanskrisen og andre kriser viser at de mest effektive motkonjunkturtiltakene vi kan ha, er store offentlig byggeprosjekt. Veier, tuneller og bygg som sysselsetter mange hender når det skal bygges, og når de er ferdige, kommer hele fellesskapet til gode, sier han.

Skryt til KS

Prosjektene i KS Rogalands oversikt er beregnet til å være i størrelsesorden fra 10 000 kroner til 250 millioner kroner. Gjennomsnittskostnaden er på fem millioner, og tiltakene kommer i tillegg til de statlige prosjektene i Rogaland.

– Nedgangen i oljesektoren som nå kommer i tillegg til koronasituasjonen, gjør motkonjunkturtiltak særlig viktige i vår region. Stortinget har signalisert at kommunene vil få en motkonjunkturpakke tilsvarende den som ble gitt i forbindelse med olje- og finanskrisen i 2016. Det er forventet at midlene kommer i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett i mai, skriver KS Rogaland i en pressemelding.

Harald Minge skryter av KS Rogalands arbeid med å få en god oversikt over gryteklare prosjekt.

– Her har KS gjort en god jobb for å vise gryteklare prosjekt som kan være gode bidrag i dugnaden med å få gang på næringslivet igjen. Nå forventer vi at regjeringen kommer med midler slik at vi kan få gjennomført mest mulig. Konsekvensene av ikke å gjøre det kan bli katastrofale, mener Minge.

KS Rogalands kartlegging viser at kommunene og fylkeskommunen er klare til å håndtere en tiltakspakke som er betydelig større enn den forrige. Med en ubyråkratisk ordning vil kommunene og fylkeskommunen komme raskt i gang med tiltak som vil være av stor betydning for å sikre næringsliv og arbeidsplasser lokalt et livsgrunnlag under koronaepidemien.

– Under finanskrisen brukte regjeringen over 20 milliarder kroner på motkonjunkturtiltak gjennom kommuner og fylkeskommuner. Denne krisen som vi ikke har sett slutten på enda, er større og mer omfattende. Det må krisepakken til kommunene gjenspeile, sier Harald Minge før han avslutter:

– Det som er viktig fremover er å få gang på næringslivet igjen, trygge arbeidsplasser og skape aktivitet, sier han.

Næringsforeningen har her samlet alle informasjonssidene til de ulike kommunene i vår region. Her vil du alltid finne oppdatert informasjon om Covid-19 i din kommune og de ulike tiltakene kommunene gjennomfører

Oversikt prosjekter per kommune:

Bjerkreim kommune 233 631 000
Rogaland fylkeskommune Vedlikehold 340 500 000
Rogaland fylkeskommune Samferdsel 2020-2022 230.400.000

Sum 4 509 245 100

Roboter på styremøtet: Fremtiden er nå!

I det pulserende forretningslandskapet for 2024 tar bedrifter steget inn i en ny æra, der roboter ikke bare er medhjelpere, men også støtter beslutnin…

NTP: En seier for Østlandet og Jernbaneprosjekter rundt Oslo

– Uten innsatsen til Rogalendinger i regjeringsapparatet hadde dette vært katastrofalt. Nå har vi fått noen plaster på såret, men såret er likefult åp…

Stavanger-selskapet Lingu vinner nasjonalt anbud med innovative løsninger