På tide med en forrektige date
Covid-19 er selvsagt én utfordring, med betydelig konsekvenser for en rekke bransjer. En trøst når det gjelder pandemien, er at den går over, før eller siden – uten at det hjelper dem som går til grunne på grunn av dens herjinger. Regionalt er det vel oljeprisen som siden 2014 har satt de dypeste spor, og som vil gi oss utfordringer fremover knyttet både til arbeidsmarked, boligmarked og generelt farten i det lokale næringsliv.
Øvrige utfordringer – og muligheter - vi står overfor er det grønne skiftet, digitalisering, mangel på kompetent arbeidskraft, finansiering av vekst innen oljeindustrien (EUs taksonomi) og ulike compliance-krav herfra til månen. Det grønne skiftet er ikke et problem, tvert imot - det er bra, men det kan bli smertefullt for de virksomheter som blir stående igjen med for mye olje på fingrene – de som ikke skifter retning, eller farge om du vil.
Ekstra
Noen av utfordringene er generelle og globale, mens andre rammer vår region ekstra hardt. De virksomhetene som rammes hardest – de gasellene som blir tatt av løven – er de minste, de tregeste eller de gamle og svake. De utfordringene vi står overfor krever størrelse – flere hoder eller større omsetning å fordele kostnader og investeringer på, i tillegg til omstillingsevne og investeringsevne.
Vekst og omstilling er ikke lett, men det lar seg gjøre – og de flinkeste klarer det uansett hvordan tidene er. Jeg tror vi i vår region må tenke mer kollektivt – få inn nye eiere, fusjonere med et lignende foretak, kjøp opp en virksomhet om du har råd.
Tiden vi er inne i innbyr til å invitere inn nye eiere, gjennomføre generasjonsskifte, skaffe frisk kapital, få inn nye idéer og ny energi.
Apatien
Mange svært gode og fremtidsrettede virksomheter ligger i dag nede for telling. Den største feilen man kan gjøre som eier eller leder i en slik situasjon er å ta telling selv – og begi seg hen i apatien. En annen feil er ikke å gjøre noe med redselen for å miste kontroll over egen virksomhet, ved at en får inn nye eiere og dermed tilgang til ny kapital. Både frisk kapital og nye ideer fungerer som medisin for virksomheter – en slags vaksine - og det å være vaksinefornekter i disse tider er ikke lurt.
Av erfaring vet jeg at eiere og ledere av virksomheter føler seg ganske alene når det kniper seg til. Virksomhetens utfordringer kan ikke kringkastes, det må ikke skapes usikkerhet – at virksomheten har behov for mer kapital fremstår som vanskelig å kommunisere for mange.
Datingside
Hvor vil jeg så hen med disse betraktninger? Det jeg vil foreslå, er at Næringsforeningen – eller andre som har kapasitet til det – lager en «datingside» for virksomheter som vil eller må omstille seg, få tilført kapital eller har behov for nye friske ideer inn på styrerommet. Her må også virksomheter som er på «kjøper’n» få kunne stå frem med sine interesser. Dette må være et lavterskel tilbud, som er enkelt og billig å ta i bruk – og hvor man ikke behøver å legge inn all verdens opplysninger, der man kan velge å være anonym eller fremstå med navn og bilde.
Sett i gang
I disse digitale tider har Næringsforeningen hatt stor suksess med sine morgensendinger og digitale foredrag, webinarer m.v., der man anonymt kan følge programmet, men likevel delta med spørsmål og innspill om man ønsker det. Som et tilleggstilbud knyttet til «datingsiden» kan man så rulle ut foredrag som er relevante for brukerne, enten dette går på jus, finans, HR eller annet. Blir dette e n suksess, kan det tenkes at en kan sette opp en ressurspool av rådgivere innen M&A, som kan fungere som anstand (og fasilitatorer) når folk tør å møtes til date for å diskutere muligheter. Jeg er ganske sikker på at lokale kompetansebedrifter gladelig vil medvirke til noe slikt.
Hva er det vi venter på? Sett i gang!
Andre liknende nyheter
SOMMERPRATEN: Sissel Knutsen Hegdal
Stavanger-ordfører Sissel Knutsen Hegdal (H) tilbereder gjerne en god fiskerett når hun skal imponere, men egentlig foretrekker hun det enkle.
Samler seg på Jæren: – Mer enn bare traktor og «sorpa»
Teknologibedriftene på Jæren samler seg for å markedsføre fagmiljøet, skape identitet, arbeidsplasser og tiltrekke seg ny arbeidskraft.
Reiseliv: 7 av 10 tror på like bra eller bedre sommer
Reiselivsbransjen er positiv før sommeren, men det er ikke alle steder vi får ut potensialet. – Trist at regionen ikke klarer å utnytte potensiale det…