Ekte, raust og trygt

De vil gjerne bli assosiert med verdiene ekte, raust og trygt. Vi kan gjerne legge til autentisk, velsmakende og familievennlig. Byrkjedalstunet er klar for en ny høysesong!
27.april 2023 Av Frode Berge

Hvis det hadde blitt arrangert et rogalandsmesterskap for å kåre det mest velkjente tunet i fylket, hadde Byrkjedalstunet figurert i det absolutte favorittsjiktet. Nå gjør det det populære spisestedet, og den mangfoldige reiselivsbedriften, seg klar til innrykk av flere cruiseturister, byfolk på søndagstur, bryllupsgjester og konferansedeltakere.

Stolt historie
Rosenkilden har samlet tre av Byrkjedalstunets nøkkelpersoner til prat om nåtid og framtid: Daglig leder og «medgrunnlegger» Randi Øvstebø, assisterende daglig leder Jofrid Åsland Gilje og butikksjefen for Lysstøperiet, Hildegunn Espeland. De er raske med å understreke at den lokale historien er en grunnplanke for hele identiteten og uttrykket til stedet.

For Byrkjedalstunet har så avgjort en stolt historie. Det eldste huset på tunet er fra 1755. Byrkjedal Ysteri ble bygget i 1925, og Byrkjedalsosten ble produsert frem til 1973.

Tradisjonene stikker altså dypt på Byrkjedalstunet, og tilbudet er variert. Noen kommer for å ta en kopp kaffe, og en lapp med rømme og syltetøy. Andre går for full middag. Her kan du feire bryllup og ha konferanser. Med eller uten overnatting. Du kan kjøpe lys i alle tenkelige varianter. Du kan ta med barn og barnebarn for å hilse på geitene. Eller du kan nøye deg med en kjapp stopp for å strekke på beina.

Uansett; Byrkjedalstunet har noe for enhver smak, og for enhver lommebok. Inntrykkene du får når du besøker stedet er ganske mektige. Bygningene har etter hvert blitt mange, og er i både tradisjonell og mer leken stil.

Lokalkjente vil nok dra kjensel på de opprinnelige ysteribygningene. Ellers vil nok mange tro at de koselige stuene med torvtekte tak er de eldste, men de er faktisk moderne hotell- og konferanserom. Bygget etter modell av gamle stuer i dalføret.

Alt sammen, nytt og gammelt, tradisjonelt og moderne, er utviklet i en helhet med respekt for det opprinnelige. Det som en gang var Byrkjedal Ysteri.

Kortreist mat og naturopplevelser
Alle som har besøkt Byrkjedalstunet vet at maten spiller en viktig rolle.

– Vi bruker gamle oppskrifter, kortreiste råvarer, kjøtt fra egen gård, og lager all maten fra bunnen av. Kjøttkakene våre er nok det nærmeste vi kommer en signaturrett. Ellers så er auren, lappene og karamellpuddingen populære menyvalg, forteller «sjefå sjøl», Randi Øvstebø.

I likhet med de fleste moderne reiselivsbedrifter, spiller kombinasjonen mat og natur en viktig rolle. Byrkjedalstunet er bokstavelig talt omringet av spektakulær natur: Lysefjorden, Preikestolen, Kjerag, Månafossen, Gloppedalsura, Ramstoknuten og       Jærstrendene er alle innen rekkevidde for dagsturer.

– I tillegg ligger det mye spennende historie mellom fjellveggene her. Med jevne mellomrom får vi besøk av kurs- og konferansegjester som er fascinert av krigshistorien i Gloppedalsura. Når det skjer, lager vi god matpakke, koker en termos kakao, og sender dem opp i ura sammen med en engasjert lokal guide. Et populært tilbud, forteller Randi.

Kunnskap og engasjement
Guiden som er ekspert på krigshistorien i Gloppedalsura heter Anne Magrethe Vikeså. Hun er ikke bare interessert i historie. Anne Magrethe er også musiker og skuespiller, og tilbyr både teambuilding, underholdning og aktiviteter til større og mindre grupper.  På mange måter representerer hun noe av den særegne kulturen på Byrkjedalstunet; Kunnskap, engasjement, og respekt for historien.

Engasjement og historien sitter ikke bare i veggene på Byrkjedalstunet. Det sitter også i gründeren Daniel Øvstebø. Han har lagt ned en solid innsats for å sikre at kulturen og historien ikke går tapt.

«Sjefå sjøl», Randi, er 75 år, og en av Hildegunn Espeland sine kolleger i Lysstøyperiet er 82 år.

– Erfaringsoverføring er viktig, og vi har stor spredning i alder blant de som jobber her. Yrkesstoltheten er høy, og arbeidsmiljøet er godt, sier Randi.

Framtiden
I den formen stedet har i dag, har Byrkjedalstunet vært drevet siden 1991. Det aller første besøket besto av 550 franske cruiseturister. En «spennende og krevende start», ifølge «sjefå sjøl».

Fram til i dag har Byrkjedalstunet vokst, og utviklet seg til å bli en kjent merkevare blant rogalendinger. Kundegrunnlaget er stort. Det består av både sultne og lojale lokale innbyggere, og tilsvarende sultne og lojale byfolk på vei til/fra hytta i Hunnedalen eller Sirdal.

Et viktig mål for den engasjerte gjengen på Byrkjedalstunet er å kunne utnytte kapasiteten ved hotellet og Gloppehallen gjennom hele året. Byrkjedalstunet har hatt litt av en reise fra å være Ysteri til å drive restaurant, hotell og butikk. 31 rom og 64 sengeplasser, en fjellhall på 959 kvadratmeter som kan romme minst 350 gjester og mat laget fra bunnen enten gjestene velger de tradisjonelle rettene eller mer morderne selskapsretter.

– I tillegg utgjør både norske og utenlandske turister en viktig kundegruppe. Særlig besøket av cruiseturister har økt de siste årene. Mange av de utenlandske turister opplever dette stedet som veldig eksotisk. Vi hører ofte at de slipper ut et lite «wow» når de kommer inn i restauranten her, forteller Jofrid Åsland Gilje.

Positive utsikter i 2023
I rollen som assisterende daglig leder, har Jofrid hovedansvaret for markedsføring og salg. Hun ser positivt på utsiktene for 2023.

– Vi ser at pandemien har bidratt til at flere nordmenn velger å feriere i hjemlandet. I tillegg bidrar den svake kronekursen til at du får mer igjen for pengene ved å bli i Norge, sammenlignet med å ta ferien utenlands.

Det faktum at Byrkjedalstunet har passert 30 år med god margin, og er en respektert merkevare, betyr imidlertid ikke at stedet unngår de utfordringene som reiselivsbedrifter generelt ofte opplever.

– Nå kommer våren, og vi er på vei inn i høysesongen. Den gleder vi oss til. Samtidig er det ikke til å komme bort i fra at januar, februar og mars er roligere. Vi skulle gjerne hatt en jevnere omsetning, året rundt. Byrkjedalstunet er et fantastisk sted å arrangere bryllup, og et flott sted å legge et styremøte, seminar eller en konferanse. Vi har kapasitet til å ta flere slike arrangementer, avslutter Jofrid Åsland Gilje.

SOMMERPRATEN: Sissel Knutsen Hegdal

Stavanger-ordfører Sissel Knutsen Hegdal (H) tilbereder gjerne en god fiskerett når hun skal imponere, men egentlig foretrekker hun det enkle.

Samler seg på Jæren: – Mer enn bare traktor og «sorpa»

Teknologibedriftene på Jæren samler seg for å markedsføre fagmiljøet, skape identitet, arbeidsplasser og tiltrekke seg ny arbeidskraft.

Reiseliv: 7 av 10 tror på like bra eller bedre sommer

Reiselivsbransjen er positiv før sommeren, men det er ikke alle steder vi får ut potensialet. – Trist at regionen ikke klarer å utnytte potensiale det…