Starter med daglige tv-sendinger

Starter med daglige tv-sendinger

Tirsdag starter Næringsforeningen med daglige tv-sendinger. Det satses på aktuelle Korona-nyheter for næringslivet og nettbaserte konferanser. – Dette er kompetansedeling! Næringsforeningen er basert på sterkt fellesskap hvor flere tusen bedrifter samarbeider til beste for felleskapet. Vi skal jobbe sammen gjennom denne krisen, sier Harald Minge.
13.mars 2020 Av Lars Idar Waage

Sendingene starter hver morgen klokken ni i ukedagene. I øyeblikket er det hektisk aktivitet i Rosenkildehuset hvor et studio er under etablering og den tekniske løsningen testes ut.

– Dette er et av mange tiltak Næringsforeningen nå iverksetter for å gi medlemmene et best mulig tilbud i den uvirkelige situasjonen de befinner seg. Her blir det nyhetssendinger som skal ha høy relevans for bedriftene og som rettes veldig spisst inn mot de utfordringene som råder. Vi skal ha et bredt spekter av gjester i studio med ulik kompetanse. Det kan være deling av beste praksis for å håndtere situasjonen eller ekspertråd innen jus og arbeidsrett. I tillegg til å håndtere smitte og sykdom, handler det om å holde hjulene i gang. Vi kommer til å fokusere mye på den verktøykassen myndighetene må ta i bruk for å få opp aktiviteten igjen, og erfaringsdeling mellom bedriftene, sier adminstrerende direktør Harald Minge.

 

Næringsforeningen er Rogalands største arrangør av møter og konferanser med opptil 200 arrangementer i året. Mange av disse er nå avlyst eller flyttet til høsten. Imidlertid vil en god del av foredragene formidles via den nye TV-kanalen.

– Vi er allerede i gang og gjennomførte et såkalt webinar på fredag med stor suksess og mange deltakere. Det er et stort kompetansebehov i næringslivet og stor vilje til deling. Disse møtene vil bli annonsert i god tid og det er bare å logge seg på. På nettsiden vår vil du finne all nødvendig informasjon.

 

 

Næringsforeningen er også opptatt av å gi et godt tilbud til alle de utenlandske arbeidstakerne i regionen. Foreningens Expat-nettverk kan velge mellom rundt 80 engelskspråklige arrangementer i året. Også disse vil kunne få nyhetsoppdateringer og web-baserte foredrag i løpet av perioden.

 

Næringsforeningens kommunikasjonsavdeling jobber på spreng for å få alt klart. Ståle Frafjord, med bakgrunn fra VG og NRK, skal lede sendingene. I teamet er også erfarne mediefolk som kommunikasjonssjef Egil Hollund og journalist Lars Idar Waage. Første sendedag blir kommende tirsdag, og da er hovedtemaet alle dilemmaene bedriftene står foran i håndteringen av den pågående krisen. Spesielt vil det handle om personalmessige forhold som permitteringer, sykemeldinger, styringsrett, Force Majeure, kontraktsmessige forhold og forsikringrett. På besøk i studio kommer skarpskodde lokale jurister som deler kunnskap med fellesskapet.

– Det er en enorm mobilisering i regionens bedrifter. Ledere og ansatte tar mange kloke, men vanskelige valg. Næringsforeningen vil i neste uke sende ut en omfattende spørreundersøkelse for å kartlegge situasjonen ­– både hos små, mellomstore og store bedrifter. Vi trenger kunnskap for å komme opp med målrettede tiltak, sier Minge.

Andre liknende nyheter

SOMMERPRATEN: Sissel Knutsen Hegdal

Stavanger-ordfører Sissel Knutsen Hegdal (H) tilbereder gjerne en god fiskerett når hun skal imponere, men egentlig foretrekker hun det enkle.

Samler seg på Jæren: – Mer enn bare traktor og «sorpa»

Teknologibedriftene på Jæren samler seg for å markedsføre fagmiljøet, skape identitet, arbeidsplasser og tiltrekke seg ny arbeidskraft.

Reiseliv: 7 av 10 tror på like bra eller bedre sommer

Reiselivsbransjen er positiv før sommeren, men det er ikke alle steder vi får ut potensialet. – Trist at regionen ikke klarer å utnytte potensiale det…

© Næringsforeningen 2019-2024 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner