Nye regler: Dette må du gjøre før ferien
60 bedrifter var representert på deltakerlisten da Næringsforeningen og CMS Kluge holdt foredag om nye krav til ansettelseskontrakter. Alle foto: Arne Birkemo

Nye regler: Dette må du gjøre før ferien

Fra 1. juli må alle nye ansettelseskontrakter være i tråd med de nye reglene.
06.juni 2024 Arne Birkemo

Nye skjerpende krav til ansettelseskontrakter er på vei i full fart. Reglene er noe alle bedrifter og arbeidsgivere må ha på plass – helst for sommeren.

Hva er nytt? Hva må inn i arbeidskontraktene? Torsdag inviterte Næringsforeningen i Stavanger-regionen til frokostseminar med CMS Kluge, hvor senioradvokat Kari Eline Kloster fortalte 60 påmeldte om de nye kravene.

– I store trekk handler de nye kravene om at arbeidsgiver må gi mer utfyllende informasjon på en del punkter som tidligere bare sto i personalhåndboken. Det handler om betalt fravær, informasjon om sosial sikring, velferdspermisjoner, forsikringer, pensjonsordninger og hvem som er leverandør av den. Før var dette informasjon som typisk stod i personalhåndboken. Nå skal det inn i arbeidsavtalen, forteller Kloster til Næringsforeningen.

​Kari Eline Kloster arbeider i CMS Kluges avdeling for arbeidsrett.

Gjelder nye ansatte

Bakgrunnen for de nye kravene i ansettelseskontrakter er et EU-direktiv om tydeligere og forutsigbare arbeidsvilkår.

Hovedmålet er å forbedre arbeidstakerrettighetene.

Nye ansettelser etter 1. juli må ha arbeidsavtale i tråd med de nye reglene.

Eksisterende ansatte kan fortsette med arbeidsavtalen de har, men arbeidstakere har rett til å be om en oppdatert arbeidsavtale dersom de ønsker.

Minge om NTP-forliket: – Fra vondt til verre

Krever litt arbeid

Mange av deltakerne på frokostseminaret hadde mange spørsmål. Kloster svarte på strak arm under foredraget.

– Jeg fikk mange gode spørsmål. Her ville folk ned i detaljene. Det kreves jo et stykke administrativt arbeid for å få dette på plass rundt i bedriftene. Å få gjort ferdig malene før ferien, kan være veldig greit. Plutselig er det noen nyansettelser i august.

– Dersom man ikke gjør endringene, risikerer man sanksjoner fra Arbeidstilsynet, legger Kloster til.

LEDERSKOLEN: Tips til bedre team-samarbeid

Råd: Lag mal

Hennes klare råd til HR-ledere, daglige leder og andre som har med ansettelseskontrakter å gjøre er å lage en mal.

– Oppdater malen du allerede har, i tråd med de nye reglene. Tenk praktisk. «Hvordan skal vi gjøre dette enklest mulig hvis vi endrer for eksempel på pensjonsordningene eller avtalen til betalt fravær?» Vi opplever at mange tar kontakt for å få hjelp og råd. Det er travelt, sier Kloster.

Hos Arbeidstilsynet kan man lese mer om de nye reglene og hva som må med i kontraktene med nye ansatte.

SOMMERPRATEN: Sissel Knutsen Hegdal

Stavanger-ordfører Sissel Knutsen Hegdal (H) tilbereder gjerne en god fiskerett når hun skal imponere, men egentlig foretrekker hun det enkle.

Samler seg på Jæren: – Mer enn bare traktor og «sorpa»

Teknologibedriftene på Jæren samler seg for å markedsføre fagmiljøet, skape identitet, arbeidsplasser og tiltrekke seg ny arbeidskraft.

Reiseliv: 7 av 10 tror på like bra eller bedre sommer

Reiselivsbransjen er positiv før sommeren, men det er ikke alle steder vi får ut potensialet. – Trist at regionen ikke klarer å utnytte potensiale det…