Serverer middag til hele Norge
Fra null til 607 millioner kroner i omsetning på 25 år. Hvert år produserer Fjordkjøkken tonnevis med ferdigmat for Fjordland og Nortura fra deres fabrikk på Varhaug. Foto: Lars Idar Waage

Serverer middag til hele Norge

Ferdigmatmarkedet i Norge har blitt enormt. Fra Fjordkjøkkens fabrikk på Varhaug har de produsert Fjordlands middager i snart 25 år – til hele Norge.
16.april 2021 Av Lars Idar Waage

Fjordkjøkken AS
Etablert: 1996
Daglig leder: Anne Siri Høiland
Antall ansatte: 200
Omsetning: 607 mill. kr (2020)
Tidlig på 1990-tallet gikk flere aktører i matbransjen i Rogaland sammen i et fellesprosjekt der man ville prøve å bruke sous vide-teknologien inn i produksjon av dagligvareprodukter.

Selve utviklingsprosjektet viste seg å være særdeles levedyktig og har på 25 år gått fra null i omsetning til over 600 millioner i 2020.

– Flere av disse lokale næringsaktørene ble enige om å samarbeide og etablerte Fjordkjøkken AS som igjen inngikk en avtale med Fjordland om produksjon av ferdigretter med denne teknologien, forklarer daglig leder Anne Siri Høiland.

Selv har hun kun vært i denne lederrollen et drøyt år, men var innom utviklingsprosjektet så tidlig som 1992, Hun har fulgt utviklingen hele veien, sist som styremedlem for Tine i syv år før hun overtok ansvaret for bedriften.

– Utviklingen har vært helt fantastisk. Fra første ansatte til 200 i 2020, og med over 600 millioner kroner i omsetning, sier hun.

Sous vide er en måte å tilberede mat på, der maten vakuumpakkes og så varmebehandles i emballasjen. De fleste har kanskje prøvd Fjordlands retter og vet godt hvor enkelt det er å forberede dette hjemme.

– Dette skapte et nytt marked i Norge. Selv om Fjordland var etablert som selskap den gang, hadde de ikke middag som en del av produktporteføljen, sier den daglige lederen.

Hovedprodusent

Bedriften overtok meieriet på Varhaug og begynte å rekruttere ansatte og investere i utstyr, før fem produkter ble lansert høsten 1997 med en beskjeden produksjon. Av de fem produktene er fire av dem med den dag i dag og er noen av storselgerne; kjøttkaker, svinesteik, torsk og kylling i søtsur saus.

– I dag har vi rundt 60 faste Fjordland- produkter, pluss noen sesongbaserte produkter som fårikål på høsten og ribbe og pinnekjøtt til jul.

Sent i 2019 overtok også Fjordkjøkken produksjonen av hermetikk fra Nortura. Produksjonen ble flyttet fra Sarpsborg til Varhaug etter at Nortura byttet emballasje fra blikkbokser til kartong. Dette, sammen med en fin vekst for Fjordland-produktene, har bidratt til en stor vekst i 2020 på 140 millioner kroner. Ved å bytte emballasje til kartong sparer man både CO2-utslipp og reduserer transportbehovet med 90 prosent.

– Emballasjen er derfor merket klimasmart – fordi nå kan vi få flatpakket kartong inn på fabrikken og sende ut mer tettpakkede forpakninger videre. Mye mer plassbesparende enn bokser, forklarer Høiland.

De tradisjonelle Fjordland- middagsrettene består av en eller flere komponenter i pakkene. I tillegg produserer Fjordkjøkken skålretter og supper. Detsiste nye er det såkalte «fjerde måltidet», eller mellommåltidet på boks. Fjordlands grøtprodukter produseres derimot av Tine.

– Vår avtale med Fjordland er at vi er deres foretrukne leverandør, og vi leverer derfor til hele landet for dem – og de utgjør hovedvekten av vår produksjon.

Høy kvinneandel

Alt som produseres gjøres på bestilling. Hver onsdag planlegger de den kommende ukens produksjon på Varhaug. Markedet bestemmer hvor mye som skal produseres av hver rett. Etter at produksjonen er unnagjort, distribueres ferdigmaten via Tine til ulike destinasjoner.

– Med andre ord produserer vi de ferske rettene ukentlig. Kjøkkenet starter midt på natten og så går produksjon og pakking i gang om morgenen. Vi har to skift, fire dager i uken. Totalt har vi ni skift.

Med 200 ansatte er Fjordkjøkken en stor og viktig arbeidsgiver på Varhaug – med sine rundt 3300 innbyggere. De fleste ansatte er bosatt i nærområdet og jærkommunene. Mer enn tre fjerdedeler av de ansatte er kvinner.

– 156 kvinner jobber hos oss. Vi har også mange ulike nasjonaliteter, men det er folk som allerede er bosatt i området.
De fleste blir ansatt ved at de har levert inn en åpen søknad med CV. Vanligvis blir kun administrative- og lederstillinger lyst ut. Og Fjordkjøkken har ikke hatt noen problemer med å få tak i nok arbeidskraft.

– Til nå har det ikke vært noen utfordringer. Vi har rundt 140 årsverk, så det er også en del deltidsansatte og mange har kommet inn via jobb i for eksempel sommerferien, forklarer Anne Siri Høiland.

Den første ansatte i bedriften var tidligere daglig leder Jarle Vidvei, som gikk av med pensjon i 2020. Andre ansatte var sveitsiske Luc Vuilliomenet, som i dag er innkjøps- og logistikkansvarlig. Hvert år tar bedriften også inn lærlinger og tilbyr ansatte å ta fagbrev på jobb.

– Vanligvis har vi vel fire-fem hvert år som tar fagbrev i industriell matproduksjon, og totalt rundt 40 i bedriften som har fagbrev, sier Høiland.

Kapasitetsutvidelse

Samtidig som Fjordland har stor markedsandel på ferdigmat i Norge, er konkurransen tøff og økende. Ferdigmat- kategorien er i stadig vekst, men flere ønsker å ta en markedsandel.

– Vår hovedoppdragsgiver Fjordland har satt salgsrekorder og er den største aktøren i markedet. Men mange av kjedene gjør også en del selv med egne produkter, sier hun.

I utlandet har ferdigmat lengre tradisjoner og større utvalg, men kanskje ikke på samme måte som i Norge. Her til lands har Fjordland-middag nærmest blitt et begrep for sous vide-produkter.

– Jeg tror produktene passer oss nordmenn godt.

Trolig kom Fjordkjøkken og Fjordland inn i markedet på et gunstig tidspunkt, selv om det tok noen år før den store veksten og dermed suksessen kom. Langsiktige og tålmodige eiere var dermed gode å ha. Av de seks opprinnelige eierne, er tre av dem med i dag.

– Vi eies av Tine, Nortura og Felleskjøpet Rogaland Agder, og disse var tålmodige i starten.

Med den store veksten dukker også spørsmålene om kapasitet opp. Fra 1996 til i dag er fabrikken utvidet fem ganger. Og selv om kapasiteten i dag utnyttes godt, kan en eventuell videre vekst bety krav om nye utvidelser på Varhaug.

– I fjor begynte vi å se på planer om videre utvidelser og vi skal se mer i detalj på disse nå og håper å få godkjent en ramme for utbygging.

For på Fjordkjøkken har de også startet produksjonen av et nytt produkt for Nortura, en form for halvfabrikat der basen for det som er Gildes turmat blir laget på fabrikken.

– Vi produserer middagsbasen som prosesseres og blir til et ferdig frysetørket produkt ved et annet anlegg. Denne produksjonen startet vi med rett før jul, sier Høiland.

– Hva med fremtiden?

– Sammen med våre kunder og oppdragsgivere satser vi på videre vekst via nye produkter og konsepter, men også med kontinuerlig forbedring av eksisterende portefølje.

SOMMERPRATEN: Sissel Knutsen Hegdal

Stavanger-ordfører Sissel Knutsen Hegdal (H) tilbereder gjerne en god fiskerett når hun skal imponere, men egentlig foretrekker hun det enkle.

Samler seg på Jæren: – Mer enn bare traktor og «sorpa»

Teknologibedriftene på Jæren samler seg for å markedsføre fagmiljøet, skape identitet, arbeidsplasser og tiltrekke seg ny arbeidskraft.

Reiseliv: 7 av 10 tror på like bra eller bedre sommer

Reiselivsbransjen er positiv før sommeren, men det er ikke alle steder vi får ut potensialet. – Trist at regionen ikke klarer å utnytte potensiale det…