Vil bli best – i alle ledd
Skilt og skiltproduksjon ser enkelt og greit ut, men uten grundig opplæring av dedikerte medarbeidere, vil det fort stoppe opp. Foto: Markus Johansson/BITMAP

Vil bli best – i alle ledd

Vilje. Det er det første Tom Egeli i V&T ser etter når bedriften ansetter nye medarbeidere. V&T Entreprenør er totalleverandør av trafikkavvikling og arbeidsvarsling i hele Norge, og dekker hovedsakelig et arbeidsområde fra Vestland fylke til og med Agder.
01.september 2023 Gottfred Tunge

Oppdragene til V&T er alt fra mindre dirigeringsoppdrag som er unnagjort på noen timer, til store kompliserte prosjekt som kan gå over flere år. Oppdragene har en klar regional profil, men V&T har ambisjoner om å vokse også nasjonalt. Helt siden oppstarten i 2016 har tankene om vekst gjennom økt kvalitet og sterkt fokus på utvikling og utdanning av medarbeiderne, vært grunnmuren i alle ledd i bedriften.

Daglig leder Tom Egeli i V&T har selv gått den skolen. I 2016 var det mye som måtte klaffe for at dagens bedrift skulle bli noe mer enn en god idé. Men med viljestyrke og mot dro den unge entreprenøren i gang et selskap som seks år senere ble gasellebedrift, og fikk dermed oppmerksomhet og anerkjennelse som ga selvtilliten en ny dytt som pekte framover.

Tom Egeli gikk omveien om en konkurs før han og faren Arne Egeli kom i gang med det som skulle bli V&T – navnet er rett og slett en forkortelse av vei og trafikk. Oppstarten var ikke preget av en egen nyutviklet forretningsmodell, men var snarere en oppskrift som er vel kjent i entreprenørbransjen; jobb, jobb, jobb døgnet rundt.

Stramme vilkår

– Vi pinte ned på alt som ikke var helt nødvendig, tok ute lite lønn og jobbet lange dager, minnes Tom Egeli.

– Dessuten fikk vi en påminnelse om at ikke alt kan spares på. En gammel varebil som kollapset mens vi var ute på oppdrag, ga et tydelig signal om at svært mye i arbeidslivet dreier seg om å sikre kvaliteten i alle ledd. Alltid.

I dag skiftes bilene ut etter tre år.

I Kvelluren 1 i Egersund der bedriften er etablert i det om en gang var et grisehus, hersker det en avslappet stemning. Men to sekunder inn i samtalen med Tom Egeli forstår man fort at dette ikke er fabrikkarbeid. Produksjonen skjer for det meste ute på anleggene av medarbeidere som jobber fra Vestland i nord til Agder i sør. På landeveien, i store og nye veiprosjekter, i tuneller eller i en private mindre omkjøringer, ved alle disse lokasjonene kan du finne V&T-medarbeidere utstyrt med arbeidstøy av beste merke. Kombinert med skilter og tydelig veimerking, som stadig oftere blir digital, gir det en trygg arbeidsplass for medarbeidere som ferdes svært nær tung trafikk.

Utviklingen i bransjen har ført den unge bedriften i Egersund dit den står stødig i dag. Mens oppstarten var – som Tom Egeli selv uttrykker det – preget av en slags «ville-vesten»-kultur, ble det samtidig et utgangspunkt for å tenke annerledes.

Snart dukket ordet kvalitet opp i alle sammenhenger. Innsikten i entreprenørbransjen, innsikten han etter hvert fikk i eget nettverk og ikke minst hva Vegvesenet tenkte og krevde, var avgjørende og viktige utgangspunkt da bedriften tok noen helt riktige og også helt nødvendige steg i en helt ny konkurransesituasjon.

Litt bedre enn alle andre

Her vil kanskje noen stusse over at Tom Egeli allerede før Ingebrigtsen-familien satte en standard for målsettinger som var litt over det man hadde hørt før: V&T skulle være litt bedre enn alle andre i bransjen, og ha minst like høy standard som de bedriftene de leverer tjenester til.

Kvalitet måtte inn i hodene på medarbeiderne og formelt inn i alle protokoller som stilte krav som var avgjørende ved anbudsarbeidet. V&T var en av de første lokale bedriftene som sertifiserte seg som Miljøtårn tilbake i begynnelsen av 2019. Sommeren 2022 fikk V&T hele tre ISO-sertifiseringer, ISO 9001 som er for kvalitet, ISO 14001 som er for ytre miljø og ISO 45001 som er for arbeidsmiljø.

Den formelle og eksterne utviklingen var tydelig. Bedriften ble en stadig tydeligere leverandør av store oppdrag også for de aller største entreprenørene i landet. Her sender Tom Egeli og medeier Gunhild H. Brattebø en tydelig melding som under hele oppbyggingen og utviklingen har vært et mantra rettet mot de ansatte: Bygge kompetanse, bygge stolthet og få tilbake de beste og mest lojale medarbeiderne du kan få.

Ansatte viktigste ressurs

– Ingen er viktigere enn våre ansatte. For oss som leder bedriften kan trivsel måles i om folk blir her. Når vi rekrutter nye medarbeidere, ser vi mer etter folk som har rett innstilling og sterk vilje enn formell utdanning.  At vi blant cirka 100 medarbeidere har en kvinneandel på 60 prosent, er kanskje et uttrykk for at vår bransje har beveget seg mot et mer servicepreget utgangspunkt, sier Egeli.

Hele virksomheten hviler på at kvaliteten alltid er der. Det dreier seg blant annet om at ISO-sertifiseringen bidro til å kartlegge prosesser og ledelsessystem for kvalitet, ytre miljø og arbeidsmiljø. En egen utviklet app er blitt tilpasset både interne og eksterne behov og gir alltid åpning for direkte kontakt med medarbeiderne ute i felten med oppdatert informasjon om oppdraget de er ute på.

Kontroll og sikkerhet

Før trafikkdirigentene våre setter i gang et oppdrag må de blant gjennomføre en «sikker jobbanalyse» der det tegnes opp mulige utfordringer. Skjema og sjekklister gir god oversikt over hva de ansatte må huske på, og det gir en god dokumentasjon på utført arbeid. Det gir også god intern kontroll og er også dokumentasjon for kundene.

Det produseres alle typer skilt for samferdsel og utemiljø i bedriftens lokaler i Kvellurveien. V&T har i tillegg til hovedkontoret i Egersund, en avdeling i Bergen og en i Kristiansand, som leverer samme tjenester innen trafikkavvikling og arbeidsvarsling.

Faktaboks

Navn: V&T Entreprenør AS
Etablert: 2016
Hovedkontor: Egersund
Antall ansatte: 80
Omsetning 2022: 44.485.000
Driftsresultat 2022: 2.917.000

SOMMERPRATEN: Sissel Knutsen Hegdal

Stavanger-ordfører Sissel Knutsen Hegdal (H) tilbereder gjerne en god fiskerett når hun skal imponere, men egentlig foretrekker hun det enkle.

Samler seg på Jæren: – Mer enn bare traktor og «sorpa»

Teknologibedriftene på Jæren samler seg for å markedsføre fagmiljøet, skape identitet, arbeidsplasser og tiltrekke seg ny arbeidskraft.

Reiseliv: 7 av 10 tror på like bra eller bedre sommer

Reiselivsbransjen er positiv før sommeren, men det er ikke alle steder vi får ut potensialet. – Trist at regionen ikke klarer å utnytte potensiale det…