Vurderer å stenge flyplasser

Bare de siste 12 timene har det blitt strengere regler for reiser og reiserådene endres stadig. Nå vurderer Avinor å stenge ned deler av Gardermoen og andre flyplasser i Norge.
12.mars 2020 Av Lars Idar Waage

I natt besluttet amerikanske myndigheter å nekte personer som har oppholdt seg i Schengen-land de siste to ukene innreise i USA den neste måneden. Stavanger kommune har stanset alle tjenestereiser eller reiser i regi av kommunen som ikke er lovpålagte eller strengt nødvendige.

Avinor har fulgt situasjonen nøye de siste dagene og vurderer nå drastiske tiltak for å opprettholde viktig infrastruktur og beredskap i Norge. Blant tiltakene som vurderes er å stenge den ene rullebanen på Gardermoen og enkelte flyplasser ellers i landet, skriver NRK.
– Alt dette går vi gjennom nå, slik at vi skal kunne opprettholde infrastrukturen på en god måte over tid, sier Avinor-direktør Dag Falk-Petersen til NRK

Hvilke flyplasser dette vil påvirke er ikke kjent, men det skal holdes et internt møte i Avinor klokken 12.00 og tiltakene kan komme raskt. Avinor mener det er viktig å komme i gang med tiltak kjapt.
– Målet vårt er å kunne ha et kontinuerlig tilbud gjennom dette scenariet. Da er det viktig å ha ressurser i reserve når folk blir syke hos oss. Det er viktig at vi tar disse grepene tidlig, sier Falk-Petersen til statskanalen.

Innreiseforbud i USA

Mange land har ilagt tilreisende karantener de siste dagene, og natt til torsdag kunngjorde Donald Trump at USA vil nekte alle reisende som har oppholdt seg i Schengen-land de siste to ukene, innreise i landet. Storbritannia er unntatt forbudet. Under en tale til det amerikanske folket la han mye av skylden på de europeiske landene.

– Her i USA var vi tidlig ute, vi tok tidlig sterke forholdsregler og har sett dramatisk færre smittetilfeller i USA enn i Europa. EU feilet i å ta de samme forholdsreglene som oss, sa Trump under talen.

Reiseaktiviteten har gått betydelig ned de siste ukene og flyselskapene melder om mange avbestillinger både i privatmarkedet og i forretningsmarkedet. For lokale aktører har dette allerede fått store konsekvenser. Sola Strandhotel meldte for en uke siden at de da hadde fått kanselleringer verdt flere millioner kroner.

– På bare fire dager fra mandag til og med torsdag - registrerte vi kanselleringer på nærmere tre millioner kroner. I tillegg er det stoppet helt opp med hensyn til reservasjoner for kurs/konferanse, som er vårt viktigste marked, sa administrerende direktør Cornelius Middelthon ved Sola Strand Hotel.

Ventyr på Stavanger-besøk: – Legger vekt på lokale ringvirkninger

88 vindmøller på et område like stort som Bjerkreim midt i sjøen. Med base i Stavanger-regionen tror Ventyr på lukrative ringvirkninger for det offsho…

Derfor må du på Leandagen

– Få det beste ut av bedriften og menneskene som jobber der.

Sentralbanksjefen: Renten trolig ned i høst, men lover ingenting

Sentralbanksjef Ida Wolden Bache møtte regiones næringsliv og ga et innblikk i hvilke vurderinger Norges Bank gjør når de setter renten.