Lederrådet for Jæren er i gang

Lederrådet for Jæren er i gang

Torsdag var Næringsforeningens lederråd for Jæren samlet for første gang. Det ble en god morgen med nyttige innspill og diskusjoner.
07.november 2019 Av Lars Idar Waage

I erketypiske jæromgivelser på Hå Gamle Prestegard fikk Næringsforeningen innspill fra lederrådet som består av 30 toppledere fra noen av Jærens største og viktigste bedrifter. Målet med lederrådet er få svar på hvilke utfordringer næringslivet på Jæren står ovenfor. Ledernes tanker rundt utvikling og verdiskaping er sentrale. Spørsmål rundt samferdselsprosjekter, miljøpolitikk og den reelle verdiskapingen vil gi Næringsforeningen viktige svar som kan brukes næringspolitisk.

I løpet av morgenen var rådet innom flere temaer som digitalisering/robotisering, infrastruktur og samferdsel, offentlig forvaltning og samarbeid mellom de store bedriftene i regionen. Administrerende direktør i Næringsforeningen, Harald Minge, innledet møtet sammen med Gisle Høyland som er leder av Næringsforeningens ressursgruppe for Jæren.

– Vi er ikke samlet for moro skykd, men for å oppnå resultater og identifisere saker å jobbe videre med. Målet er bedre rammebetingelser for næringslivet og næringsutvikling for de viktigste bedriftene på Jæren, sier Minge.

Høyland trakk frem at bladet Kapital kåret Bryne til Norges beste næringsby i 2012.
– Om vi ikke er Norges beste næringsby i dag, kan vi trøste oss med at vi har toppscoreren i Champions League, påpeker Høyland til stor latter fra de fremmøtte.

Minge har stor tro på at dette opprettelsen av lederrådet vil gi uttelling for næringslivet på Jæren. Alle innspill skal samles i en erklæring som både Næringsforeningens administrasjon og ressursgruppe på Jæren skal jobbe videre med.

– Næringsforeningen takker for all respons og alle innspill som vi mener skal gi konkrete resultater som kommer Jærens næringsliv til gode, mener Minge.

Andre liknende nyheter

SOMMERPRATEN: Sissel Knutsen Hegdal

Stavanger-ordfører Sissel Knutsen Hegdal (H) tilbereder gjerne en god fiskerett når hun skal imponere, men egentlig foretrekker hun det enkle.

Samler seg på Jæren: – Mer enn bare traktor og «sorpa»

Teknologibedriftene på Jæren samler seg for å markedsføre fagmiljøet, skape identitet, arbeidsplasser og tiltrekke seg ny arbeidskraft.

Reiseliv: 7 av 10 tror på like bra eller bedre sommer

Reiselivsbransjen er positiv før sommeren, men det er ikke alle steder vi får ut potensialet. – Trist at regionen ikke klarer å utnytte potensiale det…

© Næringsforeningen 2019-2024 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner