Konkurranseloven: – Lett å snuble
Marion Stamnes i Konkurransetilsynet med Næringsforeningens Inger Tone Ødegård. Foto: Egil Hollund

Konkurranseloven: – Lett å snuble

Å drive ulovlig samarbeid med konkurrenter er fort gjort, advarer Marion Stamnes i Konkurransetilsynet.
23.januar 2024 Arne Birkemo

"Dette må du vite om Konkurranseloven" var tema på tirsdagens webinar i Næringsforeningen. Konkurransetilsynets Marion Stamnes fortalte deltakerne om de potensielle fallgruvene når det kommer til Konkurranseloven §10, som handler om ulovlig samarbeid mellom konkurrerende bedrifter.

Stamnes fortalte om hvorfor man i det hele tatt har en konkurranselov og et tilsyn som passer på, hvem loven gjelder for,  hva som er ulovlig samarbeid og hva bedriftsledere kan gjøre for å ikke trå feil og bryte loven.

– Loven gjelder alle foretak, små og store. Man må ikke være over en viss størrelse, understrekte Stamnes.

Hun minnet også om at den enkelte bedrift er ansvarlig for de ansattes handlinger.

Stamnes oppfordret bedriftsledere til å være bevisste på egen virksomhet.

– Forstå din egen virksomhet og hvor risikofaktorene ligger. Spør deg selv: Hva er sannsynligheten for at noen i vår bedrift kan tråkke over grensen, og hvordan kan man få ned risikoen.

Det kan faktisk være vanskelig å vite om man bryter loven eller ikke.

– Vær oppmerksom på all kontakt med konkurrenter som gjelder pris, anbudskonkurranser, fordeling av markeder, regulering av produksjon, salg og utvikling. Dette skal man ikke diskutere med konkurrenter, sier Stamnes.

Videre forklarte Stamnes om hvordan Konkurransetilsynet avdekker ulovligheter, og hvordan bedrifter har fått gebyrer i milliardklassen for brudd på loven.

Hun ga også anbefalinger til varslere, og hvordan de går fram. Stamnes minnet også om hvordan bedrifter kan søke amnesti dersom de oppdager lovbrudd i egen virksomhet. 

Andre liknende nyheter

SOMMERPRATEN: Sissel Knutsen Hegdal

Stavanger-ordfører Sissel Knutsen Hegdal (H) tilbereder gjerne en god fiskerett når hun skal imponere, men egentlig foretrekker hun det enkle.

Samler seg på Jæren: – Mer enn bare traktor og «sorpa»

Teknologibedriftene på Jæren samler seg for å markedsføre fagmiljøet, skape identitet, arbeidsplasser og tiltrekke seg ny arbeidskraft.

Reiseliv: 7 av 10 tror på like bra eller bedre sommer

Reiselivsbransjen er positiv før sommeren, men det er ikke alle steder vi får ut potensialet. – Trist at regionen ikke klarer å utnytte potensiale det…

© Næringsforeningen 2019-2024 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner