Vil gjøre Stavanger til en hub for 3D-printing
Morten Halvorsen (Castolin Trio), Frode Hegle (Årdal Maskinering) og Pål Svanes (Stamas Solutions). Foto: Arne Birkemo

Vil gjøre Stavanger til en hub for 3D-printing

Det er billigere å lage prototyper, enklere å erstatte deler, og spesielt gunstig for produksjon av små serier av komplekse deler. Likevel går bedrifter ofte for de tradisjonelle produksjonsløsningene. Det har denne trioen tenkt å gjøre noe med.
26.august 2024 Arne Birkemo

Selskapene Stamas Solutions, Årdal Maskinering og Castolin Trio er bedrifter som har lang fartstid innen tradisjonell produksjon. Nå vil de at flere i næringslivet skal få øynene opp for 3D-printing, eller additiv produksjon (AM). Selv om de er konkurrenter på noen områder, går de sammen og danner bedriftsnettverk.

– Det er ikke snakk om en fysisk hub, men et nettverk av bedrifter som skal bygge opp kompetanse, kunnskap og bevissthet rundt additiv produksjon, AM. Målet er å fremme, utvikle, industrialisere og kommersialisere AM i regionen vår, sier Pål Svanes, administrerende direktør i Stamas Solutions AS.

Marked og verdikjeder

– Industrien tror AM er en ny teknologi, men det er den ikke. Vi ønsker å vise fram mulighetene, og på sikt skape markeder og danne en hel verdikjede, sier Morten Halvorsen, administrerende direktør i Castolin Trio AS.

Halvorsen mener AM, eller 3D-printing, knuser tradisjonelle produksjon på pris og løsninger.

– Fordeler er at man kan lage billigere prototyper, bruke avanserte geometrier, sette sammen ulike materialtyper. Deler kan lettere repareres i stedet for å bytte ut hele produktet. Man kan også printe deler som man ikke har på lager. Man kan lage deler og komponenter «on demand», forklarer trioen.

– Bedrifters bærekrafts-regnskap blir helt enormt mye bedre med reparasjoner og AM-teknologi, supplerer Svanes.

– Likevel sliter vi med å selge inn produkter, skyter Halvorsen inn.

De tror årsaken handler om at det er tryggere å velge «det man alltid har gjort».

Industristandard

– Vi er en region som er veldig opptatt av sertifisering, testing og dokumentasjon. Ta for eksempel olje- og gassindustrien. De har sine prosesser, og sine krav til dokumentasjon. Vi ønsker at AM skal bli en del av industristandard, men det krever også at det er vilje til å satse på det. Vi kan ikke produsere noe som ingen tør å bruke, sier Frode Hegle, prosjektleder i Årdal Maskinering AS.

Trioen tror det handler om å bygge opp tillit til AM-teknologien.

– Vi ønsker å knytte til oss flere aktører, store og mellomstore bedrifter både regionalt og nasjonalt og forskningsinstitusjoner som ønsker å være med og dele kunnskap og erfaringer, sier Svanes.

Andre liknende nyheter

ONS: Derfor har de standen de har

Det er over 1100 utstillere på ONS, som i år hadde 71.812 besøkende. Hva tenker selskapene om hva de vil med standene sine? Og hvordan kan de skille s…

Hedret oljepionérene: – Vi som startet denne galskapen

Rundt 600 oljepionérer ble hyllet i storsalen på Clarion Hotel Energy. En av dem er Hans Arnt Skontorp.

ONS: Disse vant Årets stand

Dette sier juryen om de to beste standene på ONS, i stor og liten kategori.