Nytt medlem: Vigrestad Bygg ble nummer 100 i 2024
Vigrestad Bygg er ny medlemsbedrift nummer 100 i 2024. Totalt har Næringsforeningen nærmere 2000 medlemsbedrifter. Prosjektleder Jæren, Jonas Skrettingland, kom med kake onsdag denne uken. Alf Ove Sør-Reime og Oskar Skårland ser mange fordeler med å være medlem. Alle foto: Elianne Strøm Topstad

Nytt medlem: Vigrestad Bygg ble nummer 100 i 2024

For 20 år siden startet Oskar Skårland for seg selv med et ønske om å se hva han kunne få til. 20 år etter at Vigrestad Bygg 30 ansatte og omsetter for 100 millioner kroner. Denne uken ble de også den 100. nye medlemsbedriften i Næringsforeningen hittil i år.
10.mai 2024 Arne Birkemo

– Vigrestad Bygg har jobber fra Egersund i sør til Stavanger i nord. Selvfølgelig må vi være med i Næringsforeningen i Stavanger-regionen, sier Oskar Skårland, daglig leder og grunnlegger av Vigrestad Bygg.

Denne uken meldte Vigrestad Bygg seg inn i Næringsforeningen i Stavanger-regionen, og ble dermed ny medlemsbedrift nummer 100. Til sammen har Næringsforeningen nærmere 2000 medlemsbedrifter.

Vurderer du selv å bli medlem? Her finner du ut hvorfor din arbeidsplass skal bli medlem.

Onsdag kom Næringsforeningen – med salg- og markedssjef Elianne Strøm Topstad og Jonas Skrettingland som er prosjektleder for Jæren - på besøk med kake.

Næringsforeningen har rundet 100 nye medlemmer i år. Vigrestad Bygg AS ble nytt medlem nummer 100. Det ble feiret med kake.

– Vi er glade for å ha Vigrestad Bygg med i nettverket vårt. De representerer en bransje som er svært aktive i foreningen, og ikke minst i regionen vår. At vi nå har rundet 100 nye medlemmer i år er vi veldig stolte av. Vi tar det som en tillitserklæring at så mange bedrifter ønsker å være med oss. Helt siden organisasjonen ble etablert har vi jobbet på vegne av våre medlemsbedrifter for å fremme næringslivets interesser og sikre at regionen har de kvaliteter som gjør at folk ønsker å bo og arbeide her, sier Strøm Topstad.

– Selv om vi nå har 100 nye medlemmer i år, fortsetter vi arbeidet med å nå ut til flere bedrifter. Med over 1900 medlemsbedrifter og over 6000 aktive medlemmer, treffer du bransjekolleger, potensielle kunder og leverandører her, legger Strøm Topstad til.

LES OGSÅ: Robot-gründer på Jæren får kjempekontrakt

Næringsforeningen har en lokal tilstedeværelse i hele regionen. Å ha stor bredde i medlemsmassen, både geografisk, bransjemessig og i størrelsesorden.

Derfor ble de medlem

Skårland synes det er veldig kjekt å bli medlemsbedrift nummer 100.

– Vi ser at Næringsforeningen har interessante arrangementer og har gode kanaler som vi tror det vil være bra for Vigrestad Bygg å være i, sier han.

Prosjektleder for Jæren i Næringsforeningen, Jonas Skrettingland, synes det er ekstra kjekt at det er en bedrift fra Jæren som ble nytt medlem nummer 100 i år.

– Jæren har stor bredde i type bedrifter, både i størrelse og i type virksomhet, og det er viktig at Næringsforeningen gjenspeiler denne bredden. Mange bedrifter er på samme måte som Vigrestad Bygg AS startet opp av driftige ungdommer som ønsker å drive egen virksomhet, sier han.

– Næringsforeningen skal også være interesseorganisasjon for hele regionen, så da er det viktig at vi har medlemmer i alle deler av regionen. Foreningen trenger kjennskap til det som rører seg i de ulike delene av regionen, og bedriftene har nytte av å være med i en større sammenheng, både med tanke på nettverk og med tanke på å ha en sterkere stemme inn i samfunnsutvikling og samfunnsdebatt, fortsetter Skrettingland.

Jonas Skrettingland fra Næringsforeningen i drøs med Oskar Skårland (daglig leder) og Alf Ove Sør-Reime (prosjekt- og faglig leder).

20-årsjubileum

Vigrestad Bygg har faktisk 20-årsjubileum i år. Det var Skårland og en kamerat som startet firmaet i 2004. For da 21 år gamle Skårland handlet det om en trang til å skape sin egen arbeidsplass.

At det i dag har blitt en bedrift med 30 ansatte og med 100 millioner kroner i omsetning hadde han aldri sett for seg.

LES OGSÅ: Byutvikling i krabbetempo

– Hvordan vi har klart å komme dit vi er i dag? Gode folk rundt og med seg, gode samarbeidspartnere, og legge stein på stein. Finne gleden i hardt arbeid. Vokste kontrollert. Klare å se bredt å langt, sier Skårland.

Vigrestad Bygg opererer innen markedene boligbygging, landbruksbygg og næringsbygg.

– Både delentreprise, totalentreprise og tømmermannsjobber. Store og små oppdrag. Boligbygging og tradisjonell tømring har vi holdt på med siden dag én. Etter hvert har vi beveget oss inn på landbruk- og næringsbygg.

Vigrestad Bygg peker seg også ut som en bedrift som satser på lærlinger.

– Vi har inne flere lærlinger hvert eneste år. Det er en god kilde til rekruttering, forteller Skårland.

PÅ BESØK: Ventyr som skal bygge den første havvindparken tror på lokale ringvirkninger i Stavanger-regionen

Håper på enda flere

Elianne Strøm Topstad er glad for å runde 100 nye medlemmer hittil i 2024, men håper på flere. Hun minner om de mange fordelene med å være medlem.

– I tillegg til næringspolitikk, arrangerer vi nærmere 200 møter og konferanser gjennom året. Dette er for å tilby faglig påfyll til alle være medlemmer. Mengden møter er jo et resultat av bredden i medlemsmassen og aktiviteten i regionen. Flere av møtene blir arrangert av våre fagråd og lokalstyrer, hvor de spiller inn viktige saker for sin bransje/geografiske nedslagsfelt. Utover dette forsøker å vi å holde oss og medlemmene oppdatert på nye regelverk, trender og nyheter innen ulike fag og områder.

– Dessuten har vi flere andre prosjekt som medlemmene våre kan benytte seg av: styredatabase og eget styreprogram for unge, trainee og velkomstprogram for alle utenlandske arbeidstakere. Vi er jo en internasjonal region, med hele 182 nasjonaliteter, så det er viktig å ivareta og sørge for at alle som kommer for å arbeide her blir godt tatt imot. Regionen trenger arbeidskraft, så da må vi vise at vi mener det

Andre liknende nyheter

SOMMERPRATEN: Sissel Knutsen Hegdal

Stavanger-ordfører Sissel Knutsen Hegdal (H) tilbereder gjerne en god fiskerett når hun skal imponere, men egentlig foretrekker hun det enkle.

Samler seg på Jæren: – Mer enn bare traktor og «sorpa»

Teknologibedriftene på Jæren samler seg for å markedsføre fagmiljøet, skape identitet, arbeidsplasser og tiltrekke seg ny arbeidskraft.

Reiseliv: 7 av 10 tror på like bra eller bedre sommer

Reiselivsbransjen er positiv før sommeren, men det er ikke alle steder vi får ut potensialet. – Trist at regionen ikke klarer å utnytte potensiale det…