Powerpoint-kongens tre beste tips
Are Sleveland kurset 60 personer på Rosenkildehuset tirsdag formiddag. Alle foto: Arne Birkemo

Powerpoint-kongens tre beste tips

En Powerpoint-presentasjon skal vekke følelser hos mottakeren. Som en konsert eller en god historie, sier Are Sleveland.
01.mai 2024 Arne Birkemo

Tirsdag formiddag holdt Are Sleveland foredrag på Powerpoint for 60 kursdeltakere på Rosenkildeloftet hos Næringsforeningen. Kongen av Powerpoint vil gjerne få andre til å bli konge på Powerpoint – dette programmet som mange bruker når noe skal presenteres.

Sleveland har sett mange gode Powerpoint-presentasjoner, men også mange slappe. Og det var de slappe som motiverte han til å starte med å holde foredrag.

– Mange folk er flinke, men det kan også bli mye tall, tekst og grafer. Det vekker ikke akkurat følelser, sier han til Næringsforeningen før han skal på scenen.

– Vi er generelt opptatt av hvordan vi tar oss ut i kundemøter, i sosiale sammenhenger. At man har et fast håndtrykk. Jeg pleier å si at en dårlig presentasjon er som et skapt håndtrykk, forteller Sleveland.

Mange hater Powerpoint, ifølge Sleveland - men det er ingen grunn til det. Han sier Powerpoint er en undervurdert kommunikasjonskanal. Mange må bruke det i en aller annen sammenheng.

 

Lederskolen: Nøkkelen til bedre samarbeid

Sentrumsplanen: Byutvikling i krabbetempo

 

Vekk følelser

Følelser er viktig når noe skal presenteres.

– «Det er ingen som husker hva du sa og gjorde. De husker hva du fikk dem til å føle». Det er et sitat jeg låner av Maya Angelou. Et viktig poeng, sier Sleveland.

Powerpoint-kongen sier en god Powerpoint-presentasjon er som en god historie. Eller en god konsert. Presentasjonen, eller fortellingen, må ha en introduksjon som fanger publikum. Elementer som driver historien fram og en god avslutning.

– Forskning viser at 90 prosent inntrykket folk får av en konsert er basert på den første og den siste låten. Ha et godt anslag som virkelig får folk til å rette seg opp i stolen, sier Sleveland, som også er musiker.

 

LES OGSÅ: Gruvedrift kan gi 1000 nye arbeidsplasser

 

Tre kjappe tips

  1. Hold deg til ett budskap per slide. Ikke prøv å press inn to, tre budskap i samme slide. Få folk til å konsentrere seg om ett budskap. Da husker de det bedre.
  2. Ikke ha mer enn seks elementer i samme slide. Har du mer, må folk begynne å sortere, telle og lese. Da tenker jeg på nøkkelpunkter og lignende.
  3. Bruk visuelle elementer. Det er kjekkere å se bilder enn tall, grafer og tekst. Bruk animasjon, ikoner – men ikke for mange, maks seks elementer.

 

– Mange har sikkert hørt at en Powerpoint-presentasjon ikke skal ha mer enn ti slides. Det er helt feil. Du kan ha så mange slides du vil. Ti blir fort for lite. Du presser inn info. Tett og ingen får det med seg. Spre budskapet utover flere slides. Når man bytter slide ofte, følger folk mer med. Historiefortellingen blir bedre.

 

LES OGSÅ: Ventyr bygger første havvindpark - satser på lokale ringvirkninger

 

Dette er Are Sleveland:

Are Sleveland er kreatør og rådgiver innen merkevarebygging, design og kommunikasjon. Han har lang erfaring med noen av regionens mest attraktive merkevarer, og har bidratt til forsterket merkeverdi og økt konvertering for flere store aktører.

Nå hjelper han også selskaper og lage bedre presentasjoner, og gjennom foredraget lærer han villig bort sine beste triks.

 

 

Andre liknende nyheter

SOMMERPRATEN: Sissel Knutsen Hegdal

Stavanger-ordfører Sissel Knutsen Hegdal (H) tilbereder gjerne en god fiskerett når hun skal imponere, men egentlig foretrekker hun det enkle.

Samler seg på Jæren: – Mer enn bare traktor og «sorpa»

Teknologibedriftene på Jæren samler seg for å markedsføre fagmiljøet, skape identitet, arbeidsplasser og tiltrekke seg ny arbeidskraft.

Reiseliv: 7 av 10 tror på like bra eller bedre sommer

Reiselivsbransjen er positiv før sommeren, men det er ikke alle steder vi får ut potensialet. – Trist at regionen ikke klarer å utnytte potensiale det…

© Næringsforeningen 2019-2024 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner