Møtevåren: Akillevs’ hæl

Akillevs er den største lederhelten av dem alle. alexander den store beundret ham, Julius Cæsar valfartet til hans grav. Machiavelli løftet ham fram som handlekraftig ideal, mens Sokrates lovpriste hans kjærlige vennskap. men han eier også en svakhet. Hans hæl.
07.januar 2021 Av Elianne Strøm Topstad

Hva er det med Akillevs historie som belyser de mest sentrale diskusjonene om ledelse, også i dag? Lederskolen er inne i sin 12. sesong, og 5. februar får vi gjensyn med Steinar Bjartveit. Denne gangen er det Akillevs som er midtpunkt for hans ledelses-skildringer. Med sin fremdragende formidlingsevne og sitt engasjement vil Bjartveit ta deg med tilbake i tid, samtidig som han gjør Akillevs aktuell til mange av dagens ledere.

Nytt år og nye muligheter

Annerledesåret 2020 gav oss mange nye erfaringer og utfordringer, og vi ser fram til en spennende møtesesong. Etter at hele Norge ble digitale over natten, ble også Næringsforeningen tvunget til å kaste seg ut i digitale konferanser og TV-sendinger. Digitale konferanser vil også prege starten av denne vårsesongen.
– Vi, som mange andre, ble tvunget ut i den digitale verden på en ny måte, men for en opplevelse det har vært, forteller Inger Tone Ødegård, strategisjef i Næringsforeningen.

– Det vil bli en kombinasjon av digitale og fysiske møter, men først og fremst lytter vi til FHI sine anbefalinger. Uansett, så blir det mange spennende møter på dagsorden, legger hun til.

Først ut er Aksjeåret, for aller første gang får du se aksjeduellen via skjerm. Aksjeåret er møteplassen for alle som er opptatt av investeringer. Du får servert de store linjene innen geopolitikk som ekspertene mener vil påvirke aksjekursene i 2021.
– Alexander Stensrud og Peter Hermanrud er selvskrevne gjester. I tillegg får du høre Harald Espedal og Ole Henry Slette. Vi legger opp til dialog og mulighet til å sende inn spørsmål digitalt forklarer Ødegård.

Utsikter, 29. januar, bør også krysses av i kalenderen. Da vil Eirik Larsen i DNB og flere av våre fremste ledere diskutere utsiktene for norsk økonomi. Rapporten Økonomiske utsikter blir også presentert i den digitale konferansen.

Nyhet for arbeidsledige

Etter et vanskelig år, har arbeidsledigheten i regionen økt. Veldig mange dyktige personer har i løpet av 2020 blitt permittert eller arbeidsledige. Muligheter er en møteplass hvor vi skal synliggjøre mulighetene i regionen, både når det gjelder utdanning og nye jobber.
– Vi presenterer næringer i vekst som har behov for personell, og vil ha fokus på kompetanseutvikling for å sikre en etterutdanning som gjør søkerne attraktive til fremtidens jobber, forklarer Ødegård.

Hver mandag kl 13.00 vil det arrangeres møter og aktiviteter. 25. januar kan du for eksempel få tips til hvordan du lager den perfekte CV.
– Møtene åpne og gratis for alle, men målgruppen er primært permitterte og jobbsøkere, sier hun.

Tydelig kommunikasjon

Synes du det er vanskelig å holde gode online presentasjoner? Du er ikke alene!
I tråd med økningen av de digitale møteplassene tilbyr vi deg et kort treningsprogram på hvordan du kan forbedre presentasjoner på nettet. 17. februar kommer Espen Johannesen Laeng fra VISMA, og vil gi deg råd om metodikk, kroppsspråk og hjelpemidler.
Videre kan du også få med deg pitching og overbevisning 15. januar. Du vil få lære hvordan du kan forbedre ditt budskap for å overbevise andre. Vi inviterer til en digital konferanse hvor du får tips til hvordan du kan gå du frem når du skal formidle ditt budskap til ulike målgrupper.

Energipåfyll

Stavanger-regionen har i over 40 år ledet an i utviklingen av Norge som energinasjon.
Vi jobber tett med kommune og næringsliv om hvor Stavangerregionen skal legge lista for å leve opp til begrepet Energihovedstad. Dette får du høre mer om på Energiåret 26. januar. Vi tar pulsen på oljeservice- sektoren, og vi ser nærmere på utsiktene for norsk sokkel. Aker BP og Equinor sitt felles prosjekt, NOAKA, presenteres for første gang, og i tillegg kommer Oljedirektoratets toppsjef Ingrid Sølvberg.
Mange av møtene utover vinteren og våren vil være knyttet til de ulike mulighetene som finnes innen energi. Vi vil se nærmere på hvilke muligheter som finnes innen både solenergi, vind, hydrogen og energi effektivisering.
Internasjonal møtearena

Stavanger-regionen har innbyggere fra 181 land, og en lang historie som en av landets mest internasjonale byer. Evnen vår til å tiltrekke oss, og beholde, høyt kvalifisert arbeidskraft vil være svært viktig for konkurransekraften og innovasjonsevnen i tiden som kommer.

Noen av de kommende møtene:

JANUAR
11. Muligheter: Offisiell åpning!
14. 50/50 Likestillingsprogram
15. Pitching og overbevising
18. Muligheter: Hvor er de nye jobbene?
21. Kollektiv arbeidsrett
25. Muligheter: CV - hvordan gjøre den til en vinner
26. Energiåret 2021
27. Lean-workshop for ledere
29. Utsikter2021

FEBRUAR
01. Muligheter: Fagbrev åpner nye mulighet
03. Treffpunkt Stavanger: Næringsstrategi og -samarbeid
05. Lederskolen med Steinar Bjartveit
17. Bli god til å presentere online
17. Treffpunkt Jæren: Hvordan bli den mest attraktive regionen?
23. Treffpunkt Sandnes: Utsikter for landbruksnæringen

MARS

09. Salg for selgere: Slik lager du en effektiv salgspresentasjon
18. Treffpunkt Dalane: Offentlige anskaffelser i praksis
24. Lean Workshop A3

Alle møtene ligger tilgjengelig her.

Andre liknende nyheter

SOMMERPRATEN: Sissel Knutsen Hegdal

Stavanger-ordfører Sissel Knutsen Hegdal (H) tilbereder gjerne en god fiskerett når hun skal imponere, men egentlig foretrekker hun det enkle.

Samler seg på Jæren: – Mer enn bare traktor og «sorpa»

Teknologibedriftene på Jæren samler seg for å markedsføre fagmiljøet, skape identitet, arbeidsplasser og tiltrekke seg ny arbeidskraft.

Reiseliv: 7 av 10 tror på like bra eller bedre sommer

Reiselivsbransjen er positiv før sommeren, men det er ikke alle steder vi får ut potensialet. – Trist at regionen ikke klarer å utnytte potensiale det…