Nøkkelen til god "prompting"
Henrik Breimyr forklarte deltakerne om PRECISE-metodikken.

Nøkkelen til god "prompting"

Interessen var stor da Næringsforeningen i Stavanger-regionen, i samarbeid med Leadify, arrangerte et lunsjmøte på Rosenkildehuset om praktisk bruk av kunstig intelligens i salg og markedsføring onsdag 17. januar 2024.
17.januar 2024 Marius Johnsen

Hovedbudskapet var at vellykket anvendelse av kunstig intelligens krever strukturerte spørsmål, supplert med relevant bakgrunnsinformasjon. Å legge inn en «prompt» hvor du gir nøyaktige og spesifikke instruksjoner eller spørsmål til kunstig intelligens, er essensielt for å få mest mulig ut av teknologien.

For å illustrere poenget, presenterte Leadify rammeverket PRECISE, bestående av syv steg: Purpose (Formål), Role (Rolle), Example (Eksempel), Context (Kontekst), Instructions (Instruksjoner), Structure (Struktur) og Educate (Lære). Dette rammeverket er utviklet for å kunne utforme effektive prompts, som skal sikre deg bedre resultater når du prompter.

– ChatGPT er veldig bra å generere innhold og ikke minst på idémylding, men du kan ikke forvente at den gjør hele oppgaven for deg, poengterte Simen Ludvigsen i Leadify under møtet.

Deltakerne fikk en dypere forståelse av hvordan de kan utnytte kunstig intelligens mer effektivt ved å følge PRECISE-modellen. Avslutningsvis ble også et par fallgruver delt fra Leadify. Daglig rådgir de sine kunder om bruk av av kunstig intelligens og tjenesten ChatGPT.

Deltakerne stilte mange spørsmål, og svarene som fulgte, belyste kritiske aspekter ved KI-bruk. Spesielt ble det poengtert viktigheten av å anonymisere innholdet i spørsmål og data som legges inn, for å sikre personvern og håndtere sensitive opplysninger på en ansvarlig måte. Men på en annen side, så vil ikke spørsmål som går rundt grøten gi de beste svarene.

– Det å stille for vage og brede spørsmål er en gjenganger hos de fleste. Et spørsmål, et svar. Det å ikke gi nok kontekst er også en kjent feil i forbindelse med bruk av ChatGPT. I tillegg må man ikke forvente perfeksjon på første forsøk, konkulderte Eirin Røsand i Leadify. 

 

Andre liknende nyheter

SOMMERPRATEN: Sissel Knutsen Hegdal

Stavanger-ordfører Sissel Knutsen Hegdal (H) tilbereder gjerne en god fiskerett når hun skal imponere, men egentlig foretrekker hun det enkle.

Samler seg på Jæren: – Mer enn bare traktor og «sorpa»

Teknologibedriftene på Jæren samler seg for å markedsføre fagmiljøet, skape identitet, arbeidsplasser og tiltrekke seg ny arbeidskraft.

Reiseliv: 7 av 10 tror på like bra eller bedre sommer

Reiselivsbransjen er positiv før sommeren, men det er ikke alle steder vi får ut potensialet. – Trist at regionen ikke klarer å utnytte potensiale det…

© Næringsforeningen 2019-2024 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner