Ålreit åpner ny avdeling

Ålreit Coaching og Kompetansesenter satser på Stavanger-regionen, og åpner avdeling rett ved Kvadrat.
04.mai 2021 Ålreit Coaching og Kompetansesenter
Daglig leder Jan Otto Hovda i dialog med kursdeltaker.

– Typisk for en god coach er å gi eierskap til løsning og problem, at medarbeider oppmuntres til å lære av sin egen tenkning av sine følelser og sine behov. Som leder kan du legge fundament, motivere, inspirere, involvere og tilrettelegge – men det er den ansatte selv som må gjøre jobben. Ved et coachende lederskap blir gjerne denne lederferdigheten en organisatorisk kapasitet. I en tid der omstilling er et nøkkelord for mange, kreves fleksible medarbeidere med mestringstro og evne til å stå i endring over tid. Står innovasjon, vekst og utvikling på agendaen er det en nødvendig og bærekraftig investering å satse på personlig utvikling og kompetanseheving hos ledere og ansatte, skriver Ålreit Coaching og Kompetansesenter i en melding.

Høsten 2021 starter Ålreit Coaching og Kompetansesenter opp med utdanning innen coachende lederskap i Stavanger og Sandnes. Ålreit er en av Norges fem DNCF sertifiserte skoler, og har mer enn 20 års erfaring innenfor NLP- og coachingfaget.

– Et miljø drevet av coachende lederskap vil gi økt resiliens og agilitet, ikke bare for ledere selv med for hele organisasjonen. En studie gjort over ti år av Google (Project Oxygen) viser blant annet at topp én kvalitet hos dyktige og godt likte ledere er at de er en god coach. Hva er så en god coach? Det er det mest sannsynlig mange svar på. Vi i Ålreit skiller mellom et coachende lederskap og en coachende lederstil. Et lederskap er å få mennesker til å bli den beste versjon av seg selv mens de beveger seg mot sine mål. Det handler mye om å skape det gode liv på arbeidsplassen. Utøvelse av coachende lederstil er mer en instrumentalisering av det som skjer. Det blir som å utøve en kursversjon av coaching; «nå skal jeg coache deg», «i dag skal vi gjøre en øvelse». Coachende lederstil benyttes og overføres i det daglige og handler mye om holdning. Det er en kompetanse på å evne å justere kommunikasjonsnivå, atferd, holdning, tilstedeværelse slik at det utvikles gode, verdiskapende relasjoner leder og medarbeider seg i mellom. Det blir å lede i en kontekst av hvem den ansatte er og ikke hvem jeg som leder er. Kompetanse på coachende lederskap kan trenes opp, forbedres, utfordres, læres og utvikles. Utover åpen utdanning hvor alle kan melde seg på, skreddersyr Ålreit også kurs og program for bedrifter, heter det fra selskapet.

Andre liknende nyheter

Knowing Why etterlyser kvinnelige ledere

Kristine Sirnes i Knowing Why har vært aktiv i arbeid knyttet til likestilling og kjønnsbalanse i mer enn ti år. Knowing Why tilbyr strategisk rådgivn…

Mverdi feirer ett år: – Vi så en mulighet og grep den

For ett år siden sto Kristin Madsen ved et veiskille. Som avdelingsleder for Markedssjefene i Stavanger opplevde hun at selskapet, et Oslo-basert kons…

Advokatfirma Neergaard satser på Legal as a Service

Advokatfirma Neergaard er blant de første i Norge som satser på Legal as a Service (LaaS), som er en moderne og fleksibel modell for juridisk rådgivni…

© Næringsforeningen 2019-2025 Sidekart Personvern og vilkår for bruk
Umbraco CMS fra MarkedsPartner