Vant Handlekraftprisen: – Imponerende vekst
CEO i Framo, Martijn Bergink, mottok prisen, som deles ut for andre gang. Foto: Thor Brødreskift

Vant Handlekraftprisen: – Imponerende vekst

Publikum har talt. Framo vant Handlekraftprisen under Vestlandskonferansen.
06.februar 2024 Arne Birkemo

Pumpeprodusenten Framo, som har hovedkontor i Askøy, vant årets Handlekraftprisen, som ble utdelt under Vestlandskonferansen i Bergen tirsdag 6. februar.

«Vinneren av Handlekraftprisen, Framo, har demonstrert en imponerende vekst, og de har satt seg som mål å bli den første karbonnøytrale pumpeprodusenten i verden innen 2027. Pumpesystemene deres er med på å redusere utslipp og betre miljøet verden rundt, og ved å fase ut fossile brennstoff og investere i elektrisitet fra fornybare kilder, går de foran som en ekte, vestnorsk miljøpioner», heter det i juryens begrunnelse.

 

Egersund-bedrift nominert

Det var fire bedrifter nominert: Hofseth, Framo, Brødrene Ulveseth og Navtor. Sistnevnte er fra Rogaland, Egersund. Egersund-bedriften nådde ikke opp i avstemningen.

På få år har Navtor gått fra null til å bli verdens største innen navigasjon til sjøs. 18.000 skip – fra fiskebåter til cruiseskip - seiler trygt takket være digitale kart fra Egersund.

 

Andre gang

Handlekraftprisen ble utdelt for andre gang. Handlekraftprisen er nominert av Vest næringsråd, Næringsforeningen -Ålesundregionen, Bergen næringsråd, Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Vestlandskonferansen er en møteplass for næringsliv, poltikk akademia og andre engasjerte vestlendinger. Konferansen er et samarbeid mellom Sparebanken Vest, Agenda Vestlandet, Bergens næringsråd og Næringsforeningen i Stavanger-regionen. Vestlandskonferansen har blitt arrangert årlig siden 2022.

Andre liknende nyheter

SOMMERPRATEN: Sissel Knutsen Hegdal

Stavanger-ordfører Sissel Knutsen Hegdal (H) tilbereder gjerne en god fiskerett når hun skal imponere, men egentlig foretrekker hun det enkle.

Samler seg på Jæren: – Mer enn bare traktor og «sorpa»

Teknologibedriftene på Jæren samler seg for å markedsføre fagmiljøet, skape identitet, arbeidsplasser og tiltrekke seg ny arbeidskraft.

Reiseliv: 7 av 10 tror på like bra eller bedre sommer

Reiselivsbransjen er positiv før sommeren, men det er ikke alle steder vi får ut potensialet. – Trist at regionen ikke klarer å utnytte potensiale det…

© Næringsforeningen 2019-2024 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner