SOMMERPRATEN: Kristin Fejerskov Kragseth

Nesten 300 milliarder kroner dro Petoro inn til det den norske stat. Sjefen sjøl, Kristin F. Kragseth, røper også at hun gjerne vil bli sjef for et nytt OL i Norge før arbeidskarrieren er over.
05.juli 2024 Arne Birkemo

I spalten Sommerpraten tar Næringsforeningen en prat med toppledere i Stavanger-regionen og hører om hva de skal gjøre i ferien, gode og dårlige ferieminner og andre ting de er opptatt av i sommer.

Denne gangen har vi kommet til Petoro-sjef, Kristin Fejerskov Kragseth. Petoro er et statlig aksjeselskap som ivaretar statens direkte eierandeler i petroleumsvirksomheten på norsk sokkel. Disse rettighetene utgjør en tredjedel av Norges ​olje- og gassreserver.

– Hva er dine ferieplaner i år?

– Jeg skal kose meg sammen med flokken min på Nøtterøy der familien har holdt til siden 1952. Finnes ikke noe bedre enn sommer på hytta!

– Hytte eller Syden?

– Hytte!

– Ditt beste ferieminne?

– Oi – det er mange! Hytten i Vrengen har uendelig mange gode minner; is på Hvasser, bakeriet i Kruke Havn, tur til Færder fyr, klippehopping på Stauper, utekino på terrassen, mange rundt middagsbordet, krabbefiske,…. Utenom det må det kanskje være OL i London og norsk OL-håndballgull, eller da Island slo England i Nice i Fotball-EM.

– Ditt verste ferieminne?

– Det må være to ukers familie biltur gjennom Sverige og Danmark som ung tenåring. To barn og to voksne i en liten folkevogn. Overnatting i telt eller campinghytte langs veien. I to uker med regn ble det litt vel tett! Det toppet seg i en trang campinghytte et eller annet sted i de svenske skoger. Da smalt far min hånden i respatex-bordet: «Nå SKAL vi kose oss»! Glemmer det aldri.

– Har du noen sommertradisjoner?

– Mange. Morgenbad er bankers. Et høydepunkt er vennehelg. Flere og flere av ungdommene vil bli med oss voksne, så det krever en stor del smidighet i en 67 kvadratmeter stor! Camp Vrengen blir i år utvidet med teltplass.

– Hvilken mat lager du når du skal imponere?

– Da kaller jeg på datteren min, Marie, som er super på kjøkkenet! Min oppgave gjennom sommeren er ferske rundstykker hver morgen.

– Du er næringsminister for en dag, hva gjør du?

– Ser på de 69 selskapene staten eier og vurderer om de er fit for 2024 eller om vi kan gjøre noe lurere. Ville vi organisert oss på samme måte i dag som da alle disse selskapene ble etablert?

– Ditt beste lederråd?

– Vær deg selv og vær grei!

– Når er du ubekvem i lederrollen?

– Saker som handler om enkeltpersoner er aldri kjekke. Ellers er jeg dårlig på å ta imot ros.

– Noe du angrer på som leder?

– Masse. Jeg har gjort mange, mange feil som leder. Dette må man lære av, men må også lære å legge det bak seg. Som regel er man sin egen største kritiker.

– Hva tror du de ansatte tenker om deg når du ikke er i rommet?

– Jeg håper de tror det samme om meg når jeg er i rommet og ikke. Jeg vil ha et miljø som er åpent og ærlig. Der folk tør si sin mening. Både i den ene og andre retningen. Jeg håper mine ansatte sier at Kristin gir og får tillit, er åpen og skaper entusiasme og eierskap. Du vet – vi i Petoro ønsker å være en DRIVKRAFT på norsk sokkel.

– Hvilken jobb ville du hatt dersom du ikke hadde den jobben du har nå?

– Å være leder i Vår Energi var en fantastisk jobb. Jeg har ellers sagt at jeg hvertfall skal ha en jobb til før jeg pensjonerer meg; sjef for OL i Norge!

– Hva er det viktigste som skjer rundt bedriften, internt eller eksternt, nå i sommer?

– Det viktigste nå er at alle mine 72 kollegaer får en god og veldig fortjent ferie. De har virkelig stått på!

– Hva er det viktigste du og bedriften skal til med etter ferien?

– Petoro er satt til å ta over eierskapet av gass infrastrukturen på sokkelen.  Så vi jobber med hvordan vi skal organisere oss her. Ellers er vi den aller største partneren på norsk sokkel. Med nær 40 lisenser i drift har vi mange store oppgaver vi jobber med. Blant annet elektrifiseringsprosjekt. Skal våre felt produsere til 2040 og forbi må det være med de minste klimaavtrykkene vi kan klare. Norsk gass betyr enormt mye for Europa. Både som den er i dag, og i en fremtid der hydrogen er forventet å spille en stor rolle.

– Petoro har levert 3000 milliarder kroner til Oljefondet gjennom våre 22 år. Jeg sier til gjengen min at om hver av oss klarer å yte 1 prosent mer hver eneste dag, er det ingen som kan skape større verdier enn oss.

– Hvordan løfter du de ansatte etter ferien?

– Ved å fortsette å jobbe for et godt arbeidsmiljø. Der folk trives, har klare mål og jobber sammen for å nå disse. Vi har en utrolig bra gjeng hos oss i Petoro. Vi får løfte hverandre alle sammen når vi kommer tilbake sommerbrune og uthvilte. Ellers går vi jo ganske straks inn i ONS sitt 50 års jubileum. For en reise energiregionen vår har vært på!

– Ønsker alle en riktig fin sommer!

SOMMERPRATEN: Sissel Knutsen Hegdal

Stavanger-ordfører Sissel Knutsen Hegdal (H) tilbereder gjerne en god fiskerett når hun skal imponere, men egentlig foretrekker hun det enkle.

Samler seg på Jæren: – Mer enn bare traktor og «sorpa»

Teknologibedriftene på Jæren samler seg for å markedsføre fagmiljøet, skape identitet, arbeidsplasser og tiltrekke seg ny arbeidskraft.

Reiseliv: 7 av 10 tror på like bra eller bedre sommer

Reiselivsbransjen er positiv før sommeren, men det er ikke alle steder vi får ut potensialet. – Trist at regionen ikke klarer å utnytte potensiale det…