BI Builders åpner kontor i Benelux

I 2021 markerer BI Builders 10 års jubileum, og selskapet feirer dette med omfattende veksttiltak. I tillegg til å åpne sitt andre internasjonale kontor, skal BI Builders doble antall ansatte innen 2022.
25.mai 2021 BI Builders as
Are Fosså (f.v.), Ewelina Uscinska, Stein Arve Finnestad (Carlos Lluna i bakgrunnen).

– Vi setter oss noen hårete mål, men det må til for å signalisere internt og eksternt at vi mener alvor. Vi har siden oppstart hatt kontinuerlig vekst både i omsetning og resultat. Fra 2015 til 2020 har BI Builders hatt en gjennomsnittlig årlig vekst på 48 prosent. En liten nedgang omsetningen i 2020 skyldes Covid19-effekten, som resulterte i forsinkelser av prosjekter. Flere av disse er nå iverksatt, slik at selskapet er kommet godt ut av hoppkanten i 2021,  forteller CEO Jarle Soland.

Som en del av vekststrategien åpner BI Builders sitt andre internasjonale kontor i Amsterdam. Et strategisk samarbeid med kunnskapshuset DataToko er etablert, som skal sikre BI Builders sin markedsposisjon i Benelux. Sammen skal de hjelpe bedrifter utvikle og forbedre automatiseringsmulighetene av sin dataplattform ved hjelp av programvaren Xpert BI.

I januar 2020 ble det også etablert et datterselskap i USA, med representasjon i New York og Houston.

– Vår nye satsing i Benelux er basert på forventninger om vekst i et marked som er preget av større modenhet innen automatisering, samt et vesentlig større marked innen Enterprise, sammenlignet med Norge, forklarer Styreleder Kurt S. Helland.

Markedspotensialet i Europa og i USA gjør at selskapet nå ekspanderer internasjonalt. Eksempelvis viser oversikt for USA markedet at det er hele 112.500 selskaper på mer enn 100 ansatte hvorav 20.137 på mer enn 500 ansatte (census.gov – 2017 tall). For Norge er markedet annerledes med 3.500 selskaper på mer enn 100 ansatte hvorav 817 mer enn 250 (ssb.no – 2021 tall). USA anses som det største enkeltmarkedet for Enterprise Software med estimert 29 prosent av det globale markedet i 2020. Spesifikt for datavarehus løsninger ventes markedet globalt å vokse kraftig de neste årene med 15 prosent CAGR årlig og med en enda høyere vekstrate i USA og Canada på opp mot 40 prosent av det globale markedet i verdi i 2025.

Analyseselskapet, Gartner, bekrefter i sine analyser forventningene om en høy internasjonal vekst innen dette området.

– Vi har et strategisk mål om å nå en omsetning på 160 MNOK innen 2024, som er en vekst på over 500 prosent målt mot 2020. Vi mener at selskapet og vår programvare er meget bra posisjonert, for å realisere en bærekraftig vekst fremover. For å nå disse målene skal selskapet ekspandere gjennom flere partnere internasjonalt, samt ansette flere ressurser. Innen 2022 skal antall ansatte i Norge dobles fra 30 til 60 årsverk,  utdyper Helland.

En av de viktigste forutsetningene for bedriftens lønnsomhet er høy innovasjonstakt gjennom kontinuerlig programvare utvikling. BI Builders opererer i et internasjonalt marked med krevende kunder og sterk konkurranse, slik at selskapet må være i forkant av utviklingen innen sitt fagfelt.

Med god støtte fra Innovasjon Norge er selskapets programvare under kontinuerlig utvikling. Samtidig har selskapet løpende dialog med eksterne rådgivere fra bl.a. med Gartner og Microsoft om fremtidig utvikling.

– Vi skal nå bygge en større løsning, som skal muliggjøre en mer strømlinjeformet forvaltning. Dette skal medføre økt søkelys på bærekraft og tid til innovasjon hos våre mulige kunder. Løsningen ivaretar økning i antall IT- ressurser som jobber på løsningen, større datamengder, flere datakilder, samt håndtering av større mengder forretningslogikk, avslutter Soland.

Om BI Builders:

BI Builders as bygger dataplattform for virksomheter ved hjelp av sin programvare, Xpert BI, for å støtte opp under en datadrevet organisasjon. Programvaren har som formål å minimere manuell innsats og derigjennom øke produktiviteten i kundens verdikjede.

Selskapets programvare er bærekraftig basert på automasjon, som gjør at virksomheter kan jobbe mer effektivt med data og igjen redusere energibruken for å skape forretningsverdi. Løsningen vil medføre både mer effektiv lagring av data, og mer effektiv prosessering av data, som igjen gir direkte reduksjon i energibruken. Resultatet gir bedre kontroll og sporbarhet på data fra flere kilder, som igjen tilrettelegger for bedre faktabaserte beslutninger. Dette skal igjen øke effektiviteten og sikre mulige miljøgevinster.

En av landets største: – Stor milepæl

Her blir en av landets største ladestasjoner åpnet av ordføreren i Sandnes. På anlegget kan seks store kjøretøy lade samtidig.

Utslippsmål for 2030 avgjøres i år

Årets statusrapport viser at målet om 50 prosent utslippsreduksjoner i 2030 fortsatt er innenfor rekkevidde.

VB starter satsingen på bærekraft for fullt

Ett år etter at rundt 50 rørleggerbedrifter valgte å etablere Norges første landsdekkende rørleggerkonsern, tar VB Gruppen fatt på nye krav og forvent…