
– Vi møtte Rogalandsbenken
– Det er viktig for oss med god dialog med de som representerer oss på Stortinget. Vi gir dem en god innføring i hvilke saker som er viktige for oss nå, og vi får diskutert over bordet konkrete løsninger og hva som er status, forteller Harald Minge, administrerende direktør i Næringsforeningen.
Harald Minge la fram regionens forventninger til energipolitikken framover.Konkret handlet det blant annet om stø kurs i energipolitikken, basert på allerede vedtatte forlik.
– Vi krever ikke en ny skattepakke, men forventer fortsatt god aktivitet innen leting og innen fornybar, påpekte Minge.
Kompetanse og rekruttering er en av de største utfordringene for næringslivet framover. Inger Tone Ødegård, strategidirektør i Næringsforeningen, dro gjennom en rekke av de tiltakene som foreningen selv gjennomfører. Men vi har en lang vei å gå på nasjonalt nivå.
– Vi mangler fortsatt en nasjonal strategi for å kunne konkurrere om arbeidskraft fra andre land, påpekte Ødegård.
– Samtidig har vi i Rogaland landets laveste dekningsgrad innen høyere utdanning – og vi opplever at dreiningen i politikken på området nedprioriterer Universitet i Stavanger. Det kan ikke vi som region akseptere, sa Egil Hollund, kommunikasjonssjef i Næringsforeningen.
– Vi mangler fortsatt en nasjonal strategi for å kunne konkurrere om arbeidskraft fra andre land, påpekte Inger Tone Ødegård under benkemøtet tirsdag.Utbygging av vei finansieres gjennom bompenger og jernbane over statsbudsjettet. Når store jernbaneprosjekter på Østlandet blir prioritert og finansiert, medfører det at alle innbyggere og næringsliv i Norge indirekte er med på å finansiere disse. Denne skjevheten har vart i minst 15 år og vil fortsette i minst 12 år til.
– Det er utfordrende når vi på Sørlandsbanen har en punktlighet for godstrafikk på 63 prosent, og etterlyser finansiering av en rekke veiprosjekter – blant disse både E39 sørover og nordover, sa næringspolitisk leder, Tormod Andreassen.
– Vi er også urolige for bompengenivået i Ryfast for pendlere og faste brukere, som har blitt betydelig høyere enn forutsatt på grunn av innføring av moms på veiprosjekter og endring av rabattsystemet i etterkant, sa Hollund.
Politikerne på benken kan selvsagt ikke love noe over bordet, men på flere av sakene kom de med positive signaler.
Andre liknende nyheter
Innovasjon i landbruket: En mulighet for ny norsk industri
Landbruket står overfor betydelige utfordringer. Sviktende jordhelse, økt press på matvaresikkerheten, sikkerhetspolitiske utfordringer og behovet for…
Energifrokost: Slik skal produksjonen opprettholdes
For å opprettholde produksjonen og lønnsomheten på norsk sokkel, vil operatørene kutte kostander og standardisere. Nå tenker operatørene nytt på norsk…