Reiseliv: Nå skal bransjen analyseres
Hele reiselivsnæringen skal under lupen for å gjøre Stavanger-regionen til et bærekraftig reisemål. Fra venstre: Anne Zimmer Jacobsen, Mette Vabø og Per Morten Haarr. Alle foto: Arne Birkemo

Reiseliv: Nå skal bransjen analyseres

Målet er å skape en destinasjon som er i harmoni med lokalsamfunnet. Gjøre Stavanger-regionen til en helårsreisemål og sørge for at turister og lokalbefolkningen lever godt sammen.
18.september 2024 Arne Birkemo

I sommer var innbyggerne i Barcelona så lei turister at de skjøt på dem med vannpistoler. Slik er ikke situasjonen i Stavanger, heldigvis – heller ikke i Gamle Stavanger. Og slik skal det heller aldri bli, ifølge Region Stavanger, som denne uken hadde kickoff på det de kaller Norges største bærekraftsprosjekt innen reiseliv.

Hele reiselivsnæringen i Stavanger-regionen, fra Sokndal til Kvitsøy via Jæren til Sirdal, skal nå analyseres. Hele næringen, potensielt 1500 bedrifter skal under lupen.

Reiselivsdirektør Per Morten Haarr sier ambisjonen er skyhøy: Regionen skal bli landets største bærekraftige reisemål.

 

Unngå masseturisme

– Vi skal skape en destinasjon som er i harmoni med lokalsamfunnet. Vi gjør dette for å unngå negative ting knyttet til masseturisme. Det ser vi er i ferd med å skje. Vi har besøksrekorder hvert år. Alle prognoser sier at det blir vekst de neste årene også. Og det er gøy, vi skal feire det, men vi må være føre var, sier Haarr.

– I Nord-Norge er det tilfeller hvor lokalsamfunnet er i ferd med å vende seg mot turismen, fordi de ikke får tilgang til ferjer, det er kø og der Airbnb har sugd opp alt av leiligheter og hybler. Hos oss stå vi nå ved en korsvei, synes jeg. Det er på tide med et skifte av tankesett i hele regionen for hvordan vi skal jobbe med turisme. Vi ønsker vekst og utvikling, men det må skje i kontrollerte former basert på en bærekraftig strategi, sier Haarr.

Informasjonen som samles inn, skal gjøre regionen bedre både for turister og innbyggere.

Analysen skal blant annet undersøke hva som er tålegrensen i Gamle Stavanger.

Reiseliv: 7 av 10 tror på like bra eller bedre sommer

 

Vil ha med 14 kommuner

Region Stavanger tar i bruk verktøy og maler fra Innovasjon Norge. 14 kommuner er invitert til å være med. Stavanger kommune er den første til å takke ja.

Gruppeleder i Venstre, Mette Vabø, representerte kommunen politisk på kickoff.

– Hvis reiselivet skal være noe vi skal satse på i framtiden, så må det bli mer bærekraftig. Prosjektet skal ikke bare legge begrensninger på turismen. Det er også en mulighet til å tiltrekke oss andre typer turister. En stor trend er opplevelsesturisme. Folk ønsker å oppleve mat og natur. Stavanger har fantastiske restauranter.

– Vi har en fantastisk matbransje her i regionen. De tiltrekker seg en egen type turister. Det er folk som kommer bare for å spise på rene restauranten. At vi kan få turister som er villige til å bruke penger her, og som er villige til å bruke naturen på våre premisser, framfor at vi har en enorm masseturisme der alle egentlig bare spiser om bord på båten, og alle skal til Preikestolen. Jeg tror det er viktig at vi klarer å få en større variasjon. Og at vi klarer å spre turismen gjennom hele året. At det ikke blir for høyt trykk bare i sommerområdene, sier Vabø.

 

Fly: Ny direkterute fra Sola

 

Innhenter tall og gjør undersøkelser

Haarr forteller at det skal gjøres en rekke analyser, innhente fakta, tall, statistikk, innbyggerundersøkelser, gjesteundersøkelser og tålegrenser. Hvor mange turister tåler Gamle Stavanger? Er et eksempel.

– Kanskje burde vi har gjort dette før, men vi gjør det i alle fall nå, sier reiselivsdirektøren.

Anne Zimmer Jacobsen, rådgiver innen klima og miljø i Stavanger kommune, sier kommunen allerede sitter på en del tall.

– Dette arbeidet er veldig i tråd med det kommunen står for. Vi skal være en grønn spydspiss. Vi skal være regionens motor på turisme, samtidig som innbyggerne har et godt hverdagsliv, sier Jacobsen.

Dette er starten på et prosjekt som vil strekke seg over flere år og som skal forankres politisk i alle kommuner. Prosjektet skal være fullført i 2026.

 

Bedre opplevelser

Bærekraftig reisemål er et kvalitetsmerke fra Innovasjon Norge for destinasjoner som jobber systematisk og forpliktende over tid for å redusere reiselivets negative påvirkning på miljøet, naturen og lokalsamfunnet. Bærekraftige reisemål skal også styrke de positive og kulturelle verdiene, samtidig som de ønsker å gi gjestene en enda bedre opplevelse.

– Dette er et verktøy for kommuner og destinasjoner som ønsker å jobbe langsiktig og fokusert med bærekraft i reiselivet. Vi skal foreta gjesteundersøkelser for å få konkret fakta om hva gjestene mener. Det samme med innbyggerne, hva mener byen og innbyggerne om turisme? Vi skal gjennomføre risiko- og tålegrenseanalyser for å få dokumentasjon på hva vi må være bevisste på, og unngå. Vi skal rett og slett analysere hele reiselivet og få data på hvordan vi jobber med bærekraft. Og ut fra det skal vi skape fremtidens reiseliv i Stavanger-regionen, forteller Haarr.

Andre liknende nyheter

Green Mountain vil bygge datasenter i Sandnes

Green Mountain planlegger å bygge datasenter på den såkalte Coop-tomten i Vagle Næringspark i Sandnes. – En betydelig investering som vil sysselsette…

Kjernekraft: – Trenger bare noen fotballstadioner

Man trenger ikke «et hav med vindmøller» i hele landet. Det holder med noen få «fotballstadioner» med kjernekraft. Det mener Susanne Møgster Sperrevik…

E39: – Vi ser en stor forbedring

Målet er tydelig: Raskest mulig en god, fire felts vei mellom Kristiansand og Stavanger.

© Næringsforeningen 2019-2024 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner