Stavanger2Bergen på plass: – En «game changer»
– Det er hele strekningen som nå er fokuset. Ved å nå sette fokus på hele veien mellom Bergen og Stavanger går vi bort fra å snakke om enkeltprosjekter, eller å sette prosjekter mot hverandre, sier Tormod Andreassen, næringspolitisk leder i Stavanger-regionen.
Tirsdag var han i Bergen på strategi- og workshopseminar om hvordan et nytt selskap skal etableres.
13 kommuner og 2 fylkeskommuner i Vestland og Rogaland fylke er invitert med på eiersiden til det nye selskapet som har fått navnet Stavanger2Bergen. For å sikre en raskest mulig realisering må kommuner, fylkeskommuner, næringsorganisasjoner og enkeltbedrifter i storregionen Stavanger-Bergen stå samlet.
LES OGSÅ: Næringsforeningen i Oslo - diskuterte disse sakene med Rogalandsbenken
1 million mennesker
– Det viktige er å binde sammen én million mennesker. Bygge infrastruktur som gjør at vi kan samhandle enda mer og få et større bo- og arbeidsmarkedsregioner. Med en helthetlig utbygging får vi fra nesten fem timer reisetid til to timer. Det er en «game changer», understreker Andreassen.
Vestlandskysten er Norges fremste eksportregion. Her finnes naturressurser, teknologi og kompetanse. Både Stavanger og Bergen taper arbeidskraft til Oslo-regionen. Strekningen Stavanger-Bergen er det tettest befolkede området på E39. Her kan man skape en magnet som er sterk nok til å bremse folkevandringen til hovedstaden.
Det er viktig for både Stavanger, Bergen og kommunene imellom å få realisert hele strekningen så snart som mulig. Rogfast er allerede godt i gang, og med delstrekningene Smiene – Harestad, Bokn – Stord, Stord – Os, Ringveg-øst og Klauvaneset - Vågsbotn bygges det en felles bo- og arbeidsregion i Norges sterkeste eksportregion fra Mongstad til Egersund.
I samarbeid med Statens Vegvesen skal det etableres en porteføljestrategi basert på planavklaring og modenhet, og som utnytter synergier mellom delstrekningene.
LES OGSÅ: Fortgang på E39: Kalsås hyller lokalt initiativ
LES OGSÅ: Kan starte tidligere på E39: – Det er en festdag
Status for delstrekningene:
Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2025- 2036:
- E39 Rogfast ferdigstilles og åpner for trafikk i 2033.
- E39 Smiene - Harestad er ikke fullfinansiert. Det er avgjørende at denne ferdigstilles før åpningen av Rogfast. Det vil derfor være en prioritert oppgave for selskapet å arbeide fram en finansieringsløsning og stortingsproposisjon for dette prosjektet.
- For E39 Bokn – Bømlafjorden foreligger det en ferdig KVU og kommunedelplanen er under utarbeiding.
- Ny tunnel E39 Sveio - Stord under Bømlafjorden er den delstrekningen som ligger lengst fram i tid. Her er det ferdig KVU med tilråding om å bygge en tunnel/ bro/ veg løsning parallelt med dagens trase.
- For E39 Ådland – Svegatjørn (Hordfast) vil det bli lagt fram ferdig reguleringsplan høsten 2024. Regjeringens har lagt denne delstrekningen i en 12 årlig «utviklings portefølje». Strekningen er gjensidig synergiskapende for realiseringen og ferdigstillelsen av Rogfast og bør være ferdig på samme tidspunkt.
- For E39 Ringveg Øst prosjektet i Bergen er det planlagt oppstart av reguleringsplan for delstrekningen E39 Vågsbotn - Klauvaneset nå i høst. Ringveg – Øst, særlig parsellen Fjøsanger – Arna, er et viktig avlastnings prosjekt for gjennomgangstrafikken i Bergen.
Alle disse strekningene kan legges inn i en pakkeløsning med egen stortingsproposisjon for statlig og «annen» finansiering.
Andre liknende nyheter
Det mest effektive vi kan gjøre for klima
Det mest effektive Norge kan gjøre for klima og grønn omstilling, er trolig å ikke gjøre det i Norge.
Vant Risavikaprisen: – Betyr mye
Logi Trans AS ble tildelt Risavikaprisen under Risavikadagen torsdag. Logi Trans-sjefen forstod de vant da ordføreren nevnte «veldig rene lastebiler».…
Harald Minge: – Gledelig at IB-linjen reddes
– Det er svært gledelig at den foreslåtte nedleggelsen av IB-linjen og forskerlinjen ved St. Olav videregående skole nå skrinlegges, sier Harald Minge…