– Nok nettkapasitet
Altibox har god kapasitet på nettet. Foto: Lyse

– Nok nettkapasitet

Hjemmekontor har blitt en nødvendighet for mange bedrifter den siste tiden og vil bli enda viktigere de neste to ukene. Nettleverandøren Altibox har allerede merket økt trafikk fra privatkunder i det siste, men lover nok kapasitet.
13.mars 2020 Av Lars Idar Waage

– Altibox følger situasjonen svært nøye og har i takt med siste dagers opptrapping i bruk av hjemmekontor registrert en økning i trafikkvolumet på dagtid. Altibox har normalt en betydelig forskjell i trafikkvolum mellom dag- og kveldstid, og vi ser så langt mindre trendavvik kveldstid, sier Atle Soma som er teknologidirektør i Altibox.

Altibox opererer med romslige kapasitetsmarginer for å håndtere trafikktopper knyttet til for eksempel store sportsarrangementer og mener dette skal gå fint, selv med høyere trafikk fra hjemmekontorer og hjemmeundervisning i tiden fremover.
– Dette skal gå bra. Som leverandør av samfunnskritisk infrastruktur har vi også innført en rekke restriksjoner og tiltak internt for å sørge for å opprettholde leveransen av våre tjenester, sier Soma.

 

Administrerende direktør i Altibox, Tor Morten Osmundsen, er også opptatt av at de må opprettholde drift og tilgjengelighet.
– Vi er inne i en spesiell tid hvor vi må forvente at samfunnets behov til våre tjenester er større enn normalt. I en slik situasjon er vår absolutte prioritet opprettholdelse av driftsstabilitet og tilgjengelighet på tjenester.

 

Statistikk fra Norwegian Internet Exchange (NIX), som er et norsk knutepunkt for IP-samtrafikk, viser også at den gjennomsnittlige trafikken har gått opp de siste månedene sammenlignet med både samme tid i fjor og månedene før nyttår. (bilde)

Andre liknende nyheter

SOMMERPRATEN: Sissel Knutsen Hegdal

Stavanger-ordfører Sissel Knutsen Hegdal (H) tilbereder gjerne en god fiskerett når hun skal imponere, men egentlig foretrekker hun det enkle.

Samler seg på Jæren: – Mer enn bare traktor og «sorpa»

Teknologibedriftene på Jæren samler seg for å markedsføre fagmiljøet, skape identitet, arbeidsplasser og tiltrekke seg ny arbeidskraft.

Reiseliv: 7 av 10 tror på like bra eller bedre sommer

Reiselivsbransjen er positiv før sommeren, men det er ikke alle steder vi får ut potensialet. – Trist at regionen ikke klarer å utnytte potensiale det…

© Næringsforeningen 2019-2024 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner