ONS: Derfor har de standen de har
Jan Roger Moksnes, kommunikasjonssjef i Subsea 7, sier shuffleboardet representerer presisjon, som kreves mellom havbunnen og havoverflaten. Alle foto: Arne Birkemo

ONS: Derfor har de standen de har

Det er over 1100 utstillere på ONS, som i år hadde 71.812 besøkende. Hva tenker selskapene om hva de vil med standene sine? Og hvordan kan de skille seg ut?
30.august 2024 Arne Birkemo

Å være gjennom ONS-utstillingen er ganske så unikt. Store selskaper med 100 kvadratmeter store stands med to etasjer. Små oppstartsbedrifter med et banner i et hjørne. På ONS finnes alle typer stands.  Give-aways, demonstrasjoner av ulike produkter, trekkplastre og framoverlente mennesker som representerer selskapene sine så godt de kan. Det skal litt til å skille seg ut.

Rosenkilden tok en runde for å høre med noen av selskapene om hvorfor de har den standen de har.

Det første man ser når man kommer til Subsea 7 sin stand er et langt shuffleboard. «Score 7 and win a prize».

 

Derfor har de shuffleboard

Å legge steinene på de rette tallene på shuffleboardet er vanskeligere enn man tror. En liten justering på kraft kan gi store utslag.

– Ja, hvorfor har vi et shuffleboard ytterst på standen? Skal du lykkes i shuffleboard så må di tenke presisjon. Du må være skikkelig god på presisjon, og det er vi i Subsea 7. Det er vi nødt til å være når vi jobber med infrastruktur og installasjoner på havbunnen. Det er koblingen til shuffleboardet, forteller kommunikasjonssjef Jan Roger Moksnes.

Dessuten er shuffleboardet en magnet til å få folk til å stoppe opp og bli nysgjerrige.

– For folk som går forbi er det ikke alltid like lett å komme i snakk med dem på standen. Shuffleboardet gjør at folk får noe å snakke om med en gang. Dette er en enkel måte for oss å komme i kontakt med folk på.

Kikker man med et observant blikk kan man notere seg at teppet er samme farge sandbunnen og i taket henger det blå bølger. Det skal være ingen tvil om at det er under havoverflaten det handler om for Subsea 7.

– Det illustrerer vårt univers, mellom havoverflaten og havbunnen, sier Moksnes, som forteller at de har jobbet med standen i ett år.

På standen har de også møterom hvor de snakker med kunder, leverandører og samarbeidspartnere. Møterommene er fullbooka hele uka.

– Det flotte med ONS er at du treffer «alle» på ett sted. Derfor er det viktig å være her, avslutter Moksnes.

 

ONS-veteran: Vel verd pengene

 

Vant i 2018 og 2022

Hvert år kåres Årets stand på ONS. Wintershall Dea hadde foran årets ONS vunnet to på rad, i 2018 og 2022. I år var det Petoro som stakk av med seieren. Wintershall Dea var heller ikke nominert i år. Selv om målet var å vinne, er trolig prosjektleder for Wintershall-standen, May-Britt Tvergrov, likevel fornøyd. Hun sa følgende før nominasjonen var klar:

– Blir vi nominert, så blir vi veldig stolte. Så tenker jeg at det er veldig mange flotte stands på ONS. Kvaliteten og kreativiteten er høy. Uansett vinner den beste standen.

May Britt Tvergrov er prosjektleder for standen til Wintershall Dea

Tvergrov var også prosjektleder da Wintershall Dea vant i 2018. Wintershall har hovedkontor i Tyskland og bruker et tysk arkitektfirma, Benz & Ziegler. Standen brukes på ulike messer i ulike land. Tvergrov forteller stand-arbeidet begynner ett år før ONS.

– Veldig ofte tar vi utgangspunkt i hva som er ONS sitt budskap. I år er det «Imagine». At man skal være mer kreativ og tenke muligheter innenfor teknologi når det gjelder å løse klimautfordringene og de neste generasjonene. For å se for seg en framtid, må du også tro på framtiden, forklarer Tvergrov og peker opp på veggen.

Der står det en rekke nøkkelord, som lyser opp i ulik rekkefølge: «Believe in the future», «Believe in technology», «Belive in carbon capture and storage», «Believe in oil and gas, «Believe in the next generation», “Believe in working together”.

 

Opplevelse og inspirasjon

– Verden trenger mer energi, og vi må få ned utslippene. Da tenker vi at folk kan lære, få fakta. Samtidig skal det være en opplevelse og inspirasjon til å tro på framtiden, sier Tvergrov.

“Energize” henger over baren – hvor Wintershall har fått designet en egen alkoholfri øl fra Lervig. «Decarbonise», henger over møteplassene og den fysiske modellen som live-demonstrerer Co2-lagring.

På den 100 kvadratmeter store standen er det også romslig. Man kan sette seg ned, lære og utforske - og teste VR-brillene.

– Vi har også en quiz, hvor man finner svarene dersom man utforsker standen. Og vi ber studenter om å komme med refleksjoner om framtiden, sier Tvergrov.

Hun forsikrer at standen vil rigges ned og brukes igjen, og at materialer gjenbrukes eller resirkuleres.

Synlighet er viktig.

– Når man er en av de største operatørene på norsk sokkel, så er ONS plassen å være, og forhåpentligvis vise igjen, avslutter Tvergrov.

 

Ble hedret: – Vi som startet denne galskapen

 

Sval Energi: – Hjemmekoselig

Sval Energi var nominert til Årets stand, men stakk ikke av med seieren. Som nevnt var det Petoro, og DeepOcean i kategorien stand under 50 kvadratmeter.

Kommunikasjonssjef Tom Gederø forteller at selskapet har jobbet ett år med forberedelsene.

– Det er godt å komme i gang med planleggingen tidlig. Jo mer som er gjort før sommerferien, jo bedre – fordi ONS kommer raskt etter ferien, sier han.

Tom Gederø inviterer publikum "hjem" til Sval.

Det er Melvær & Co som er arkitektene. Gederø er veldig fornøyd med resultatet.

– I år ville vi ha det litt mer hjemmekoselig. Åpen og inviterende. Det skal være lett å komme inn og ha den gode praten. Alle er velkomne, enten du bare vil sette deg ned med en kaffe eller komme med et forretningsforslag til Sval, sier Gederø.

For Sval handler det om å være til stede på energibransjens største møteplass.

– ONS samler utrolig mange mennesker på et relativt lite areal på en relativt kort tid. Akkurat det er det viktigste for oss. Vi får møtt veldig mange folk som er viktige å møte på kort tid. Det kan være andre oljeselskaper, leverandører eller politikere – både rikspolitikere og lokalpolitikere. I tillegg blir vi oppsøkt av mange nye mennesker, sier Gederø.

 

Gründer: – En døråpner

Forrige ONS, i 2022, fikk Braaten.technology innpass på Scaleups. I år hadde de egen stand i hall fire. Ikke store standen, men medgründer og daglig leder Trygve Årdal viser entusiastisk fram sine innovative produkter, vektceller og høytrykkspylere til arbeid på installasjoner under vann i offshoreindustrien.

Trygve Årdal demonstrerer de innovative produktene til Braaten.technology

– Å være på stand i 2022 og ikke minst nå i år har vært en døråpner for oss. Vi får vist oss fram for de store selskapene. Vi har ikke store standen, men flere har vært innom og være interessert. Noen kjenner oss igjen fra 2022. Folk spør mye, og vi forklarer. Det skjer så mye disse dagene. Jeg føler at jeg står på en vulkan som er på vei til å få utbrudd. Det putrer under beina til Braaten.technology, sier Årdal energisk.

Andre liknende nyheter

Hedret oljepionérene: – Vi som startet denne galskapen

Rundt 600 oljepionérer ble hyllet i storsalen på Clarion Hotel Energy. En av dem er Hans Arnt Skontorp.

ONS: Disse vant Årets stand

Dette sier juryen om de to beste standene på ONS, i stor og liten kategori.

ONS: Aker BP vant Improved Recovery Award

– Rettighetshaverne har vist risikovilje og planlagt langsiktig for å utvikle feltene på en energieffektiv måte.

© Næringsforeningen 2019-2024 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner