Ny rapport: Rekruttering til havvind krever megaløft
Fersk rapport fra Menon Economics viser at havvindbransjen befinner seg i en kompetanseskvis. Foto: Ole Jørgen Bratland / Equinor

Ny rapport: Rekruttering til havvind krever megaløft

Den ferske rapporten fra Menon Economics slår fast at antall studieplasser innen høyere utdanning må økes drastisk for at Norge skal lykkes med regjeringens havvindstrategi.
24.august 2023 Julia Sandstø

På oppdrag fra Tekna og Norwegian Offshore Wind har Menon Economics kartlagt kompetansebehovet i havvindsektoren i Norge. Rapporten kalt «Gigawatt krever megaløft» ble lagt frem 24. august.

Innenfor ingeniør- og teknologiske fag vil det være et behov for å øke antall studieplasser med 380 årlig i perioden fra 2024 til 2028.

– Denne rapporten understreker kompetansekrisen vi står i når det gjelder høyere utdanninger, spesielt innen realfag og teknologi. Vi trenger flere som ønsker å studere teknologi og realfag, vi trenger flere studieplasser og vi trenger å øke kompetansen til eksisterende ansatte, dersom vi skal klare å møte kompetansebehovet vi står overfor. Det gjelder i havvindsektoren, men også i andre bransjer. Vi har ikke tid til mer prat og gode intensjoner, nå må handling på plass, sier president i Tekna, Elisabeth Haugsbø i en pressemelding.

Trenger 1900 flere studieplasser

Rapporten peker på at tilgangen på riktig kompetanse er en av flaskehalsene for bransjen, og at det haster med å få flere nye studieplasser på plass.

– Vi trenger å øke antall studieplasser for å lykkes med å fylle kompetansebehovet, men vi trenger også sårt at flere unge ser betydningen av å studere realfag på ungdomsskolen og på videregående for å rekruttere nok studenter som fyller disse studieplassene på sikt, sier president i Tekna, Elisabeth Haugsbø.

Industrien selv og utdanningsaktører har bidratt aktivt i denne kartleggingen av fremtidige kompetansebehov. Det er både sendt ut en spørreundersøkelse til aktører i havvindnæringen, samt gjennomført en rekke intervjuer med både bedrifter og utdanningsinstitusjoner.

Andre liknende nyheter

SOMMERPRATEN: Sissel Knutsen Hegdal

Stavanger-ordfører Sissel Knutsen Hegdal (H) tilbereder gjerne en god fiskerett når hun skal imponere, men egentlig foretrekker hun det enkle.

Samler seg på Jæren: – Mer enn bare traktor og «sorpa»

Teknologibedriftene på Jæren samler seg for å markedsføre fagmiljøet, skape identitet, arbeidsplasser og tiltrekke seg ny arbeidskraft.

Reiseliv: 7 av 10 tror på like bra eller bedre sommer

Reiselivsbransjen er positiv før sommeren, men det er ikke alle steder vi får ut potensialet. – Trist at regionen ikke klarer å utnytte potensiale det…