
LEDER: Det nye Vestlandet
Som ventet ble Hordfast utelatt i forslaget til nasjonal transportplan som ble presentert rett før påske. Politikerne i Bergen gjorde det enkelt for regjeringen å droppe prosjektet. Etter 25 års tillitsfullt samarbeid på Vestlandet for å få bygget en fergefri veiforbindelse, benytter bergenspolitikerne seg igjen av det som har blitt en paradegren, nemlig innfallsmetoden. Plutselig jobbet de for å få Hordfast ut av Nasjonal transportplan. De har rasert et arbeid som har pågått helt siden 1998. Spørsmålet er om vestlandsvisjonen nå er knust, og om vi dermed må tenke alternativt? Hva med Sørvestlandet?
Bergen i nord kan fort bli mørk og i bakevja dersom det ikke blir noe av Hordfast. Illustrasjon: Ståle Ådland
800 kommentarer
Her kommer altså den berømte tegningen med kartet inn i bildet. I skrivende stund har den generert rundt 800 kommentarer bare på BTs hjemmeside og på facebook. I tillegg kommer debattene på X og på mange andre plattformer. Kartet viser nemlig hvordan strekningen Kristiansand-Stord er i ferd med å utvikle seg til å bli et industrielt tyngdepunkt med fantastisk infrastruktur og etter hvert vesentlig nedkortet reisetid. Fire felt mellom Kristiansand-Stavanger er under bygging (selv om det går for sakte), Rogfast er godt i gang og videre nordover planlegges fire felt mellom Bokn og Bømlafjorden. Her er det alt gjennomført oppstartsmøter med kommunene og det foreligger forslag til planprogram. Stord blir endestasjonen. Deretter møter næringslivet en tungvint bakevje uten Hordfast. Fersk fisk og andre eksportvarer skal stå i lange fergekøer. Fortsatt lang reisetid gjør at vi ikke får det felles bo- og arbeidsmarkedet Hordfast skulle føre til.
SAKEN I BT: Stavanger-topp med knusende dom over Bergen. – En blindvei og bakevje
Godt posisjonert
Framtidens næringsliv vil bygges der infrastrukturen er god! Sørvestlandet vil bestå av en enhetlig verdikjede som kan arbeide effektivt og forutsigbart sammen. På strekningen finner du all kompetansen, fagmiljø og servicebedrifter, mens de store verftene ligger på rekke og rad. Haugalands-regionen inkludert Sunnhordaland, Stavanger-regionen og Kristiansand blir tre samarbeidende industrielle tyngdepunkt som samarbeider tett, og som nå er i gang med nye industrieventyr, enten det gjelder havvind, CCS, hydrogen, olje- og gass, havbruk, mineraler eller andre muligheter.
I dette bildet kan vi jo si at Stavanger-regionen er særdeles godt posisjonert. Over lang tid har vi utviklet næringsliv og infrastruktur. Ting tar tid, men det felles målet har alltid vært der. Når bedriftene skal ta investeringsbeslutninger må de kunne forvente forutsigbarhet når det gjelder rammebetingelser.
Nedprioritert
Hva nå? Skal Stavanger-regionen fortsatt satse på Hordfast, eller skal vi bare gå for Sørvestlandet og kalle det en naturlig prioritering – slik bergenserne prioriterer hytteveien til Voss og bybanen? Er det smart å bruke innflytelseskapital på Hordfast når bergenserne likevel faller oss i ryggen? I forkant av Nasjonal transportplan tok Næringsforeningen til orde for både E39 sørover og Hordfast i møte med samferdselsministeren, noe vi fikk kritikk for i etterkant. Vi manglet visstnok magemål, ifølge de som bør vite at infrastruktur på Vestlandet har blitt nedprioritert i mange tiår til fordel for vei og bane på Østlandet.
Det er nødvendig med en samling i bånn og noen avklaringer. Viktige veivalg må tas.
MINGE OM NTP: En seier for Østlandet og Jernbaneprosjekter rundt Oslo
LES OGSÅ: Næringsforeningen på rogalandstingit: – Dette må dere passe på, Rogalandsbenken
Andre liknende nyheter
Havbruk til havs krever en våken region
Nærings- og fiskeridepartementet hadde nylig en høring av overordnet konsekvensvurdering av tre områder for havbruk til havs (HTH). Blant disse er Nor…
Eli fikk Kongens Fortjenestemedalje
– Uthavnen Sogndalstrand er igjen et sted der mennesker møtes, forteller hverandre historier og gir hverandre impulser, sa statsforvalteren som delte…
Video: Nye E39 er Norges mest samfunnsnyttige veiprosjekt
Millioner av sparte reisetimer for gods- og persontrafikk, økt verdiskaping mellom 7-9 milliarder kroner årlig når ferdig, samt 14 milliarder kroner i…